اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ساخت 45 هزار و 163 واحد آپارتمان طی سال گذشته در تهران

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال 1400 در تهران نزدیک به 45 هزار و 163 واحد آپارتمانی ساخته شده است، گفت: ساخت مسکن در تهران باید نگاه به احیای بافت فرسوده باشد.

ساخت  45 هزار و 163 واحد آپارتمان طی سال گذشته در تهران

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، مهدی عباسی،‌ عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر پس از استماع گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درخصوص قرارگاه جهادی مسکن، اظهار داشت: در سال 1400 در تهران نزدیک به 45 هزار و 163 واحد آپارتمانی تولید شد که نکته‌ای حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دست هرکسی که در فرآیند صدور پروانه موانع را بردارد، می بوسم، افزود: یکی از مشکلات در ساخت مسکن صدور پروانه است. خواهش من این است لایحه ای که در انتظار آن هستیم و در حال انجام است به سرعت به نتیجه برسد.

عباسی با تأکید بر نیاز تهران به ساخت مسکن، یادآور شد: ساخت 120 هزار واحد مسکن در سال 1401 در تهران دور از دسترس نیست. استفاده از ظرفیت دولت درخصوص تسهیلات و همچنین تسریع در فرآیند صدور پروانه نیاز به پیگیری دارد.

وی همچنین تصریح کرد: برخی نهادها همچون بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد دهک های آسیب پذیر را ساماندهی می کنند. یک تعاملی با این نهادها انجام شود تا دهک های مورد نظر نیز بهره لازم را از ساخت مسکن ببرند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در ساخت مسکن آینده سرانه های آن نیز مورد توجه قرار بگیرد، گفت: لازم است تا نیازها، مسائل ترافیکی و آموزشی نیز در این مناطق دیده شود. در ابتدای امر نمی توانیم این نیازها را تأمین کنیم اما اگر پیش بینی شود در دوره های دیگر توسط افرادی دیگر تکمیل خواهد شد.

عباسی همچنین تصریح کرد: در این بازه 40 ساله انقلاب اسلامی به دلیل توسعه در امور مختلف، هم تجربه های خوبی داشتیم و هم نواقصی را در برخی موارد شاهد بودیم که امیدواریم تکرار نشود. در بحث مسکن ملی در سال های اخیر با مواردی از جمله کیفیت ساخت و اجرای پروژه ها بوده ایم و با وجود اینکه شهرداری در این زمینه ساخت و ساز انجام نمی دهد اما نباید اجازه دهیم که شرکا و سازندگان به بهانه اینکه می خواهند مسکن را در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهند از کیفیت آن بکاهند.

وی با تأکید بر کیفیت بخشی به سکونتگاه نیز گفت: احساس نشاط و آرامش برای افرادی که در سکونتگاه ها ساکن می شود باید در نظر گرفته شود تا انگیزه برای ماندگاری افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری باید از کارهای اجرایی در تولید مسکن پرهیز کند چراکه باتلاقی برای شهرداری خواهد بود، اظهار کرد: خوشبختانه با تفاهم نامه های که شهرداری منعقد کرده، به این موضوع ورود نکرده و باید مراقب باشند که ورود به فرآیند ساخت و ساز باتلاقی است که مدیریت شهری را از اهداف عالیه تولید مسکن خارج می کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت زیست پذیری شهر تهران باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در خصوص اینکه در این مسکن ایجاد شده تهرانی ها یا مهاجران یا حاشیه نشینان ساکن می شوند، پاسخ دقیقی وجود ندارد اما باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد که مسکن مورد نظر برای نیاز تهران تولید شود و در واگذاری باید این دقت را داشته باشیم. نباید اجازه بدهیم که خارج از نیاز تهران به تقاضای مسکن هجمه وارد شود.

عباسی تأکید کرد: در تهران ظرفیت های اشتغال به گونه ای است که آسیب هایی همچون بیکاری و خشکسالی را مانند یک سیاهچاله می بلعد. اگر اشتباه کنیم رسالت اصلی در تامین مسکن از دست خواهد رفت.

وی با بیان اینکه زمین های ذخیره شهری به عنوان پس انداز و سرمایه های شهر هستند و باید مراقبت شوند، گفت: تولید مسکن ضروری است و هرکسی در این راه قدم بردارد کاری مقدس و تکلیف شرعی انجام می دهد، اما شرط این است که این نکته را در نظر بگیریم که تهران را برای سکونت می خواهیم و یا برای زندگی.

عباسی افزود: اگر از تهران شهری برای اقامت و سکونت می خواهیم می توانیم در تمام اراضی شهر ساختمان بسازیم اما اگر شهری برای زندگی که هوا در آن پاک بوده و آرامش داشته باشد، می خواهیم، این موضوع را به عنوان خط قرمز در نظر بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه تهران به اندازه کافی ظرفیت برای ساخت مسکن دارد، یادآور شد: باید کاری کنیم که واحدهای خالی از سکنه در تهران با نظام مالیاتی و سیاست گذاری ها در شهر تهران به چرخه استفاده بازگردد. در بازه سه ساله به دنبال این هستیم که اگر موفق شویم 300 هزار واحد مسکن در شهر بسازیم و اگر واحدهای خالی را به چرخه برگردانیم عملا این واحدهایی که ساخته شده اند به عنوان سیاست ویژه مورد توجه قرار می گیرند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از توجه شهرداری تهران به بافت فرسوده، خاطرنشان کرد: در بافت فرسوده با پلاک‌هایی مواجه هستیم که بین پلاک های ساخته شده قرار دارند و مجوز ساخت دریافت نمی کنند که در آینده به آسیب تبدیل می شود. اگر تراکم تشویقی ندهیم ساخت و ساز انجام نمی دهند. باید در پلاک هایی که تجمیع شده اند، تراکم تشویقی بدهیم.

وی ادامه داد: اینکه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خبر داد که سرمایه گذارانی آمدند 100 واحد مسکن در این مناطق بسازند اتفاق بسیار خوبی است و در شورا حاضریم بسته های تشویقی برای سازندگان در بافت فرسوده در نظر بگیریم.

عباسی با بیان اینکه در ساخت مسکن در تهران باید نگاه به احیای بافت فرسوده باشد، خاطرنشان کرد: با این اقدام هم بافت فرسوده احیا می شود، هم نیاز مسکن تهران تأمین می شود و هم به سرمایه های شهری دست نبرده ایم. علاوه بر این چون در آن مناطق زیرساخت ها ایجاد شده نیاز به هزینه های مضاعف شهری ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: تفاهم نامه ها باید در حداقل زمان دنبال شود و به صورت ویژه مورد پیگیری قرار بگیرد چراکه اگر زمانبر باشد حذف خواهد شد. به طور مثال آمادگی داریم پرونده کسانی را که در بافت فرسوده نسبت به ساخت اقدام می کنند به طور ویژه بررسی کنیم.

عباسی با تأکید بر اینکه علت گرانی مسکن در تهران صرفا عدم ساخت آن نبوده است، اظهار کرد: بخشی از هزینه های تولید و ساختمان سازی بسیار افزایش یافته که با اقتصاد خانوارها همخوانی ندارد و باید فکری به حال آن شود.

وی به سوداگری در تولید مسکن اشاره کرد و افزود: باید مراقبت کنیم مسکنی که ساخته می شود به دست مصرف کننده برسد و کسی در این میان به عنوان سرمایه گذاری به این مسکن نگاه نکند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر سرعت در ساخت مسکن، گفت: نباید ساخت آن بر عهده نهادهایی باشد که تولید را زمان بر کنند. امروز این امکان و قابلیت وجود دارد که پروژه ها در طول یک سال ساخته شود و باید الزامی وجود داشته باشد که در حداقل زمان ممکن این پروژه ها تحویل داده شود.

وی با اشاره به تکلیف سازمان نوسازی و پیش بینی اعتبار هزار و 500 میلیارد تومانی قابل تکرار در واریز و برداشت و ساخت پنج هزار واحد مسکونی با انتخاب شریک، تصریح کرد: اگر با انتخاب شرکا، این واحدها را در اولویت قرار دهند از سازمان نوسازی سپاسگزار خواهیم بود.

عباسی ادامه داد: برنامه میان مدت و بلندمدت تامین مسکن در تهران توسط شهرداری باید تدوین شود و در قالب یک برنامه چهار ساله و یا بلندمدت به شورا ارائه شود تا آن را به عنوان یک سند بالادستی لحاظ کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای تسریع در امور، موانع را از سر راه برداریم و پرکاری را جایگزین کم کاری در برخی نهاد کنیم و بر مدار قانون به اهداف برسیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازندگان مسکن را به عنوان تولید کننده می شناسیم، از دست اندرکاران در این امر تقدیر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول