اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

جزئیات پروژه خط لوله انتقال گاز محمدیه قم - پارچین/ گاز طبیعی بالاخره به زابل رسید

خط لوله محمدیه قم-پارچین یک خط لوله به قطر 56 اینچ و طول 130 کیلومتر است که اجرایی شدن این پروژه موجب تقویت جریان گاز و پایداری شبکه در فصل سرما برای استان‌های شمال و شمال شرقی کشور می‌شود.

جزئیات پروژه خط لوله انتقال گاز محمدیه قم - پارچین/ گاز طبیعی بالاخره به زابل رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته به همت شرکت مهندسی و توسعه گاز تور رسانه‌ای بازدید از خط لوله انتقال گاز محمدیه قم-پارچین برگزار شد.

خط لوله محمدیه قم-پارچین یک خط لوله به قطر 56 اینچ و طول 130 کیلومتر است که اجرایی شدن این پروژه موجب تقویت جریان گاز و پایداری شبکه در فصل سرما برای استان‌های شمال و شمال شرقی کشور می‌شود.

این پروژه به روش EPC و در قالب دو قطعه طراحی و پیمان‌سپاری شده است که در زمستان سال 1400 قطعه اول آن به طول 71.5 کیلومتر به بهره‌برداری رسید. طبق برآوردها کل پروژه در تابستان سال جاری تکمیل و نهایی می‌شود.

ظرفیت انتقال گاز از خط لوله محمدیه قم-پارچین روزانه 90 میلیون متر مکعب در روز است.

 

*آخرین ایستگاه تزریق گاز به زابل فعال شده و گاز به زابل رسید

در این تور رسانه‌ای، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در نشست خبری با خبرنگاران درباره آخرین اقدامات این شرکت گفت: تا یک ماه آینده طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از بندر لافت تا جزیره قشم آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرکت زیمنس قرارداد یک میلیارد دلاری برای خرید 100 دستگاه توربین را به خاطر تحریم لغو کرد ولی متخصصان داخلی توانستند آن را داخلی‌‎سازی کنند.

نوشادی ادامه داد: کمپرسورهایی که قراردادش را با شرکت زیمنس منعقد کرده بودیم، 80 درصد بازدهی داشت اما  امروز کمپرسورهای بومی‌سازی شده بازدهی 93 درصد دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تاکید کرد: در حال حاضر 211 قرارداد فعال در شرکت مهندسی و توسعه گاز وجود دارد. این شرکت هیچ پروژه نیمه تمامی ندارد که موضوعی منحصر به فرد است.

وی همچنین افزود: در حوزه طرح‌های ذخیره‌سازی مجموعا 5.4 میلیارد دلار پروژه تعریف شده و در دستور کار است. همچنین 2 قرارداد به ارزش هر یک 2 میلیارد دلار برای ساخت توربو کمپرسور منعقد شده است. سرمایه‌گذاری در فاز دوم ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه نیز 3.2 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نوشادی توضیح داد: امسال، سال سیستان و بلوچستان نامگذاری شده است و عمده تمرکز ما بر پروژه‌های این استان است. تزریق گاز از زاهدان به دشتک و از دشتک به زابل آغاز شده است. همچنین آخرین ایستگاه تزریق گاز به زابل فعال شده و گاز به زابل رسید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: 4 گستره بزرگ از ایرانشهر به چابهار وجود دارد. در حال حاضر تست‌های آن شروع شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان بهار کل مسیر را تحویل دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: در حوزه بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز، 85 درصد از تجهیزات مورد نیاز مهندسی و توسعه گاز در کشور داخلی‌سازی شده است.

*تامین پایدار گاز استان‌های شمال شرقی با احداث خط لوله قم-پارچین

پس از اتمام نشست خبری مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، بازدید از بخش دیگری از پروژه خط لوله انتقال گاز محمدیه قم-پارچین انجام شد.

خط لوله محمدیه قم- پارچین بر تامین گاز بیشتر برای مناطق شمال شرق تهران مانند پردیس، بومهن، دماوند و فیروزکوه نیز تاثیرگذار است و به صورت موازی با خط لوله پنجم تهران به خط شمال و شمال شرق متصل می‌شود و بر تامین پایدار گاز استان‌های سمنان، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تاثیرگذار است.

 

در بخشی از مسیر پروژه محمدیه قم- پارچین به منظور عبور از دریاچه نمک حوض سلطان (تالاب مره) برای تحکیم بستر از ترکیب ژئوگرید و ژئوتکستایل استفاده شد که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مسیرسازی رقم زد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول