اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ثبت ملی 2 درخت کهنسال منطقه 5 تهران/ والک پلو در فهرست میراث ناملموس قرار گرفت

شهردار منطقه ۵ از ثبت سه اثر طبیعی و ناملموس این منطقه در فهرست آثار ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

ثبت ملی  2 درخت کهنسال منطقه 5 تهران/ والک پلو در فهرست میراث ناملموس قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس، احسان شریفی شهردار منطقه 5 گفت: این منطقه دارای آثار متعدد تاریخی و طبیعی به خصوص در بخش کن است که همین عامل باعث شد تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ثبت برخی آثار این محله اقدام کند.

وی افزود: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ و آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران در مرداد ۱۳۸۴، سه اثر طبیعی و ناملموس منطقه ۵ در سال ۱۴۰۰ در فهرست ملی به ثبت رسید.

شهردار منطقه ۵ ادامه داد: بر این اساس درخت چنار کهنسال تکیه سرآسیاب کن، درخت چنار کهنسال کنار امامزاده شعیب کن و مهارت پخت والک پلو در فهرست ملی به ثبت رسید.

شریفی در توضیح این سه اثر گفت: درخت تکیه سرآسیاب کن با شماره ثبت ۹۵۰ در تاریخ ۶ دی ماه ۱۴۰۰ به عنوان میراث طبیعی به ثبت رسید. با توجه به جدول رشد قطری سالیانه درختان، پس از کسر مقدار پوست و با در نظر گرفتن رشد قطری درختان چنار این منطقه در سالهای جوانی‎، میانسالی و کهنسالی سن این درخت بین ۲۷۰ تا ۳۱۰ سال برآورد شد.این درخت در محله کن، سرآسیاب مقابل بانک صادرات واقع شده است.

وی ادامه داد: درخت امامزاده شعیب (ع) با شماره ثبت ۹۶۴ در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ به عنوان میراث طبیعی به ثبت رسید. با توجه به جدول رشد قطری درختان پس از کسر مقدار پوست و با در نظر گرفتن رشد قطری درختان چنار این منطقه در سالهای جوانی‎، میانسالی و کهنسالی سن این درخت بین ۳۲۰ تا ۳۷۰ سال برآورد شد. این درخت در کنار امام‎زاده شعیب(ع) قرار دارد و به پاس کهنسالی و عظمتی که دارد و واقع شدن در کنار این امام‎زاده مورد احترام اهالی محل است.

شهردار منطقه ۵ با اشاره به اینکه مهارت پخت والک پلو به عنوان میراث طبیعی ناملموس به ثبت رسیده است، تاکید کرد: این میراث طبیعی ناملموس با شماره ثبت ۲۶۶۰ و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ به ثبت رسید. والک یک گیاه کوهی است که معروفترین غذایی که با آن درست می کنند  والک پلو  است. والک در باغات کن بسیار یافت می شود و بخاطر همین اهالی نسبت به پخت این غذا اقدام می کنند.  این گیاه در فصل بهار بدست می آید و به سبب گرم بودن این سبزی در فصل زمستان طبخ این نوع غذا مرسوم تر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول