اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس سوری در گفت‌وگو با فارس: محور مقاومت، محور حرکت به‌سوی قدس است

تحلیلگر ارشد سوری در گفت‌وگو با فارس، محور مقاومت را محور تمام تلاش‌ها برای آزادی قدس عنوان کرد و آمریکا را در خرید امنیت برای رژیم موقت صهیونیستی ناموفق خواند.

کارشناس سوری در گفت‌وگو با فارس: محور مقاومت، محور حرکت به‌سوی قدس است

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ربی یوسف شاهین» استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، و به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس به سوالاتی درخصوص وضعیت کنونی درگیری ها در فلسطین، شرایط نامناسب سیاسی و امنیتی رژیم موقت صهیونیستی و همچنین آینده قواعد و شکل درگیری‌ها بین محور مقاومت و صهیونیست‌های اشغالگر پاسخ داد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو آمده است:

فارس: باتوجه به شرایط امنیتی حاکم بر قدس و مسجد الاقصی، به نظر شما روز قدس امسال چه تفاوتی با روز قدس در سال‌های گذشته دارد؟ 
ربی یوسف شاهین: بهترین سخن در مورد یوم الله قدس که می‌توان صحبت را با آن آغاز کرد همان جمله ای است که «حضرت امام خمینی رحمه الله» بیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران در اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ فرمودند: روز جهانی قدس، روزی است که باید در آن سرنوشت ملت مستضعف مشخص شود؛ روزی که مستضعفان باید در مقابله با مستکبران اعلام موجودیت کنند». از زمان اعلام این ابتکار بزرگ توسط جمهوری اسلامی ایران، احیا و گرامیداشت مسئله قدس یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب ایران به شمار رفت و قدس به متغیر مهمی در نقشه سیاسی منطقه و قواعد بین‌المللی و به ویژه وضعیت کشور فلسطین اشغالی تبدیل شد. با گذشت سال‌ها و علی‌رغم تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش مناطق اشغالی، شهرک‌سازی و کشاندن برخی از کشورهای منطقه در خاورمیانه برای پیوستن به ائتلاف خود، آرمان فلسطین بیشتر و بیشتر از مهم شده است. امروزه آنقدر آرمان و مسئله قدس مهم است که به موضوعی جهانی بدل شده و پشتیبان تمامی تلاش‌ها در دفاع از حقوق ملت مقاوم و استوار فلسطین است. ملت پرصلابتی که هیچ‌گاه تسلیم این دشمن وحشی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی، از صحن‌های مسجدالاقصی و قدس شریف گرفته تا شهرهای فلسطین نشده و تا ابد نخواهد شد.

ربی یوسف شاهین: همبستگی ملت فلسطین در صحنه‌های سخت و ایستادگی در مقابل متجاوزان در دفاع از حریم مقدسات، عامل بازدارنده واقعی و مهم‌ترین شاخص مقابله با نقشه‌های دشمن صهیونیستی است. رژیم موقتی که روز به روز با گذشت زمان، علی‌رغم تقلا برای پیگیری روندهای مشکوک عادی‌سازی [که دشمن از طریق آن، در پی تضعیف همبستگی عربی و امت اسلامی است] ضعیف‌تر می‌شود؛ حالا تل‌آویو از آنچه در که در میدان تحولات حقیقی فلسطین، این خطه‌ی پرصلابت عربی و اسلامی می‌گذرد، هراس فزاینده‌ای دارد.

امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

ربی یوسف شاهین: این ترس و وحشت نظامیان صهیونیست، دستاورد بزرگ ایستادگی در کنار آرمان فلسطین است و اهمیت روز جهانی قدس را در گستردگی مضامین و مفاهیم آن در این نبرد نشان می‌دهد. همچنین این عامل می‌تواند سطح امنیتی رژیم صهیونیستی را نیز به خوبی نشان دهد؛ جایی که روند متلاشی شدن نیروهایش در عرصه نظامی و در نبردهای زمینی آغاز شده است. روندی که به دست مقاومت فلسطین، از پیر و جوان‌شان گرفته تا زن و مرد و کودک، و با حمایت قاطع محور مقاومت شروع شد؛ محوری که امروز محور قدس [وحرکت به سوی آزادی آن] است.

فارس: گفته می‌شود که اخیراً قدرت و توانایی نظامی گروه‌های مقاومت خصوصاً در فلسطین و لبنان افزایش یافته؛ شما این سطح آمادگی و قدرت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

ربی یوسف شاهین: اگر ما به موقعیت واقعی رویارویی نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با این رژیم یاغی صهیونیستی [که با حمایت آمریکا و انگلیس توانست در منطقه مستقر شود و زمینه مداخلاتشان را فراهم کند] نگاه کنیم، نتیجه و عملکردی جز به‌بار نشستن فجیع‌ترین جنایات انسانی در سرزمین اشغالی فلسطین نخواهیم یافت. بعدها این رژیم اشغالگر از فلسطین و با حمایت نیروهای شیطانی غربی به لبنان و سوریه حمله کرد؛ از این رو طبیعی است که با گذشت سال‌ها رویارویی با دشمن اسرائیلی در تمام عرصه‌های نظامی و سیاسی آن و با وجود خفقان و فشارهای ایالات متحده برای جلوگیری از همگام شدن جناح‌ها و گروه‌های مقاومت، ما با توسعه نظامی تا دستیابی به موفقیت‌های بزرگ پیش رفتیم. با وجود حمایت‌ها و تسلیحات آمریکایی در خدمت صهیونیست‌ها، اما رهبران مقاومت و متحدانشان با سال‌ها تلاش و مجاهدت موفق شدند سیستم‌های نظامی خود را گسترش دهند و موشک‌های مقاومت را به تهدیدی واقعی برای منظومه نظامیان رژیم صهیونیستی تبدیل کنند.

شدت حملات سیف‌القدس به سرزمین‌های اشغالی

موشک‌های شلیک شده توسط نیروهای مقاومت فلسطین به تل‌آویو

با وجود توان روبه‌افزایش گروه‌های مقاومت، آیا رژیم صهیونیستی در میدان عمل توان مقابله با نیروهای مقاومت فلسطین را دارد؟ 

ربی یوسف شاهین: برای مثال، پس از جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ محافل نظامی رژیم صهیونیستی درباره زرادخانه موشکی حزب الله صحبت‌های زیادی کردند و مانورهای مختلفی دادند. اما در عمل، ایجاد این جنگ نقطه قوت مهمی برای محور مقاومت شد و نگرانی اسرائیلی بزرگی در مورد میزان رسیدن موشک‌های محور مقاومت به لبنان ایجاد کرد. شگفتی آن بود که موشک‌های مقاومت به حیفا و فراتر از آن رسید. این شگفتی همچنین توسط مقاومت فلسطین و در سال ۲۰۲۲۱ تکرار شد؛ جایی که موشک‌های مورد استفاده توسط آن‌ها در نبرد «سیف‌القدس» توانست بر توانایی موشک‌های سامانه دفاعی «گنبد آهنین» در رهگیری و تخلیه موشک‌های مقاومت را مختل کرده و از سد آن عبور کند. این نبرد نشان داد که تحولی چشم‌گیر در زرادخانه موشکی مقاومت فلسطین رخ دادخ که می‌تواند بر تمام قواعد درگیری‌ها تأثیر بگذارد. در نتیجه، سطح بازدارندگی ایجادشده توسط حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ [که قطعاً هم‌اکنون با وضعیت قبلی‌اش متفاوت است] این حقیقت را آشکار می‌کند که بازدارندگی حاصل از پیروزی‌های جناح‌های مقاومت لبنان و فلسطین، دشمن اسرائیلی را وادار به اتخاذ راه‌ها و اصول دیگری می‌کند. راه‌هایی که با ترس از برخورد با حزب الله و درگیرشدن با سایر جناح‌های مقاومت در غزه است و نظامیان صهیونیست را وادار می کند تا در هنگام درگیری، برای توسل به میانجی‌گری‌های سیاسی و بین‌المللی تلاش کنند.

ربی یوسف شاهین: ما به خوبی می‌دانیم که میزان حمایت مالی ایالات متحده آمریکا از این رژیم صهیونیستی برای آماده نگه‌داشتن آن در جهت مقابله با مردم فلسطین چقدر است. علاوه بر این حمایت‌های آمریکایی، از راکتور هسته‌ای «دیمونا» برای تقویت حضور رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین گسترده می‌شود و تا برقراری روابط توسط واشنگتن بین تل‌آویو و برخی کشورهای عربی در خلیج فارس ادامه دارد. آمریکا روابط عبری-عربی را برقرار و درواقع تحمیل کرد تا صهیونیست‌ها در باتلاق دشمنان اسلامی و عربی قرار نگیرند؛ این راهی برای جلوگیری از مشارکت آنان در دشمنی با رژیم صهیونیستی و جلوگیری از گسترش دایره مخالفان این رژیم بود. در حالی که تمام تلاش‌های نظامیان صهیونیستی بی فایده است و مردم عرب، مسلمانان جهان و حتی غربی‌ها همچنان از واقعیت این رژیم غاصب آگاه هستند.علاوه‌بر این  بسیاری از عوامل تعیین‌کننده دیگر هم هستند که مانع بروز و ظهور بیشتر این موجودیت صهیونیستی می‌شوند.

هدف‌گیری راکتور هسته‌ای «دیمونا» در سرزمین‌های اشغالی 

ربی یوسف شاهین: نظامیان صهیونیست از برخورد مستقیم با جناح‌های مقاومت، به این دلیل که آن‌ها واقعاً از ضرر و زیان‌هایی که در درگیری‌های نظامی متحمل می‌شوند، می‌ترسند. بنابراین به عملیات‌های امنیتی محدودی متوسل می‌شوند که تصور می‌کنند با آن‌ها می‌توانند در میدان به پیروزی برسند. عملیات‌هایی که در قالب یورش شهرک‌نشینان خود برای هتک حرمت مسجدالاقصی یا تجمعات رسانه‌ای تحریک‌آمیز انجام می‌دهند، از این نوع هستند. دلیل این عملیات‌های محدود آن است که رژیم صهیونیستی برای مقابله مستقیم با جناح‌های مقاومت ضعیف‌تر از آن است که بتواند در نبردهای وسیع میدانی با نیروهای مقاومت فلسطین اشغالی در غزه و کرانه باختری شرکت کرده و موشک شلیک کند. بنابراین، مقاومت همچنان اولین نیروی بازدارنده و مقابله با آن، اولین الزام امنیتی صهیونیست‌ها در تامین امنیت پوشالی موسوم به «عمق اسرائیل» را تشکیل می‌دهد.

فارس: از ابتدای ماه رمضان تاکنون، شاهد انجام عملیات‌های مقاومتی بسیاری در تل‌آویو و سایر نقاط بودیم؛ به نظر شما این عملیات‌ها چه تاثیری بر روحیه‌ی شهرک‌نشینان و توان نظامیان اسرائیلی گذاشت؟ 
ربی یوسف شاهین: مقاومت مردمی، حق مشروعی است که قوانین و موازین بین‌المللی آن را تضمین می‌کنند. مقاومتی که امروز مردم فلسطین، در عمق سرزمین‌های اشغالی از خود نشان می‌دهند، گواه آن چیزی است که رژیم صهیونیستی در صدد ترویج آن است و می‌خواهد با ساکت‌کردن مردم فلسطین، روی جنایاتش سرپوش بگذارد.عملیات‌های مقاومتی، ارتباطی به شرایط تحمیل شده توسط نظامیان اشغالگر ندارد که زمانی قادر به تصرف سرزمین بودند؛ بلکه این حق باقی‌مانده فلسطین است و ادامه دارد.

تلاش صهیونیست‌ها برای پاک‌کردن آثار عملیات‌های مقاومتی در تل‌آویو

ربی یوسف شاهین: مهم‌تر از همه، این عملیات‌های مقاومتی نشان‌دهنده شکست نهادهای امنیتی اسرائیلی و ارتش این رژیم در دستیابی مستقیم به پیروزی در میدان است. در این عملیات‌ها، اعتماد شهرک نشینان به ارتش و نهادهای رژیم صهیونیستی، در سطوح مختلف پس از انجام عملیات‌ها کاهش یافت؛ چه در «بئر السبع» و چه در «تل‌آویو». رسانه‌های عبری این اتفاقات را «صحنه‌های بی‌نظیر در تل‌آویو» توصیف کردند و پس از آن نیروهای امنیتی از ترس تشدید تنش‌ها و از بین رفتن احتمالی امنیت در شهرک‌های اشغالی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. در نتیجه، وضعیت شهرک‌نشینان با توجه به شرایطی که مناطق فلسطینی شاهد آن‌ها هستند، از لحاظ اقتصادی و امنیتی رو به وخامت گذاشت؛ شرایطی که با عدم دستیابی صهیونیست‌ها به پیروزی تشدید شد. مهمترین دستاورد این عملیات‌ها، رشد مقاومت مردمی در عمق اسرائیل بود.

فارس: به نظر شما امکان تکرار درگیری بین نیروهای مقاومت فلسطین و نظامیان اشغالگر وجود دارد؟ درگیری که به جنگ ۱۱روزه سیف القدس شبیه باشد... 
ربی یوسف شاهین: کار انقلابی و مبارزاتی هرگز متوقف نخواهد شد؛ چرا که مردم فلسطین همچنان هر از چندگاهی و در وسیع‌ترین نقاط در حال تجدید آمادگی خود برای انجام عملیات انقلابی و مبارزاتی هستند و مصمم هستند تا رویارویی مردم فلسطین با موجودیت غاصب صهیونیستی ادامه یابد. پیش از پدیدارشدن ایده نبرد سیف القدس، عوامل زیادی در آغاز این جنگ دخیل بودند. قبل از این جنگ در طول ۱۱ روز رعب و وحشت و شوک ناشی از موشک‌ها و تاکتیک‌های جنگ توسط نیروهای مقاومت [فرزندان مردم عرب فلسطین] اقدامات نظامی اغلب پس از یک سلسله عملیات چریکی و قهرمانانه برای مردم فلسطین شکل گرفت و سپس تقویت شد. طی این جنگ نیروهای رژیم صهیونیستی تلاش کردند تا به پیروزی نظامی دست یابند، روشی که آن را آسان‌ترین پیروزی می دانستند.

حملات موشکی نیروهای مقاومت فلسطین در نبرد سیف‌القدس 

هدف‌گیری تاسیسات و زیرساخت‌های «عسقلان» توسط مقاومت فلسطین

ربی یوسف شاهین: اما اکنون و پس از تحمیل‌شدن شکست، آنان به  اتخاذ ایده آرامش در ازای فشار بر «وضعیت اقتصادی» فلسطینیان روی آورده‌اند. و این همان شیوه‌ای است که قدرت‌های غربی در مورد کشورهای مخالف با سیاست آنان به‌کار می‌گیرند. اشغالگران صهیونیست طی توسل به روندهای میانجی‌گری برای آتش بس در درگیری‌ها، به گونه‌ای در برابر جامعه بین‌المللی وانمود می‌کنند که قربانی هستند. اما در مقابل، اراده ملت فلسطین در دفاع از سرزمین‌شان فلسطین و مقدسات همیشه قاطع بوده است. این دفاع تا پیروزی بزرگ، پایان نیافته و نخواهد یافت مگر اینکه اشغالگران از تمام سرزمین‌های کشور فلسطین اخراج شوند.

فارس: کابینه اسرائیل در روزهای بدی قرار دارد و احتمال سقوط دولت بنت وجود دارد. به اعتقاد شما این وضعیت سیاسی، چه تاثیری بر مدیریت بحران‌های امنیتی از سوی صهیونیست‌ها خواهد گذاشت؟

ربی یوسف شاهین: تشکیلات امنیتی اسرائیل یکی از مهم‌ترین ارکانی است که ساختار سیاسی و نظامی موجودیت این رژیم صهیونیستی بر آن استوار است. بدون آن، اسرائیل نمی‌تواند به ساختن رژیم خود به عنوان یک کشور ادعایی ادامه دهد و شهرک‌نشینان خود را در حالت اطمینان و تداوم برای اجرای طرح شهرک‌سازی‌های توسعه‌طلبانه خود که شامل کل سرزمین‌های فلسطینی می‌شود، حفظ کند. در نتیجه نزاع‌های داخلی‌ای که قبلاً در عرصه سیاسی اسرائیل [جنگ قدرت بین بنت و نتانیاهو] به دلیل مخالفت با یکدیگر در مدیریت بحران‌های امنیتی و دستیابی به دستاوردهایی به قیمت حذف دیگری صورت گرفت، با در نظر گرفتن تحولات امروز فلسطین گویی ادامه دارد. حالا عرصه درگیری‌ها به امکان کنترل آن‌ها و دستیابی به نوعی برتری سیاسی منتقل شده و در صورت توافق بر سر تشکیل دولت راست‌گرا، رژیم صهیونیستی مایل است دوباره مدیریت مسائل بین‌المللی خود را به دست گیرد. باتوجه به آنچه که در صحنه تحولات فلسطین می‌گذرد، وضعیت پیش‌آمده در آینده، تعیین کننده موفقیت یا شکست مقامات اسرائیلی در اجرای طرح‌ها و تئوری‌های صهیونیستی است. از این نظر، تغییر سیاسی اجتناب ناپذیری برای بازگرداندن توازن امنیتی رژیم صهیونیستی به لحاظ سیاسی وجود دارد؛ تا مطالبات در عرصه‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی از طریق دولتی تامین شوند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول