اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

علیرضا قزوه: محبت اهل بیت(ع) و احترام به مردم، سعدی را محبوب جهانیان کرد

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر دفتر شعر و سرود سازمان صدا و سیما با بیان اینکه سعدی الگوی خوبی برای شاعران است گفت: محبت اهل بیت(ع) و احترام به مردم، سعدی را محبوب جهانیان کرد.

علیرضا قزوه: محبت اهل بیت(ع) و احترام  به مردم،  سعدی را محبوب جهانیان کرد

علیرضا قزوه شاعر و مدیر دفتر شعر و سرود سازمان صدا و سیما در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سعدی شاعری است که دوست‌دار و محب اهل بیت (ع) بوده است گفت: وقتی سعدی می‌گوید: «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد»، منظور او ارادت به جماعت اهل‌کساء و همان اهل‌بیت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است که به زیبایی، عشق و ارادت خود را نسبت به آنان بیان می‌کند.

قزوه با تأکید بر اینکه سعدی انسانی جامع‌العلوم بوده و کمتر شاعری در زبان فارسی به جامعیت سعدی وجود دارد که بتواند علوم مختلف را در کنار شاعری جمع کرده و از تمام قالب‌های زبان فارسی، شعر فارسی، شعر عربی، پند و ... در شعرش بهره ببرد ادامه داد: سعدی در علم فقاهت به جایگاه ویژه‌ای رسیده بود و علاوه بر این، محبت اهل بیت(ع) و تدریس در مدرسه نظامیه بغداد نیز در سعدی، اثرگذاری زیادی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز اول اردیبهشت سالروز بزرگداشت سعدی و روز زبان فارسی است افزود: یکی از ویژگی‌های خاص سعدی، سهل و ممتنع بودن اوست که به نوعی همان سادگی و پرکاری توأمان گفته می‌شود و در عین سادگی، کار پرزحمت و دشواری است. به عبارت دیگر سعدی به عنوان معمار کلمات همیشه با آسان‌ترین و همه فهم‌ترین شیوه سعی کرده، هم شاعر عوام باشد و هم شاعر خواص باشد.

این شاعر با بیان اینکه سعدی الگوی خوبی برای شاعران بزرگ جهان بوده و هست تاکید کرد: الگو بودن سعدی از اهمیت دادن به مردم، اخلاق و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد؛ چرا که سعدی شاعری است که علاوه بر رعایت اعتدال، با اقشار مختلف مردم می‌جوشد و در بین قومیت‌های مختلف جهان، محبوبیت خاصی داشته به حدی که در زمان خودش، سروده‌‌ها و آثار سعدی در مناطق مختلف جهان از جمله بغداد، شامات، چین و... برای مردم اهمیت داشت و خوانده می‌شد.

قزوه در پایان با بیان اینکه محبت اهل بیت(ع)، اهمیت دادن و احترام به مردم و ادیان نقش مهمی در محبوبیت جهانی سعدی دارد اظهار داشت: همین ویژگی‌هاست که باعث شد، نام سعدی سر در سازمان ملل قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول