اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت همکاری محور نشست مقامات ترکمنستان و ترکیه

مرکز مطالعات استراتژیک انستیتوی روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان نشست کاری آنلاینی با مرکز مطالعات و موقعیت‌های بحرانی ترکیه برگزار کردند.

تقویت همکاری محور نشست مقامات ترکمنستان و ترکیه

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات استراتژیک انستیتوی روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان نشست کاری آنلاینی با مرکز مطالعات و موقعیت‌های بحرانی «آنکارا» برگزار کردند.

ریاست هیئت طرف ترکمن را «شیری شیریف» سفیر ترکمنستان در آنکارا و ریاست هیات ترکیه‌ای را «محمد آرول» رئیس مرکز مطالعات تاریخ و آسیای مرکزی مدرن استراتژیک این کشور بر عهده داشتند.

در این نشست موضوعاتی برای همکاری و تبادل تجربیات از جمله در زمینه‌هایی مانند تحلیل چالش‌ها، فرآیندهای منطقه‌ای آسیای مرکزی و کشورهای همسایه آن ، امنیت، انرژی و محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، آرول با ابراز امیدواری از ایجاد همکاری فعال بین دو سازمان تحقیقاتی عشق آباد و آنکارا گفت: مرکز مطالعات استراتژیک ترکیه آماده است تا منابع و وب سایت‌ها، نشریات دانشگاهی، مقالات علمی و سایر منابع را در اختیار همکاران ترکمنستان قرار دهد.

در این دیدار، طرفین پیش نویس توافقنامه مرکز مطالعات راهبردی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان و «انکاسام»( مرکز مطالعات استراتژیک ترکیه) را مورد بحث و بررسی قرار دادند که قرار است در نشست کمیته روابط خارجی وزارت خارجه ترکیه مورد بررسی قرار گیرد.

 همچنین کارشناسان ترک و ترکمن در مورد وضعیت بین المللی منطقه با تمرکز بر بحران افغانستان و جستجوی راه‌های حل آن به تبادل نظر پرداختند.

نمایندگان ترکیه خاطرنشان کردند که ترکمنستان، با در نظر گرفتن موقعیت ژئوپلیتیکی خود، تأثیر مثبتی بر چندین منطقه از جمله آسیای مرکزی و جنوب آسیا و حوضه خزر و همچنین بر سیاست آنها در مورد کریدورهای حمل و نقل بین المللی به طور همزمان دارد که نقش مهمی در تضمین امنیت و توسعه پایدار دولت‌ها و مردم در این فضای ژئواستراتژیک دارد.

از این رو ترکمنستان یکی از حلقه‌های کلیدی تشکیل «منطقه ثبات» در این قسمت از قاره آسیا محسوب می‌شود.

همچنین از مشارکت «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور سابق ترکمنستان در شورای ریش سفیدان و بزرگان سازمان کشورهای ترک زبان استقبال و بر اهمیت انتشار تجربه اجرای سیاست صلح و بی‌طرفی، حسن همجواری و دیپلماسی ترکمنستان تاکید شد.

طرفین همچنین در مورد تجزیه و تحلیل و همچنین حمایت از چشم انداز اقتصادی مانند عرضه چند مرحله‌ای گاز ترکمنستان که می‌تواند نقش مثبتی در تضمین امنیت انرژی بین المللی ایفا کند، گفت و گو کردند. 

بر اساس نظر مشترک کارشناسان ترکمن و ترک، در عصر بحران‌های جهانی تاکید شد که دنیای مدرن به راه حل‌ها و ابتکارات دیپلماتیک جدید به لحاظ مفهومی نیاز دارد.

 در این راستا، لزوم اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه‌های مختلف مرتبط با مسائل حاد عصر حاضر، از پیش‌بینی و پیشگیری از تهدیدات احتمالی، دگرگونی نظام بین‌الملل و نظم جهانی تا توصیه‌هایی برای کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی، تاکید شد.

خاطر نشان می‌شود که آنکاسام یا همان مرکز مطالعات استراتژیک ترکیه یک اندیشکده مستقر در آنکارا است که در سال 2017 به عنوان یک نهاد حقوقی انجمن بین المللی برای دوستی، همکاری و مطالعات استراتژیک تأسیس شد. بنیانگذاران آن دانشمندان برجسته، کارشناسان، نمایندگان رسانه‌های جمعی هستند و اولویت‌های کانون، تحلیل بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نظام بین‌الملل و تدوین سیاست‌هایی است که شامل راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن‌ها باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول