اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مقاوم‌سازی ۵۶ درصد از واحدهای مسکونی در گلستان/۴۰۶ روستا نیاز به بازنگری طرح هادی دارند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با بیان اینکه ۵۶ درصد از واحدهای مسکونی روستایی در گلستان مقاوم‌سازی شده‌اند، گفت: هنوز ۱۰۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در استان وجود دارد.

مقاوم‌سازی ۵۶ درصد از واحدهای مسکونی در گلستان/۴۰۶ روستا نیاز به بازنگری طرح هادی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تأمین‌ مسکن همواره یکی از دغدغه‌ها و نیازهای اصلی آدمی محسوب می­‌شود، در این میان افرادی که از بضاعت کافی برای خرید، نوسازی و یا مقاوم‌سازی مسکن خود برخوردار نیستند، فشارهای مضاعفی را تحمل می‌­کنند.

در سال­‌های اخیر مشکلات زیاد در بخش کشاورزی و البته اقتصاد کشور، روستاییان را با چالش­‌های زیادی مواجه کرد تا جایی که جمعیت قابل توجهی از روستاییان تصمیم به مهاجرت به شهرها گرفتند.

براساس آمار، گلستان بعد از استان سیستان و بلوچستان به لحاظ درصد جمعیت روستایی رتبه دوم کشور را دارد، متوسط درصد جمعیت روستایی در استان ۴۶ درصد است و این عدد قابل افزایش نیز خواهد بود، بنابراین با ارائه خدمات می‌­توان ماندگاری روستاییان را شاهد بود و مهاجرت معکوس را رقم زد.

اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی شکل گرفته و از آنجایی که فعالیت کشاورزی در روستاها انجام می‌شود هر روستا به مثابه یک کارخانه تولید است که باید توجه ویژه به سرمایه‌گذاری در این‌مناطق در دستور کار مسؤولان قرار گیرد.

تأمین مسکن، مقاوم‌سازی و نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها و مناطق محروم می‌­تواند گره زیادی از مشکلات در بخش مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را باز کند، در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خدمات ارزنده‌­ای برای تأمین مسکن اقشار محروم و روستاییان  انجام داده است.

از آنجایی که گلستان یکی از استان­‌های محروم کشور محسوب می‌­شود لازم است توجه ویژه­‌تری برای تأمین مسکن متقاضیان واحد شرایط انجام شود، در همین رابطه گفت‌وگویی با سیدمحمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان انجام شده که در زیر می­‌خوانید.

فارس: در ابتدا اشاره‌­ای به هدف از تأسیس بنیاد مسکن داشته باشید؟

حسینی: ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) بنیاد مسکن تأسیس شد، نگاه امام این بود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بلافاصله بعد از تأسیس به طور ویژه به بحث تأمین مسکن محرومان و عمران و آبادانی مناطق محروم و روستاهای کشور بپردازد، امروز بعد از گذشت چهار دهه فعالیت­‌های بنیاد مسکن به خصوص در بحث ساخت‌مسکن، اجرای طرح هادی، صدور اسناد مالکیت و ‌... برای مردم قابل لمس است.

فارس: بعد از گذشت ۴ دهه از فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، چه خدمات مهمی به مردم ارائه شده است؟

حسینی: یکی از مهمترین خدمات بنیاد مسکن بعد از تأسیس بحث بازسازی‌­ها بود بعد از وقوع یکسری حوادث مانند حوادث طبیعی وظیفه بنیاد مسکن این بود به عنوان یک وظیفه جزو اولین دستگاه‌های باشد که در کنار مردم قرار می­‌گیرد و در واقع امروز مردم بعد از وقوع حوادث در کنار بنیاد مسکن احساس آرامش دارند.

از زمان جنگ تحمیلی تا حوادث تلخ زلزله بم، رودبار، منجیل، سیل سال ۱۳۹۸ در گلستان، زلزله‌­ها و رانش­‌های سال ۱۳۹۹ همواره بحث بازسازی بعد از وقوع این حوادث جزو اولویت‌­های بنیاد مسکن محسوب ‌می‌شد، از طرفی اجرای طرح هادی نیز یکی دیگر از خدمات ارزنده بنیاد مسکن است، تهیه طرح­‌های هادی نقشه راه تمام دستگاه‌های اجرایی است و دستگاه‌ها با این نقشه راه در روستاها دیگر سر در گم نیستند.

* اجرای فاز اول طرح هادی در ۷۴ درصد روستاهای گلستان

فارس: آخرین وضعیت اجرای طرح هادی در روستاهای گلستان به چه شکل است؟

حسینی: طرح هادی در تمام روستاهای استان شکل گرفته و امروز تمام روستاهای ما دارای نقشه راه هستند، با این وجود هر ۱۰ سال یکبار طرح هادی در روستاها بازنگری می­‌شوند در سال جاری برای بازنگری طرح هادی برای ۱۵۲ روستای استان تأمین اعتبار شد و در حال حاضر برای بازنگری طرح هادی  برای ۱۵۲  روستای دیگر در حال رایزنی هستیم تا این کار در سال جاری انجام شود.

در گلستان ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که ۴۷۰ روستا یک بار طرح هادی بازنگری انجام شده است و ۴۰۶ روستای استان نیازمند طرح بازنگری هستند، فاز اول طرح هادی در ۷۴ درصد روستاهای استان شروع شده و این شاخص در کشور ۵۲ درصد است.

*وجود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در گلستان/ پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن جوانان

فارس: بنیاد مسکن در راستای نوسازی واحدهای فرسوده چه اقداماتی انجام می­‌دهد؟

حسینی: از سال ۱۳۸۴ طرح ویژه نوسازی واحدهای فرسوده در دستور کار دولت قرار گرفت و بنیاد مسکن مجری این طرح شد، سال ۱۳۸۴ تنها هفت درصد از واحدهای مسکونی در روستاهای کشور مقاوم بودند امروز با حمایت دولت، همکاری بانک‌­ها و استقبال مردم، واحدهای مقاوم در روستاهای کشور به ۵۰ درصد رسیده است و در استان ما مقاوم‌سازی ۵۶ درصد واحدهای مسکونی انجام شده است با این وجود هنوز ۱۰۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در استان وجود دارد که این‌ امر تهدیدی برای جان و مال هموطنان ما محسوب می‌­شود.

فارس: چه تسهیلات و امکاناتی برای ساخت مسکن محرومان یا بحث بازسازی و مقاوم‌سازی ارائه می­‌شود؟

حسینی: دولت کمک­‌های بلاعوض برای ساخت مسکن دهک­‌های یک تا سه پیش‌بینی کرده و از طرفی تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد پنج درصد نیز به واجدان شرایط ارائه می­‌شود، تسهیلات در پایان سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود اما امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

این اقدام در کشور بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و بنیاد مسکن هماهنگ شده و رئیس جمهور تأکید بر انجام شدن آن دارد، فقط در این رابطه سازمان برنامه و بودجه برای ۱۳ درصد یارانه‌­ای که سهم متقاضی را پرداخت می­‌کند باید به بانک مرکزی تضمین دهد در واقع در حال حاضر پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی معطل تضمین‌نامه سازمان برنامه و بودجه است.

همچنین امسال ضمن اینکه افزایش تسهیلات داریم سهمیه تأمین ۲ هزار واحد  مسکن برای محرومان استان را از کشور گرفتیم استان ما با محرومیت زیادی مواجه است و اعتبار خاصی برای تأمین مسکن محرومان می­‌طلبد، یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان نیز تأمین اعتبار برای ساخت ۷ هزار واحد مسکونی بود.

فارس: برخی روستاها زمین کافی برای ساخت مسکن ندارند در این رابطه چه تمهیداتی در دست اجرا دارید؟

حسینی: با استاندار محترم برنامه‌ریزی کردیم دستگاه‌هایی که زمین مازاد در روستاها دارند را تملک و تفکیک کنیم این زمین­‌ها برای ساخت مسکن آماده و با قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار می­‌گیرد ظرف دو ماه آینده با همکاری دستگاه‌های اجرایی و سازمان منابع طبیعی  مشکل تأمین زمین روستایی رفع خواهد شد، با این وجود اگر در روستایی زمین وجود نداشت از محل خرید اراضی یا توافق با کشاورزانی که تمایل دارند عرصه­‌هایشان به بافت الحاق شود اراضی مورد نیاز برای تأمین‌ مسکن جوانان از این راه رفع خواهد شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول