اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای اوکراین؛ نقش «پهپاد بیرقدار» در غرق شدن رزمناو روسیه

مقامات اوکراینی مدعی شدند که پهپادهای «بیرقدار» در هدف قرار دادن رزمناو موشکی روسیه نقش داشته‌اند.

ادعای اوکراین؛ نقش «پهپاد بیرقدار» در غرق شدن رزمناو روسیه

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها به تازگی به نقل از یک مقام رسمی اوکراینی و تحلیلگران صنایع دفاعی مدعی شدند که پهپادهای تهاجمی ساخت ترکیه ارتش اوکراین از نوع «بیرقدار»، در هدف قرار دادن رزمناو موشک انداز روسیه نقش داشتند.

به نوشته وبگاه «ایژیا نیکی» یک مقام ارشد اوکراینی با دسترسی مستقیم به اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین به طور ضمنی دخالت پهپادهای بیرقدار را تایید کرد. این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا از پهپادها در این حمله استفاده شده است، مدعی شد: «مسکوا با کمک تجهیزات مختلف مورد اصابت دو  تیر موشک "نپتون" قرار گرفت.»

تحلیلگران همچنین گفتند که اوکراین از پهپادهای بیرقدار برای شناسایی مکان دقیق روسیه در دریای سیاه استفاده کرده  وسپس امکان حملات دقیق علیه آن را فراهم  کرده است. این پهپادها اوایل درگیری روسیه و اوکراین زمانی که ارتش اوکراین فیلمی از برخورد آنها با کاروان‌های روسیه و منفجر کردن تانک‌ها و سیستم های دفاع موشکی زمین به هوا منتشر کرد، مورد توجه قرار گرفتند.

ترکیه تاکید کرده که پس از فروخته شدن، این پهپادها توسط اوکراینی‌ها اداره می شوند و آنکارا در عملیات آنها دخالتی ندارد.

 

روسیه تاکنون به طو رسمی غرق شدن رزمناو خود از سوی اوکرلین را تایید نکرده است. این یکی از بزرگترین کشتی‌هایی است که از پایان جنگ جهانی دوم غرق شده است. وزارت دفاع روسیه این حمله موشکی را تایید نکرد و تنها اعلام کرد که کشتی پرچمدارش در دریای سیاه آتش گرفت، برخی مهمات آن منفجر شد و حین یدک کشی به بندر غرق شد.

به عنوان بخشی از جنگ اطلاعاتی، وزارت دفاع روسیه روز شنبه ویدئویی ۲۶ ثانیه‌ای منتشر کرد که در آن دریاسالار «نیکولای یومنوف» رئیس نیروی دریایی روسیه، با حدود ۱۰۰ ملوان از مسکوا در کریمه دیدار می‌کند. در همین حال، اوکراینی‌ها مدعی هستند که دو موشک ضد کشتی نپتون به این کشور روسی اصابت کرده است.

«کان کاساپوغلو» مدیر برنامه مطالعات امنیتی و دفاعی در «مرکز مطالعات اقتصاد و سیاست خارجی» گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پهپادهای بیرقدار  ترکیه یا به‌عنوان عاملی در این حمله شرکت داشته‌اند، محتمل هستند.»

«آردا مولوداوغلو» تحلیلگر صنعت دفاعی، به اطلاعات منبع باز واظهارات رسمی روسیه مبنی بر فعال بودن این پهپادها در منطقه اشاره کرد و گفت که چندی قبل، یک ایستگاه سیار کنترل زمینی بیرقدار در «اودسا» مشاهده شد.

این در حالی است که  چند تحلیلگر امور نظامی آمریکایی به تازگی با بررسی تحولات اوکراین و استفاده این کشور از پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه نوشتند، روسیه در نبرد پهپادی با اوکراین  برتری کامل را ندارد، اما بیرقدارهای اوکراین نمی‌توانند پشتیبانی هوایی نزدیک ارائه دهند زیرا آنها برابر پدافند هوایی روسیه بسیار آسیب پذیر هستند. 

به نوشته وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» «کریستن فونتنروز» و «اندی دربی» در تحلیل خود عنوان کردند که «زمان» یک عامل مهم است. در ترکیه، چرخه تولید بیرقدار کند است، به این معنی که آنکارا نمی‌تواند تعداد مورد نیاز را به موقع در اختیار اوکراین قرار دهد. همچنین، حتی اگر اوکراینی‌ها با پهپادهای ترکیه به خوبی عمل کنند، باز هم زمان می‌برد تا در عملیات زمینی درگیر شوند. آنها در ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک شکست خورده‌اند، زیرا این سیستم هنوز برابر دفاع هوایی آسیب پذیر است.

به گفته این دو تحلیلگر آمریکایی، در سوریه و لیبی، پهپادهای ترکیه به سامانه پدافند هوایی متحرک «پانتسیر-اس ۱» آسیب جدی وارد کردند، اما روسیه از این سامانه در اوکراین استفاده نمی‌کند. ناتوانی بیرقدار در ارائه پشتیبانی هوایی لازم در حقیقت زیر مشهود است، ۳۹ فروند از این نوع  پهپاد در لیبی سرنگون و مفقود شد، ۸ فروند در سوریه و ۳ فروند از این پهپاد  نیز در مناقشه قره باغ سرنگون شده است، و شماری از آن‌ها توسط روس‌ها سرنگون شده‌اند که اوکراین هنوز در حال شمارش است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول