اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ارتش ترکیه شمال عراق را بمباران کرد

جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی ترکیه بار دیگر به بهانه مبارزه با تروریسم، شمال عراق را بمباران کردند.

ارتش ترکیه شمال عراق را بمباران کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های عراقی بامداد پنجشنبه از بمباران دوباره مناطق شمالی این کشور توسط ارتش ترکیه خبر دادند.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» در خبری فوری نوشت: «اشغالگران ترکیه‌ای با جنگنده و بالگرد نظامی، منطقه زاب در شمال عراق را به شدت بمباران کردند».

ارتش ترکیه از چند روز قبل عملیات جدیدی را در شمال عراق با اسم رمز «قفل پنجه» (Claw-Lock) با هدف نابودی گروهک تروریستی «پ.ک.ک» آغاز کرد و در این عملیات از جنگنده، توپخانه و نیروهای ویژه زمینی استفاده می‌کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره حملات جنگنده‌های این کشور به شمال عراق به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی گفته است: «هدف ما از عملیات "قفلِ پنجه"، تامین امنیت مرزهای کشورمان است و در این عملیات با دولت عراق همکاری نزدیک داریم». 

با این حال وزارت خارجه عراق با درخواست از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش از شمال این کشور، گفت بغداد حق دارد که از تمام منابع برای پاسخ دادن به نقض حاکمیت خود استفاده کند. (جزئیات بیشتر)

به گفته منابع عراقی ارتش ترکیه تاکنون ۳۶ پایگاه و مقر نظامی کوچک و بزرگ در شمال عراق به بهانه مبارزه با پ.ک.ک دایر کرده است. یک منبع نظامی عراقی در این باره به رادیو الحره گفت که برخی از این پایگاه‌ها در عمق ۸۰ و ۴۰ کیلومتری در استان نینوی و شمال موصل دایر شده‌اند.

طبق آمارهای منتشر شده ارتش ترکیه در حال حاضر دارای ۳۶ پست نظامی در استان دهوک است که ۹ پست نظامی آن در محدوده منطقه عمادیه، ۲۴ پست نظامی در مناطق زاخو و هفتین و سه پست نظامی دیگر نیز در زناری کیسته در کانی ماسی قرار دارد. همچنین ارتش ترکیه شش پایگاه نظامی در عمادیه، زاخو و بعشیقه و دست کم سه پایگاه اطلاعاتی در خاک عراق دارد.

تاریخچه ورود ارتش ترکیه به شمال عراق به سال ۱۹۸۲ و توافق بین این دو کشور برمی‌گردد. طبق این توافق به ترکیه اجازه داده شده است تا عمق ۲۰ کیلومتری وارد شمال عراق شود.

بعد از این توافق در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ ارتش ترکیه چندین بار مرزهای شمال عراق را پشت سر گذاشت و به‌ویژه در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ ترکیه نیروهای خود را در اقلیم کردستان عراق مستقر کرد و با موافقت حزب دمکرات کردستان چندین پایگاه در مناطقی از استان دهوک دایر کرد.

در عملیات اخیر نیز آنکار اعلام کرد که پیش از انجام عملیات با دولت عراق اقدام خود را هماهنگ کرده است؛ اما «احمد الصفاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق  این اعلام را تکذیب کرد و گفت که «ادعای آنکارا مبنی بر هماهنگی با بغداد درخصوص عملیات نظامی آنها، به هیچ وجه صحت ندارد».

تاکنون بسیاری از مقامات عراقی در اعتراض به عملیات اخیر ترکیه در منطقه کردستان واکنش شدیداللحنی به  نشان داده‌اند. «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در واکنش به عملیات ترکیه در بیانیه‌ای تأکید کرده بود که بغداد در صورت بمباران مکرر خاک عراق توسط ترکیه، «سکوت نخواهد کرد».

از سوی دیگر حضور نظامی ترکیه در شمال عراق و درگیری با عناصر پ.ک.ک، در سال‌های گذشته هزاران نفر از ساکنان روستاها و مناطق شمالی کردستان عراق را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. منابع کردی همچنین از آتش گرفتن مساحت وسیعی از زمین‌های کشاورزی و باغات خبر می‌دهند که این دو مورد فشار اقتصادی مضاعفی بر کردستان عراق تحمیل کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول