اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نشست با رئیس‌جمهور چه گفتند؟

یک فعال دانشجویی گفت: تحول در آموزش و پرورش یعنی تکمیل یکی از قطعات اصلی مبارزه انقلاب اسلامی. موضوع تحول در تعلیم و تربیت یک موضوع روشنفکرمآبانه نیست و به همین دلیل باید با مختصات انقلاب اسلامی تاویل و تفسیر شود.

فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نشست با رئیس‌جمهور چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ نشست فعالان تعلیم و تربیت و چند تن از فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با رئیس جمهور روز گذشته برگزار شد.

در این نشست دانشجومعلمان انتقادات خود را نسبت به وضعیت دانشگاه فرهنگیان و معیشت زندگی معلمان مطرح کردند.

در نشست هم‌اندیشی رئیس جمهور با جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور مریم سامانلو فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به صحبت های شهید رجایی در مورد تعلیم و تربیت گفت: در ابتدا باید به این جمله از شهید رجایی  اشاره کنم که در جایی گفتند: «جا دارد انسان لباس تنش را هم بفروشد و خرج تربیت معلم کند». 

 وی افزود: وقتی در مورد تحول در آموزش و پرورش حرف میزنیم حرف از تکمیل یکی از قطعات اصلی مبارزه انقلاب اسلامی است، موضوع تحول در تعلیم و تربیت یک موضوع روشنفکرمآبانه نیست و به همین دلیل باید با مختصات انقلاب اسلامی تاویل و تفسیر شود. لذا به نظر میرسد اگر قرار است تحول را از این دریچه دنبال کنیم باید الزامات آن را هم بپذیریم،که آن هم ورود افراد انقلابی با روحیه جهادی است.  

سامانلو تشریح کرد: اگر قرار است در حرف، تحول در نظام تعلیم و تربیت را آرمان بدانیم اما در عمل؛ کار را به دست جریان های روشنفکرنما بدهیم؛ یا تحولی رقم نخواهد خورد و یا دچار انحراف و اعوجاج خواهد شد. 

این فعال دانشجویی گفت: گلوگاه های اصلی نظام تعلیم و تربیت باید شناسایی شوند، نمی توان انتظار داشت شورای عالی آموزش و پرورش بعنوان نهاد سیاستگذار در این عرصه، همچنان با همان مختصات قبلی ادامه حیات دهد، نمی شود افرادی که خودشان مسببان اصلی اوضاع فعلی آموزش و پرورش هستند و اراده و اندیشه آن ها آموزش و پرورش را به این روز انداحته است همچنان تصمیم گیران این حوزه باشند. 

وی با انتقاد از  عملکرد برخی افراد در نظام تعلیم و تربیت افزود: شورای عالی آموزش و پرورش نیاز به یک خانه تکانی اساسی مبتنی بر رویکرد انقلابی دارد چرا که با عنایت به گذشت ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متاسفانه اندکی از آن به اجرا گذاشته شده و افراد تمام همت خود را برای پیاده سازی ایده های جهانی سازی مثل سند ۲۰۳۰ صرف کرده اند. 

 این فعال دانشجویی گفت: افرادی متخصص با روحیه انقلابی را منسوب بفرمایید تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به استناد مصوبه بازنگری هر ۵ سال و انتظار رهبری عزیز مبتنی بر حرکت عظیم انقلاب اسلامی بازطراحی شود. 
 
وی افزود: مماشات در گلوگاه ها قابل پذیرش نیست، حدود ۸ ماه از دولت سیزدهم گذشته و همچنان بسیاری از این گلوگاه ها در دست این افراد است. کسانی که نهایت فهمشان از تحول، نصب دیتا پرژکتور در کلاس ها و منتهای آمال و آرزوهایشان سیستم آموزشی ژاپن و فنلاند است. 
 
سامانلو با اشاره به دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی دیگر از این گلوگاه ها دانشگاه فرهنگیان است، با وجود مشکلات بسیار این دانشگاه همچون عدم کاربردی بودن واحدهای درسی، ضعف اساتید و هیئت علمی، فرسوده بودن زیرساخت های آموزشی و... شاهد  اوضاعی آشفته و بدون برنامه در مدیریت و بازگشایی آن هستیم.

وی افزود: با وجود این حجم از کسورات ناعادلانه ای که از حقوق دانشجو_معلمان برداشت می شود و اساسا شفافیتی هم نسبت به آن وجود ندارد، اوضاع فیزیکی پردیس های این دانشگاه اسفبار است.از شما دعوت میکنم به مناسبت هفته معلم از مراکز و پردیس های محروم دیدن کنید. 

 فعال دانشجویی گفت: هر ترم میلیون ها تومان از حقوق یک دانشجو_معلم برداشت می شود درحالی که سطح خدمات به شدت پایین است و در ضمن حقوق کارمندان و اعضای هیئت علمی آن را هم دولت می پردازد. باید مشخص شود این کسورات کجا هزینه می گردد؟ این مساله یکی از اعتراضات جدی جریان دانشجویی است که باید پیگیری شود. 
 
وی با انتقاد از عملکرد وزیر افزود: یک نمونه دیگر از مماشاتی که انجام شده اهمالی است که  وزیر نسبت به ریاست دانشگاه فرهنگیان داشته است، که فرصت هرنوع تحولی را از این مجموعه گرفت. بنابراین لازم است شما به عنوان رئیس جمهور و ریاست هیئت امنای این دانشگاه به طور جدی به این مسئله ورود کرده و اجازه ندهید این دانشگاه بیش از این به قهقرا برود. 
 
سامانلو گفت: گلوگاه دیگری که باید به آن اشاره کرد مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش است‌‌ که بعنوان تنظیم کننده منابع انسانی نظام تعلیم و تربیت، دستخوش بازی های سیاسی شده است و امروز در دست سنت گراهایی هستند که این مرکز را بنگاه کاریابی میدانند. البته منظور ما گرایش های سیاسی نیست بلکه موضوع ما باورمندی به اندیشه انقلاب اسلامی است که در مدیران آن وجود ندارد. 
 
این فعال دانشجویی در پایان خاطر نشان کرد: می توانیم در بسیاری از حوزه ها از ایده های نسل نوی معلمی در دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم تا متوجه تفاوت در نوع نگاه، رویکرد و دغدغه مندی نسل نو با فضای مدیریتی فعلی شویم.

* نظام رتبه‌بندی معلمان به معیشت معلمان گره خورده است 

حمید رفیعی، فعال سابق دانشجویی و از نومعلمان نیز در نشست با رئیس جمهور گفت: قریب به ۳ دهه از مطالبه مستمر رهبری عزیز پیرامون تحول نظام تعلیم و تربیت می گذرد اما نه تنها اقدام قابل توجهی صورت نگرفته بلکه این حوزه غالبا در اولویت سیاستمدارن نبوده است.

وی افزود: با توجه به آنکه تحول در نظام تربیتی کشور مسأله انقلاب است و تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست بنظر می رسد دولت انقلابی باید جهت تحقق این مطالبه با تشکیل قرارگاهی ملی، با فرماندهی و نظارت جنابعالی و مشارکت تمامی قوا مقدمات تحول را تمهید کند.

رفیعی تاکید کرد: در این راستا متاسفانه چالش های عدالت و کیفیت آموزشی و تربیتی نظام آموزشی ما را به نقطه بحرانی رسانده است که اگر دولت مردمی امروز برای آن به خصوص در سه محور مدیریت و اقتصاد، برنامه درسی و تربیت معلم چاره ای نکند فردا دیگر فرصتی نخواهد بود. د

وی افزود: مسأله کمبود و بازنشستگی چند صد هزار معلم، پنجره جمعیتی است که استفاده آگاهانه از آن فرصتی برای ارتقا کیفیت است که درصورتی که دولت شما بتواند از این فرصت برای تربیت معلم استفاده کند، خدمت بزرگی برای آینده انقلاب کرده است.

رفیعی ادامه داد: اما متاسفانه گاها به سبب بی همتی، سیاست زدگی و نگاه به آموزش و پرورش به عنوان بنگاه کاریابی، مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش با جذب های متراکم و برف انباری، دوره های آموزشی کوتاه و بی کیفیت این فرصت را به تهدیدی جدی بدل کرده است. آقای رییس جمهور تدوام این مسیر از دولت شما نه تنها پذیرفته نیست بلکه انتظار ما بازنگری در سیاست جذب معلم و احیای تربیت معلم به عنوان قلب نظام تعلیم و تربیت با عزمی ملی و نظارت مستقیم شمااست. 

این فعال دانشجویی افزود: نظام رتبه بندی معلمان که با هدف ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان جز راهکار های ارتقای نیروی انسانی در سند تحول بود، به سبب عدم صداقت دولت و مجلس گذشته به مسأله معیشت معلمان گره خورد. این موضوع ضمن ایجاد انتظارات به حقی ، موجب شد حتی با وجود رویکرد صادقانه و مثبت دولت شما ، معلمان وعده های سیاست‌گذاران را به راحتی قبول نکنند.

وی ادامه داد: از طرفی صدا و سیما و دستگاه های تبلیغی نیز با بی تدبیری منزلت معلمان را نشانه رفته و آنان را در مقابل دیگر اقشار قرار می دهند. در صورتی که مطالبه جامعه معلمان ، نه رقابت در پرداخت بلکه توزیع عادلانه و نظام هماهنگ پرداخت است که جز رویکرد های دولت شما نیز هست.

وی گفت: بنظر می رسد تحقق عدالت و صداقت با معلمان و عدم گره زدن رتبه بندی به معیشت معلم بیش از هر زمانی ضروری است. از سوی دیگر متاسفانه آیین نامه پیشنهادی نظام رتبه بندی با اشکالات روشی و محتوایی جدی روبرو است که فاصله این نظام را از سند تحول بسیار کرده است. تکیه بر عملکرد و خروجی معلم در کلاس درس و بهرگیری از کلان داده است که می تواند منجر بر ارتقای کیفیت شود و نه جمع آوری مدارک و کاغذ پاره هایی که هیچ آورده ای برای معلم و دانش آموز ندارد. 

رفیعی ادامه داد: متاسفانه در ادوار گذشته حاکم شدن رویکرد های نئولیبرالیستی در دولت ها منجر شده است که نگاه کالایی سازی به مسأله تربیت و معلم رواج یابد. در پی همین امر توسعه روز افزون خصوصی سازی مدارس با شعار عدالت آموزشی و طرح هایی همچون خرید خدمات آموزشی خلاف سیاست های ابلاغی رهبری صورت پذیرفت که نه تنها منجر به عدالت نشد بلکه بر شکاف طبقاتی جامعه و مشکلات تربیتی دامن زد.

وی افزود: به همین سبب انتظار ما از دولت مردمی توقف این رویکرد و توقف حمایت از این مدارس بود‌. اما متاسفانه در سند تحول دولت مردمی با وجود نقاط مثبت و قابل توجهی که دارد ، همین روح که خلاف سند تحول بنیادین نیز هست حاکم شده است . پیشنهاد پرداخت یارانه های آموزشی یا پته آموزشی از نقاط انحرافی است که متاسفانه در ویرایش های آخر سند تحول توسط جریانی که حاکم بودن رویکرد اقتصادی نئو لیبرالی آنها به صلاح کشور نیست به سند اضافه شده است که انتظار می رود با توجه به دغدغه بسیاری از متخصصان انقلابی عرصه تربیت این مسأله اصلاح گردد. 

رفیعی ادامه داد: تحول مدیریتی و دمیده شدن روحیه انقلابی در دستگاه تربیتی کشور از نکات مهمی است که از آن غفلت شده است. متاسفانه هنوز رویکرد ما نمی توانیم در برخی مدیران میانی و کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش موج می زند. البته ضمن تشکر از معدود انتصابات تحولی و گام دومی در ستاد وزارتخانه از انتصابات استانی که اغلب به صورت سیاسی با حضور بازنشستگان و حضور مسببان وضع موجودی که گاها دارای تعارض منافع نیز هستند، رغم خورده گله کرده و دمیده شدن روح تحول را از حداقل انتظارات از این دولت می دانم. 

وی گفت: در پایان از نگاه تحولی شما به آموزش و پرورش و رویکرد مردمی شما و وزیر محترم ، وقتی که برای شنیدن و حل مسایل مردم می گذارید و تلاش شبانه روزی برای انقلاب تشکر کرده و از درگاه خداوند متعال توفیقان را خواستارم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول