اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تقویت توان پهپادی مقاومت؛ آسمان تل‌آویو ناامن‌تر از همیشه

پایگاه تحلیلی «العربی الجدید» طی گزارشی به بررسی وضعیت پهپادهای ساخت مقاومت فلسطین در مسیر مواجهه با رژیم صهیونیستی پرداخت و آسمان تل‌آویو را ناامن‌تر از همیشه توصیف کرد.

تقویت توان پهپادی مقاومت؛ آسمان تل‌آویو ناامن‌تر از همیشه

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تحلیلی «العربی الجدید» امروز (شنبه) در گزارشی به تحلیل روند پیشرفت‌های مقاومت فلسطین در ساخت تجهیزات مدرن نظای از جمله موشک‌ها و پهپادهای جدید پرداخته و آینده درگیری‌های مقاومت با نظامیان رژیم موقت صهیونیستی را در سایه این پیشرفت تسلیحاتی بررسی کرده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: «پنج‌شنبه گذشته «سرایا قدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، از پهپاد «جنین» رونمایی کرد؛ سلاح جدیدی که در داخل فلسطین و توسط کادر بومی آن ساخته شده بود. حالا سرایا القدس، بعد از «کتائب القسام» دومین گروه از مقاومت فلسطین هستند که به این سلاح و قابلیت جدید نظامی مجهز شده‌اند. با این اطلاع، پهپادها رسماً وارد میدان مواجهه با رژیم صهیونیستی شده و در کنار موشک‌های دوربرد و میان‌برد متعلق به مقاومت قرار گرفتند. تسلیحاتی که علاوه بر سامانه ضد زره، در آخرین رویارویی با صهیونیست‌ها در سال گذشته به کار گرفته شده بودند. علی‌رغم ابتدایی بودن این هواپیماها و پهپادها در مقابل سامانه‌های پدافندی و هوایی اشغالگران صهیونیست، اما برای جناح‌های مقاومت می‌توانند به اهداف میانی دو بُعدی دست یابند؛ بُعد اول ایجاد عنصر غافلگیری طی درگیری‌ها و دوم، منحرف کردن مسیر درگیری‌ها و ایجاد اختلال در سیستم امنیتی اسرائیل خواهد بود».

تحول در ساخت پهپادهای مقاومت فلسطین از ۲۰۰۶

پایگاه العربی الجدید درباره تاریخچه تولید پهپادهای فلسطینی نوشت: «آخرین رویارویی جناح‌های مقاومت با اشغالگران در اردیبهشت‌ماه سال گذشته [درگیری‌های سیف‌القدس] میدانی از تنش‌ها بود که از این سلاح‌ها بیشترین استفاده شد. با این حال، تلاش برای دست‌یابی به این سامانه به سال ۲۰۰۶ برمی گردد، زمانی که اولین گام‌های تولیدش توسط بازوی نظامی جنبش حماس برداشته شد. در سال ۲۰۰۸ گروهی از مهندسان با مدیریت فردی تونسی به نام «محمد الزواری» موفق به تولید ۳۰ پهپاد در خارج از فلسطین شد؛ بعد از آن و در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به داخل کشور منقل شدند. این مهندس تونسی سال ۲۰۱۶ در مقابل منزلش در شهر «صفاقس» تونس توسط موساد ترور شد».

مراسم گرامی‌داشت و تجلیل از تلاش‌های مهندس «محمد الزواری» توسط «کتائب القسام» در غزه

پایگاه العربی الجدید در ادامه گزارش داد: «پهپاد «ابابیل» که اولین ساخت داخل فلسطین بود در جنگ سال ۲۰۱۴ به کار گرفته‌شد. کتائب القسام در آن سال به صورت رسمی اعلام کردند که سه نسخه از این پهپاد را در دست دارند؛ نسخه‌های تهاجمی، انتحاری و شناسایی. خبر غافلگیرکننده‌تر، اعلام بازوی نظامی «حماس» مبنی بر پرواز یکی از این پهپادها در آن سال، بر فراز ساختمان وزارت جنگ اسرائیل «الکریاه» بود. تلاش مقاومت برای ساخت این نوع سلاح‌ها، هم‌زمان با دوره‌های مداوم تشدید تنش‌ها با اشغالگران ادامه یافت؛ به طوری که در آخرین رویارویی شاهد اعلام گردان‌های القسام مبنی بر دستیابی به نوع جدیدی از پهپاد به نام «شهاب» بود که با پهپادهای ابابیل سابق کاملا تفاوت داشت.

پهپاد تهاجمی «ابابیل» ساخت نیروهای «کتائب القسام»

این پایگاه خبری در ادامه گزارش نوشت: «حملات پهپادهای «شهاب» به‌ویژه در هدف قرار دادن یک کارخانه پتروشیمی در شهرک «نیر عوز» در صحرای «النقب»، نشان‌دهنده پیشرفت کیفی توانایی این پهپادها در مقایسه با گذشته [به ویژه در زمینه دستکاری سیستم دفاعی اشغالگران صهیونیست و رادارهای آن بود. اشغالگران بیش از این حملات، یک بار ادعا کرده بودند که تعدادی از این پهپادها را سرنگون کرده‌اند؛ در حالی که صحبت‌های متخصصان امنیتی این رژیم بر خطرات ناشی از بودن ده‌ها و صدها عدد از این پهپادها در دست سیستم‌های امنیتی غزه متمرکز بود. به ویژه اینکه هزینه ۳۰۰ دلاری ساخت آن بسیار پایین‌تر از هزینه‌های سرنگونی آن است.

تصویر پهپاد «شهاب» ساخت فلسطین قبل از پرتاب

پهپاد «جِنین»؛ ترس جدید اشغالگران صهیونیست

العربی الجدید درباره آخرین دستاورد پهپادی جناح‌های مقاومت فلسطین می‌نویسد: «اعلامی اخیر شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در خصوص پهپاد «جنین» نگرانی جدیدی را برای اشغالگران رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. چرا که نظامیان صهیونیست  بیم آن را دارند که در دوره‌های آتی تنش‌ها و درگیری‌ها، شاهد حملات موفق‌تر و موثرتری با این پهپادها از سوی جناح‌های مقاومت فلسطین به ویژه در غزه باشند. خصوصاً اینکه قبل از این، هشدارهایی مبنی بر برخورداری چندین طرف از گروه‌های محور مقاومت در منطقه از این فناوری‌ها، به رژیم صهیونیستی داده شده بود؛ طرف‌های مهمی همچون جنبش «حزب الله» لبنان و گروه‌های وابسته به ایران در یمن و عراق.

رونمایی از پهپاد «جنین» توسط «سرایا القدس»

پایگاه خبری العربی الجدید در ادامه گزارش اذعان کرد: «پهپادهای متعلق به مقاومت به شکل کنونی یک سلاح تهاجمی تلقی می‌شوند که می‌تواند برای هدف قرار دادن مستقیم نیروها و یا کاروان‌های نظامی مورد استفاده قرار گیرند. این سلاحی است که به تونل سلاح‌های تهاجمی اضافه خواهد شد که اسرائیل ادعا می‌کرد از طریق دیوار هوشمندی که ساخته، آن را محدود کرده است. با وجود ابتدایی‌بودن تاکتیک‌های و امکانات به کار برده شده در این پهپادهای ساخت مقاومت فلسطین، ویژگی‌های مثبت دیگری دارند. این پهپادها دارای  توانایی پرواز در فاصله‌های میانی و متوسط هستند و به سهولت پرتاب می‌شوند. این در حالی است که شاخه‌های نظامی مقاومت به تلاش‌های مستمر خود در جهت توسعه برد این پهپادها به منظور توانایی پرواز در نقاط بالاتر ادامه می‌دهند؛ امری که اشغالگران رژیم صهیونیستی از تحقق آن، بیم دارند».

این پایگاه خبری در پایان گزارش خود، گفت‌وگویی با «حسن لافی» نویسنده و کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در این خصوص انجام داده است. لافی درباره پیشرفت‌های پهپادی مقاومت فلسطین می‌گوید: «توسعه پهپادهای فلسطین، با توجه به حصارهای ایجادشده توسط اسرائیل، پیشرفتی کیفی در کار مقاومت تلقی می‌شود. به ویژه آن که این پهپادها به دست خود فلسطینی‌ها ساخته می‌شوند و از سوی دیگر، نشان‌دهنده چالشی برای نیروی هوایی اشغالگران در درگیری‌های جدید است. معرفی این نوع از قابلیت‌های نظامی مدرن منعکس‌کننده تصمیم مقاومت فلسطین برای شکست برتری نظامی اشغالگران درعرصه هوایی است و باعث می‌شود سیستم امنیتی اسرائیل با پهپادها، با همان اهمیتی که در برخورد با موشک‌ها قائلند، برخورد کند».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول