اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

قصه پر غصه آب در یاسوج/از اخبار کذب تصفیه‌خانه تا اسراف در هر معبر و کاشانه+فیلم

موضوع مهمتر از سد تنگ سرخ و تصفیه خانه آب یاسوج که دیگر اضطراری نیست به موضوع ریخت و پاش های بی‌خود و بی‌جهت آب در استان و شهر یاسوج برمی‌گردد که هم مردم و هم دستگاه‌ها رعایت آنچنانی برای مصرف بهینه آب نمی‌کنند.

قصه پر غصه آب در یاسوج/از اخبار کذب تصفیه‌خانه تا اسراف در هر معبر و کاشانه+فیلم

 خبرگزاری فارس یاسوج؛ داریوش بهنیا- هر چند ممکن است بعد از شنیدن نام یاسوج اذهان به سمت چشمه‌ها و رودخانه‌ها و جویبارها و آبشار یاسوج برود و همه این شهر را به نام آب و آبادانی بشناسند اما همین شهر طی سال‌های اخیر در فهرست معدود شهرهای با تنش آبی قرار گرفته است.

یعنی اینکه از بحران آب هم فراتر رفته و چنین لقبی به خود گرفته است هر چند رودخانه پرآب بشار از وسط شهر یاسوج عبور می‌کند و خیلی‌ها با تعجب سوال می‌کنند که چرا یک شهر با داشتن یک رودخانه پر آب آن هم از نوع آب شیرین در زمره شهرهای با تنش آبی قرار دارد؟

پاسخ این است که اولاً ساختگاهی رود بشار قرار ندارد و همه این آب از وسط شهر عبور کرده و به مصداق ضرب المثل قدیمی آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم؛ لذا یک قطره آب از رودخانه خروشان آبشار هم در کام مردم شهر یاسوج نمی‌نشیند و این یکی فعلاً خیری به مرکز استان و مردم تشنه آن نمی‌رساند.
 


سد تنگ سرخ که قرار بود روی رودخانه بشار ساخته شود سال‌های سال است که پیشرفت فیزیکی لاک‌پشتی دارد و به قولی بعد از گذشت بیش از یک دهه ۴۳ درصد و بنا به قول دیگر ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

هرچند که مسؤولان قول یکی دو سال آینده را برای بهره‌برداری داده‌اند اما یک واقعیت همیشگی است که نباید به وعده‌های مسؤولان استان چندان خوش‌بین بود.

از سوی دیگر وقتی که نتوانستند به همین زودی‌ها آب رودخانه بشار را پشت سد نگه دارند و پروژه سد تنگ سرخ به درازا کشیده شد به فکر تصفیه‌خانه آب اضطراری افتادند، تصفیه‌خانه‌ای که اخبار کذب زیادی در مورد آن خواندیم و شنیدیم.

تصفیه خانه‌ای که در منطقه چم گنجشکی پایین دست بیمارستان امام سجاد ساخته شده و آمار ضد و نقیض زیادی تاکنون از این تصفیه خانه شنیده‌ایم، از آن دلیل که دو سال پیش در یک جلسه رسمی در استانداری مسؤولان وقت استان خبر از پیشرفت ۹۵ درصدی دادند گفتند که فقط یک دستگاه به نام الکترومکانیکال باقی مانده که آن هم به تحریم خورده است.

آنها همچنین راست یا دروغ این گونه گزارش دادند که تصفیه خانه را برای ساعتی هم به طور آزمایشی وارد مدار کردند که گزارش چند روز اخیر شورای فنی استان نشان می‌دهد گزارش آن روزها کذب محض بوده است.
 


در نشست شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد که چند روز پیش برگزار شد مسؤولان گزارش دادند که این پروژه اکنون پیشرفت ۷۶ درصدی دارد یعنی اینکه ۱۹ درصد آمار کذب گذشته به خورد مردم داده شده بود.

شاید مسؤولان آن زمان که همه مشکلات کشور را از آب خوردن ناشی از تحریم‌ها می‌دانستند زلف این یکی را هم به تحریم گره زده و این گونه می خواستند افکار عمومی را قانع کنند.

اما موضوع مهمتر از سد تنگ سرخ و تصفیه خانه آب یاسوج که دیگر اضطراری نیست به موضوع ریخت و پاش‌های بی‌خود و بی‌جهت آب در استان و شهر یاسوج برمی‌گردد که هم مردم و هم دستگاه‌ها رعایت آنچنانی برای مصرف بهینه آب نمی‌کنند.

گوشه‌ای از سرگذشت آب در یاسوج را اینجا ببینید:
 


اگر سری به خیابان ها و فضاهای سبز بزنیم به این موضوع بیشتر پی خواهیم برد شبکه‌ها و لوله های شکسته آب که روزانه هزاران متر مکعب آب از آنها به هدر می‌رود  همچنین وضعیت آب در فضای سبز شهر یاسوج که آن هم داستان خود را دارد.

قصه پرغصه آب در کهگیلویه و بویراحمد و مرکز آن شهر یاسوج سر درازی دارد شهری که در میان آب قرار گرفته بی‌شک همچنان در فهرست شهرهای با تنش آبی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول