اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

فارس‌من| پیگیری مطالبه داوطلبان آزمون استخدامی

برخی داوطلبان آزمون استخدامی خواستار اختصاص ضریب ویژه برای داوطلبان بومی استان‌ها شدند، خبرنگار خبرگزاری فارس این مطالبه را پیگیری کرده است.

فارس‌من| پیگیری مطالبه داوطلبان آزمون استخدامی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نهمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال ۱۴۰۰ برای رشته‌های شغلی آموزش و پرورش در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ و برای رشته‌های شغلی سایر دستگاه‌ها (بجز وزارت آموزش و پرورش) در روز جمعه مورخ ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود.

در این آزمون پذیرش براساس بومی گزینی به میزان ضریب ۱.۴ برای داوطلبان بومی هر شهرستان است.

* توضیحاتی درباره سهمیه بومی‌گزینی

بهتر است ابتدا درباره امتیاز یا سهمیه بومی‌ استان‌ها بیشتر بدانیم.

طبق قانون اصلاحی ماده ۴۴ خدمات کشوری، شورای توسعه مدیریت کشور می‌تواند برای داوطلبان بومی شهرستانی اولویت قائل شود اما طبق بخشنامه ۱۳۹۹۷۲۷ سازمان اداری استخدامی و آنچه در دفترچه راهنمای نهمین آزمون فراگیر استخدامی کشور آمده است صرفا این امتیاز به صورت ویژه با ضریب ۱.۴ برای داوطلبان بومی هر شهرستان (که متولد یا ساکن ۱۰ ساله همان شهرستان باشند) لحاظ شده است یعنی نمره به دست آمده فرد استفاده کننده از سهمیه بومی‌گزینی با ضریب 1.4 و برای شخص غیر بومی با ضریب 1 محاسبه می‌شود که این قانون برای ساکنان شهرستان تهران و مراکز استان‌ها اعمال نمی‌شود.

علت درنظر گرفتن سهمیه بومی از سوی مسوولان نیز حفظ نیروهای کار در شهرستان‌های خود بوده است تا از این طریق به پیشرفت شهرستان‌ها کمک شود.

حالا برخی داوطلبان آزمون استخدامی خواستار اختصاص ضریب ۱.۲ برای این سهمیه هستند.

 

* نحوه بومی‌گزینی در سال‌های مختلف

در آزمون سال ۹۶ و ۹۷ بومی گزینی وجود داشته است اما اختصاص ضریب ۱.۲ برای بومی استان و ضریب ۱.۴ برای بومی شهرستان در نظر گرفته شده بود، در سال ۹۸ امتیاز بومی حذف شد در و آزمون ۹۹ با توجه به رای دیوان عدالت و تصویب در مجلس شورای اسلامی مجدد بومی گزینی اعمال شد البته در این سال فقط بومی گزینی شهرستان با ضریب ۱.۴ ملاک بود.

* چه کسانی می‌توانند از سهمیه بومی‌گزینی استفاده کنند؟

حالا بدانیم این سهمیه مخصوص چه کسانی است؛ براساس اعلام مسوولان، داوطلبانی می‌توانند از امتیاز بومی‌گزینی استفاده کنند که محل تولد آن‌ها با محل شغل انتخابی‌شان یکی باشد یا در حال حاضر در شهرستان محل شغل انتخابی خود ساکن باشند.

طول مدت زمان سکونت آن‌ها نیز باید ۱۰ سال متوالی یا متناوب باشد.

* مطالبه داوطلبان آزمون و پیگیری خبرنگار فارس

در روزهای پایانی باقیمانده تا برگزاری آزمون برخی داوطلبان آزمون‌ استخدامی با ثبت مطلبی در سامانه فارس من، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، دادستان کل کشور و رئیس دیوان عدالت اداری خواستار مطالبه اختصاص ضریب 1.2 به داوطلبان بومی استان‌ها در آزمون‌های استخدامی شدند.
سردبیر سوژه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در این رابطه می‌گوید: از مسوولان می‌خواهیم شرایط بومی‌گزینی را مقداری تغییر دهند، در سال‌های قبل ضریب 1.2 برای داوطلبان بومی اعمال می‌شد گه منطقی‌تر بود، ضمن اینکه برخی داوطلبان دارای شرایط ویژه هستند که مسوولان آزمون باید این داوطلبان را هم مدنظر قرار دهند، به طور مثال گاهی پیش می‌آید که داوطلب بومی یک شهرستان به دلیل اینکه در شهرستان خود ظرفیت وجود ندارد، در شهرستان دیگری از استان بومی خود در آزمون شرکت می‌کند، اما برای چنین داوطلبانی هیچ امتیازی در نظر گرفته نشده است.
مطالبه کاربران فارس من را با عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور که یکی از مخاطبان نامه این داوطلبان بوده است، مطرح کردیم.
پورعباس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: سازمان سنجش آموزش کشور فقط مجری برگزار کننده آزمون است و تصمیمات اینچنینی در اختیار ما نیست بلکه این تصمیمات از سوی دستگاه‌های اجرایی لحاظ می‌شود، در این رابطه مسوولان سازمان امور استخدامی می‌تواند پاسخگو باشند.
خبرگزاری فارس مطالبه کاربران فارس من را از مسوولان سازمان امور استخدامی نیز پیگیری می‌کند.
انتهای پیام/
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول