اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

تپه‌های ماسه‌ای که در بوشهر ناپدید می‌شوند!

برداشت ماسه‌های بادی از تپه‌های جنوب شهر بردخون توسط یکی از شرکت‌ها موجب نابودی و به‌غارت رفتن سرمایه‌‌های این منطقه شده که مردم خواستار لغو این کار هستند.

تپه‌های ماسه‌ای که در بوشهر ناپدید می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، منابع طبیعی و انسانی از مولفه‌های ظرفیتی هر منطقه به‌شمار می‌روند به طوری که نگاهداشت آنها موجب حفظ آینده و نسل‌های دیگر می‌گردد.

بخش بردخون از توابع شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر، یکی از مناطق مهم گردشگری استان بوشهر برای بیابان گردان محسوب ‌می‌شود؛ باتوجه به‌اینکه در این منطقه شرایط برای ایجاد فرایند فرسایش بادی فراهم است، تپه‌های ماسه‌‌ای، منطقه عظیمی از بردخون را فراگرفته است.

مناطق بیابانی و کویری که متشکل از انباشته‌های رسوبات بادی هستند نمایانگر مناطق بیابانی هستند اما در بردخون وجود تپه‌های ماسه‌ای در کنار مزارع سرسبز گوجه فرنگی موجب شده‌است تا این تپه‌ها به عنوان ظرفیت گرشگری استان بوشهر به‌حساب بیایند.

اما در روزهای اخیر، یک شرکت صنعتی با اخذ مجوز از سوی صنعت و معدن اقدام به برداشت ماسه‌های بادی از تپه‌های ماسه‌ای جنوب شهر بردخون نموده و قصد برداشت هزاران تن از آن و انتقال به صنایع نفت و گاز دارد.

تپه‌های «بردخون» سرمایه زیست محیطی است

اسماعیل احمدی، کارشناس جغرافیای شهری با بیان اینکه ️مکان‌یابی بخش بردخون علمی و حساب شده بوده است، گفت: تثبیت نکردن تپه‌های ماسه‌ای و جلوگیری نکردن از دست اندازی به آن و افزایش سطح آسفالت در این مناطق موجب از بین رفتن بخشی از این ظرفیت‌های خدادادی شده است.

برداشت ماسه‌های بادی به غارت رفتن سرمایه‌هاست

حجت الاسلام سیدعلی حسینی امام جمعه دیر گفت: برداشت ماسه‌های بادی از تپه‌های جنوب شهر بردخون توسط یکی از شرکت‌ها موجب نابودی و به‌غارت رفتن سرمایه‌‌های این منطقه می‌شود و ما خواستار لغو مجوز برداشت ماسه از بردخون هستیم.

 

مردم برای حفظ سرمایه طبیعی خود پای‌کارند

سید محمد حسینی عضو شورای شهر بردخون در این باره بیان کرد: مردم منطقه بردخون خواستار ورود مسؤولان استانی به موضوع هستند تا از تاراج منابع و سرمایه‌های طبیعی منطقه جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: برداشت بی‌رویه خاک این منطقه به دلیل شرایط محیط زیستی موجب آلودگی طولانی مدت هوا و بروز بیماری برای مردم می‌شود.

نماینده شهرستان دیر در شورای اسلامی بوشهر ادامه داد: نابودی طبیعت و ظرفیت‌های طبیعی یک منطقه به بهانه ارتقاء صنعت در آن حوزه، نه تنها پیشرفت نیست بلکه موجب آسیب به آیندگان نیز می‌شود.

وی ابراز داشت: ما عهده‌دار طبیعتی هستیم که هم اکنون در دست ماست و وظیفه‌ما حفظ آن برای نسل‌های بعدی است اما هم‌اکنون به‌جای اینکه از این ظرفیت‌ها برای تقویت منطقه استفاد شود، برخی‌ها قصد نابودی آن دارند.

به گزارش فارس، منابع طبیعی بردخون، سرمایه‌‌هایی است که مردم  منطقه برای حفظ آن همواره پای‌کار بوده‌اند و هم‌اکنون نیز برای پاسداری از این میراث، خواستار لغو مجوز برداشت خاک تپه‌های ماسه‌ای منطقه خود هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول