اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

گفت‌وگو با مربی ایرانی تکواندو لبنان| عبداللهی‌: می‌خواهم روزی مثل مهماندوست شوم

مربی ایرانی تیم ملی تکواندو لبنان می‌گوید: تمام تلاشم را می‌کنم تا روزی مثل رضا مهماندوست مربی تیم‌های بزرگ دنیا شوم.

گفت‌وگو با مربی ایرانی تکواندو لبنان| عبداللهی‌: می‌خواهم روزی مثل مهماندوست شوم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، فرزاد عبداللهی‌ متولد پنجم آبان ماه سال 1369 در شهر میانه است و تکواندو را از سال 1379 در شهر میانه و در باشگاه مسعود قدیمی زیر نظر فلاحی راد آغاز کرد. او‌ سال ها تکواندو کار وزن ششم تیم ملی ایران بود و در دوران طلایی تکواندو ایران که هدایت تیم ملی برعهده رضا مهماندوست بود، مدال طلای مسابقات جهانی گوانگژو در سال 2011 و‌ برنز مسابقات جهانی را در سال 2010 به دست آورد.

وی علاوه بر کسب مدال طلای قهرمانی جهان، طلا، نقره و برنز جام جهانی، 2 طلا و یک نقره بازی‌های آسیایی، برنز بازی‌های آسیایی، طلای غرب آسیا، برنز دانشجویان جهان و 2 طلای جام باشگاه های آسیا را در کارنامه افتخارات خود دارد. عبداللهی ابتدا برای همکاری با یک تیم باشگاهی تکواندو راهی کشور لبنان شده بود، اما عملکرد وی مورد توجه مسئولان فدراسیون لبنان قرار گرفت تا کار خود را با تیم ملی لبنان ادامه دهد.

عبدالهی علاوه بر هدایت یک تکواندوکار این کشور که شرایط‌ حضور در رقابت‌های گرندپری را دارد، در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان تیم ملی لبنان را هدایت خواهد کرد. عبداللهی اخیرا با شاگردان خود در جام ریاست فدراسیون جهانی به میزبانی ایران شرکت کرد و یکی از تکواندوکاران این کشور صاحب نشان برنز شده بود.

او می‌گوید: لبنانی‌ها تکواندو را به عنوان تفریح دوست دارند آنها به دلیل اینکه هیچ گونه حمایت مالی نمی‌شوند، در سن 22 یا 23 سالگی رها می‌کنند و بدنبال شغل می‌روند، حتی اگر یک ورزشکار اینجا قهرمان جهان شود، مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک لبنان هیچ حمایتی از او نمی‌کند؛ برای همین هم است که کسی اینجا تکواندو را جدی نمی‌گیرد.

* پیش از حضور در لبنان با رئیس فدراسیون این کشور آشنا بودم

* در فدراسیون تکواندو لبنان چیزی به نام تیم ملی ندارد

* اعزام ملی پوشان با هزینه خودشان است

* مقانلو دیوانه تکواندو است

* تیم ملی برای یک بار هم که شده نیازمند به حمایت است

* کارم را از جای کوچک شروع کردم و مهم نیست دیگران چه بگویند

* می‌خواهم یک روز مثل مهماندوست مربی تیم‌های بزرگ دنیا شوم

مشروح گفت‌وگوی فارس با مربی تیم ملی تکواندو لبنان را در ادامه می‌خوانید.

فارس: فرزاد از مذاکرات با فدراسیون تکواندو لبنان و شروع همکاری با تیم ملی این کشور برایمان بگو.

از وقتی که به کشور لبنان سفر کرده ام فعالیتم در باشگاه مونت لا ساله آغاز شده است. این باشگاه متعلق به رئیس فدراسیون تکواندو لبنان و سرمربی تیم ملی لبنان است. بعد از عقد توافق با رئیس فدراسیون لبنان تمام رده های سنی را تمرین می دهم، باشگاه مونت لا ساله قهرمان کل رده های سنی لبنان شده است. تقریبا از ترکیب این باشگاه همیشه تیم ملی به مسابقات اعزام می شود. ما در مسابقات اوپن پاریس 
موفق به کسب مدال نقره شده‌ایم. در مسابقات اوپن اسپانیا مدال برنز کسب کرده‌ایم و در جام باشگاه‌های آسیا و پرزیدنت کاپ ایران مدال به دست آوردیم. در مسابقات عرب کاپ هم ۷ مدال طلا ، نقره و برنز کسب کرده‌ایم.

فارس: این موفقیت ها پس از حضور شما رقم خورده است؟

بله، این مدال آوری ها برای اولین بار است که در تیم ملی لبنان رقم می خورد، در این مدت کوتاه ما ۲ مدال طلا ، ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز کسب کرده ایم. دو نفر نیز مجوز حضور در مسابقات گرند پری روم را کسب کرده اند. منهای ۸۰ و مثبت ۸۰ کیلوگرم قرار است به این مسابقات اعزام شوند که برای اولین بار  این موفقیت رقم خورده است.

فارس: چطور شد که با فدراسیون تکواندو لبنان به توافق رسیدی؟

پیش از این من با رئیس فدراسیون لبنان آشنا بودم، او سالها مربی تیم ملی تکواندو لبنان بود. او سال گذشته با پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو ایران صحبت هایی را مطرح کرده بود، سید محمد پولادگر این موضوع را با من در میان گذاشت. ابتدا شرایط را بررسی کردم و پس از آن با رئیس فدراسیون تکواندو لبنان به توافق رسیدیم. در آن مقطع پس از مذاکره، من کرونا گرفتم و سفرم با تعویق روبرو شد و آنها منتظر ماندند تا بهبودی کامل را به دست بیاورم و پس از اینکه شرایطم بهبود پیدا کرد راهی لبنان شدم. قراردادم تا مسابقات جهانی مکزیک امضا شد و‌ بعد از آن تصمیم خواهیم گرفت که آیا این همکاری ادامه خواهد داشت یا خیر.

فارس: گویا در فدراسیون تکواندو لبنان چیزی به اسم اردوی تیم ملی وجود ندارد، آیا این موضوع صحت دارد؟

بله، در فدراسیون تکواندو کشور لبنان چیزی به نام تیم ملی تکواندو ندارد، در واقع همه تکواندوکاران در باشگاه ها تمرین می‌کنند و از آنجا به مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و مسابقات مختلف اعزام می‌شوند. در واقع اینجا چیزی به نام تیم ملی وجود ندارد!

فارس: پس در اعزام ها به مسابقات بین المللی نفرات ملی پوش چگونه انتخاب می شوند؟

تکلیف نفرات اعزامی به مسابقات مختلف از همین باشگاه ها مشخص می شود، به عنوان مثال ۶ تکواندو کاری که قرار است به مسابقات قهرمانی آسیایی اعزام شوند، هر شش نفر از همین باشگاه «منت لا ساله » اعزام خواهند شد، یک ماه پیش میرهاشم حسینی و پلنگ افکن تکواندوکاران ایرانی که ۱۰ روز در تمرینات ما حضور داشتند، شرایط اینجا را از نزدیک لمس کردند. در لبنان همه چیز در باشگاه انجام می شود و چیزی به نام تیم ملی تکواندو وجود ندارد. شاید ماهی یکبار پیش از اعزام به مسابقات بچه ها دور هم جمع شوند و برای هماهنگی با هم تمرین می‌کنند و لباس وسایل اعزام به مسابقات را دریافت می‌کنند. در تمام رده‌های سنی از باشگاه مونت لا ساله نفرات انتخاب و به مسابقات اعزام می شوند. من بیشتر روی تمرین بچه ها تمرکز دارم و برای تیم ملی اقای رالف تصمیم می گیرد شرایط اینجا کمی متفاوت است. 

فارس: پس با این حساب، شرایط تکواندو لبنان از لحاظ جمعیت خیلی خوب نیست؟

شرایط تکواندوی لبنان اصلاً خوب نیست، به نظرم در مسابقات قهرمانی کشور در رده نونهالان و نوجوانان و بزرگسالان دختر و پس در مجموع ۳۰۰ نفر حضور نداشتند، در مسابقات قهرمانی بزرگسالان هم در بخش مردان و بانوان کلاً ۵۰ نفر بیشتر حضور نداشتند. از نظر من با این شرایط انتخاب تکواندوکار برای تیم ملی واقعاً کار سختی است. برای حضور در مسابقات جهانی و آسیایی انتخاب نفرات نهایی از بین ۵۰ نفر واقعاً کار سختی است که از این تعداد شرکت کننده نیمی از آن از باشگاه مونت لا ساله بود.

فارس: چرا تکواندو در لبنان به این اندازه ضعیف است؟

 اینجا روی تکواندو خیلی کار نشده است. اگر در فرض مثال یک تکواندوکار در قهرمان آسیا و جهان عنوان قهرمانی را کسب کند، هیچ پاداشی به او تعلق نمی گیرد. در واقع مسئولان وزارت ورزش و‌کمیته ملی المپیک هیچ حمایتی مالی از قهرمانان نمی‌کنند. این نفرات نه حقوق ماهیانه دارند و نه اینکه پس از قهرمانی جایزه ای به آنها تعلیق می گیرد. در واقع تکواندوکاران به تمام مسابقاتی که اعزام می‌شوند باید خودشان هزینه آن اعزام را پرداخت کنند، اینطور نیست که فدراسیون هزینه اعزام آنها را بدهد. رئیس فدراسیون تکواندو لبنان علاقه بسیار زیادی به این رشته دارد و برخی مواقع  ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه سفر ملی پوشان را پرداخت می کند. اکثر ورزشکاران با هزینه شخصی به رویدادهای مختلف اعزام می شوند. حتی هزینه تغذیه را در اعزام ها تکواندوکاران خودشان پرداخت می‌کنند.

فارس: نظر شما در مورد انتخاب کادر فنی جدید تیم ملی تکواندو بزرگسالان کشورمان چیست؟

 این نفرات که انتخاب شده اند واقعاً خوشحال کننده است که می بینم دوستان قدیمی من که سال‌ها در تیم ملی با هم بودیم حالا در قامت مربیگری در تیم ملی فعال هستند. بیژن مقانلو مربی با تجربه ای است. مجید افلاکی و دیگر مربیان که در رده پایه ها انتخاب شده اند، همه از قهرمان سابق هستند. چند روز گذشته مصاحبه‌هایی را دیدم که برخی ها مدعی هستند، بیژن مقانلو شش سال از تکواندو دور بوده، اما تا جایی که من از مقانلو شناخت دارم او‌ دیوانه تکواندو است. مقانلو هر چقدر هم از مسابقات دور باشد، همیشه لحظه به لحظه رویدادهای مختلف را پیگیری می‌کند.

البته برخی ‌ها مدعی هستند که او در المپیک 2016 ریو نتیجه نگرفته است، اما گویا فراموش کرده اند که تیم ملی با مقانلو سال ۲۰۱۵ قهرمان جهان شد و حتی سال ۲۰۱۴ قهرمان بازی های آسیایی شده بود. در مجموع باید دست به دست بدهیم تا تکواندو کشورمان رشد کند. تیم ملی برای یک بار هم که شده نیازمند به حمایت است. مسعود حجی زواره و هادی مستعان زمانی با هم در اردوی تیم ملی بودیم حالا به عنوان مربی فعالیت خود را آغاز کرده اند. باید همه با هم تلاش کنیم تا تکواندو در مسابقات پیش رو موفق شود، هر چقدر تکواندو در دنیا موفق شود، ثمره آن را همه خانواده تکواندو خواهیم دید.

فارس: آیا تکواندوی لبنان سکوی پرتابی برای شما خواهد بود؟

بله صددرصد همینطور است. من در لبنان شرایط سختی را تحمل می کنم تا تجربیات بزرگی را کسب کنم. اهدافی را در ذهنم دارم و به آنها فکر می‌کنم، شاید خیلی ها بگویند لبنان برای فرزاد عبدالهی کوچک است اما من به این چیزها فکر نمی‌کنم و به دنبال هدفم هستم. من از یک جای کوچک کارم شروع کردم و اصلا برایم مهم نیست دیگران در موردم چه فکری می کنند. ابتدا قرار بود یک ماه با تیم ملی لبنان همکاری کنم، اما شرایط حضور من در لبنان به گونه ای رقم خورد که حالا تا مسابقات قهرمانی جهان با فدراسیون تکواندو لبنان قرارداد دارم. تمام تلاشم را می‌کنم تا روزی مثل رضا مهماندوست مربی تیم‌های بزرگ دنیا شوم.

فارس: صحبت پایانی …

در پایان از استاد فلاحی راد که همواره در مسیر قهرمانی چراغ راهم بوده است، تشکر می‌کنم. از باشگاه مس سونگون، کافی، حضرتیان، رنجبرپور و استاد خانلر خانی هم قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول