اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| پرطرفدارترین پویش‌های «فارس من»؛ از محاکمه فائزه هاشمی تا تغییر در شرایط کنکور ارشد

مرور پویش‌های «فارس‌ من» موضوعی ضروری است برای فهم بهتر اجتماع برای اینکه بدانیم کدام مطالبه بیش‌ترین اهمیت را برای افکار عمومی دارد.

فارس من| پرطرفدارترین پویش‌های «فارس من»؛ از محاکمه فائزه هاشمی تا تغییر در شرایط کنکور ارشد

خبرگزاری فارس؛ فارس من؛ میلاد منیعی: مرور پویش‌های «فارس‌من» موضوعی ضروری است برای فهم بهتر اجتماع برای این‌که بدانیم کدام مطالبه بیشترین اهمیت را برای افکارعمومی دارد. در این گزارش پویش‌هایی را مرور می‌کنیم که این روزها مورد استقبال مخاطبان «فارس من» قرار گرفته است.
 

اولین پویش ۵۰ هزار امضایی قرن جدید

تعدادی از پویش‌های سامانه «فارس من» حاوی موضوعاتی است که برای مردم از نظر دینی و ملی حساس است.
توهین مولوی گرگیج نسبت به اهل بیت، سخنان فائزه هاشمی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انتقام از عاملان شهادت سردار سلیمانی، برخورد با توهین‌کننده به حجاب در کلینیک دامپزشکی، برخورد با روزنامه‌نگار هتاک به سردار سلیمانی، پیگیری ماجرای جعل نام «خلیج فارس» در نرم‌افزارها، توهین فائزه هاشمی به پیامبر اسلام(ص) و...  از آن دست پویش‌هایی هستند که بلافاصله مورد توجه عموم مخاطبان قرار می‌گیرد و چندین هزار نفر از آن‌ها حمایت می‌کنند.

یکی از پویش‌‌هایی که در هفته اخیر مورد توجه قرار گرفته پویشی با عنوان «محاکمه فائزه هاشمی به خاطر حمایت از تحریم‌ها علیه کشور» است. ماجرا از آنجا شروع شد که فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در صحبت‌های خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی گفت سپاه پاسداران باید در لیست تحریم‌ها باقی بماند. این اظهارات واکنش های زیادی را در فضای افکار عمومی ایجاد کرد و مخاطبان پویشی برای محاکمه وی در سامانه فارس من ثبت کردند که بلافاصله امضای آن از ۵۰ هزار گذشت. خبرگزاری فارس نیز بنا به تعهد خود به مخاطبان، پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون بیش از ۱۰ مطلب درباره این موضوع تهیه کرده است.

 

 ده‌ها هزار امضا برای مسئله بی‌حجابی

ده‌ها پویش در رابطه با بی‌حجابی در «فارس من» شکل گرفته است که هرکدام به نحوی از دستگاه‌های مسئول درخواست پیگیری و اجرای قانون حجاب وعفاف را دارند. یکی از این پویش ها که با عنوان «عدم رعایت قانون حجاب با وجود ابلاغ به اماکن عمومی» ثبت شده، مورد استقبال زیادی قرارگرفت و به سرعت توانست حمایت بیش از ۱۰ هزار نفر را جلب کند.

مهم‌ترین خواسته مردم در سایر پویش‌ها هم، رسیدگی به وضعیت حجاب در سطح شهر، مراکز تفریحی، صدا وسیما، بیمارستان‌ها، سلبریتی‌ها، وسایل نقلیه، ادارات، تولیدکنندگان و فروشندگان لباس و... است. که چندین هزار امضا پای هر کدام از این پویش‌ها ثبت شده است.

گفتنی است که چندین دستگاه اجرایی و حاکمیتی در اجرای قانون حجاب‌ و عفاف وظایفی بر عهده دارند که متاسفانه بسیاری تا به حال در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند و معدود دستگاهایی هستند که به وظیفه‌شان آن هم به صورت ناقص عمل کرده‌اند. پلیس در آخرین واکنش ها به موضوع عفاف و حجاب گفته: فقط مجموعه انتظامی کشور متولی این امر نیست و ۳۲ دستگاه مسئول باید پای کار بیایند.

خبرگزاری فارس هم در ادامه پیگیری‌های قبلی، پیگیری از نهادهای ذیربط را در دستور کار خود قرار داده است.

 

چرا گرانی خودرو ترمز ندارد؟

گرانی و تاخیر در تحویل خودرو همیشه پای ثابت سامانه «فارس من» بوده و گلایه‌های زیاد مردمی را  همراه داشته است. با گذشت یک ماه از سال نو حدود ۵۰ پویش جدید درباره گرانی و تاخیر در تحویل خودرو ثبت شده است که روزانه افراد زیادی از این پویش‌ها حمایت می‌کنند.
 خواسته ثبت‌کنندگان را می‌توان در این جمله خلاصه کرد: «عرضه محصول باکیفیت با قیمت مناسب فقط در شرایط بازار رقابتی حاصل می‌شود و تا زمانی که بحث انحصار وجود داشته باشد ما نمی‌توانیم انتظار عرضه کالای مرغوب با قیمت مناسب و زمان تحویل به موقع را داشته باشیم.»

یکی دیگر از انتقادهایی که مردم به شرکت‌های خودرو سازی دارند مسئله کیفیت خودرو و مخصوصا کیسه هوای راننده و سرنشینان است که در حوادث پیش آمده اخیر نمره مردودی گرفته‌اند. بارها همین شرکت‌های خودروسازی برای ارتقا در کیفیت خودرو و قیمت مناسب وعده‌هایی داده‌اند اما هنوز مردم این تغییر را در خروجی این کارخانه‌ها حس نمی‌کنند.

چندی پیش رییس جمهور در طی بازدید سرزده از ایرانخودرو فرمان ۸ ماده‌‌ای برای تحول در صنعت خودروسازی را ابلاغ کرد و از شرکت‌های خودروسازی خواست تا به آن عمل کنند، حالا باید ببینیم شرکت‌های خودروسازی چقدر این ابلاغیه را عملیاتی می‌کنند.

واردات خودرو نیز یکی از دغدغه‌های مخاطبان «فارس من» است. خواسته حامیان از مجلس و دولت آن است که بازار خودرو را رقابتی کنند تا شرکت‌های خودروسازی مونتاژکاری را کنار بگذارند و وارد گود رقابت با شرکت‌های خارجی شوند. البته واردات ۷۰ هزار خودرو همچنان موضوعی پر بحث در بین مجلس، شورای نگهبان، دولت، هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کل نظام است و خبرگزاری فارس هم پیگیر این موضوع تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوبی است که منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت مردم را تضمین کند.

 

حامد کاشانی را برگردانید

حضور مجدد حجت‌الاسلام حامد کاشانی در برنامه سحرگاهی شبکه سه سیما پویشی است که در زمان کوتاهی مورد استقبال قرار گرفت و توانست بیش از ۱۴ هزار نفر را به خود جذب کند. کاشانی با انتشار متنی در صفحه شخصی‌اش با عنوان «من این استعفا را جهاد تبیین می‌دانم» با ادعای وجود فشارها و اتفاقاتی، از حضور در این برنامه کناره‌گیری کرده بود.

با پیگیری‌های به عمل آمده مشخص شد مسئولان رسانه ملی به حجت‌الاسلام کاشانی برای حضور در برنامه امسال دو توصیه داشته‌اند؛ اول اینکه حضور وی به مدت ۱۵ شب باشد تا از کارشناسان دیگری هم در این برنامه استفاده کنند و دوم او در مطالب خود روی مسائل وحدت آفرین و تقریبی تمرکز بیشتری داشته باشد. در نهایت، تغییر محور سخنان کاشانی مورد پذیرش وی قرار نگرفت و حجت‌الاسلام کاشانی تصمیم گرفت در این برنامه حضور پیدا نکند.

 

این آزمون را لغو کنید، آن را به تعویق بیندازید

سریال درخواست لغو یا تعویق آزمون‌های مختلف در صدر پویش‌های پرتکرار و پرامضای یکی دوسال اخیر سامانه «فارس من» بوده است. داوطلبان آزمون‌ها دلایل مختلفی برای تعویق ارائه می‌دهند و پررنگ‌ترین دلیل‌شان بیماری کرونا است. تا چند ماه پیش، سازمان سنجش با تصویب ستاد ملی کرونا در شرایطی برخی از آزمون‌ها را لغو یا تعویق می‌کرد. اما حالا با انجام واکسیناسیون سراسری و حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها ظاهرا دیگر برنامه‌ای برای چنین تغییراتی وجود ندارد. ولی همچنان برخی از داوطلبان بر لغو یا تعویق آزمون‌ها اصرار دارند. یکی از آخرین پویش‌هایی که در این رابطه ثبت شده مربوط به آزمون ارشد۱۴۰۱ است که بیش از ۱۰ هزار نفر از آن حمایت کردند.

سازمان سنجش در پاسخ به مطالبه داوطلبان آزمون ارشد۱۴۰۱ می‌گوید: به هیچ وجه امکان تعویق آزمون نیست زیرا فرایندهایی که باید برای برگزاری آزمون انجام شود به پایان رسیده است. البته باتوجه به حضوری شدن دانشگاه‌ها در سال جدید، تمهیداتی برای تغییر محل آزمون شرکت‌کنندگان اندیشیده شده تا دانشجویان با آرامش بیشتری در این کنکور شرکت کنند.

 

 چرا مبلغ یارانه با تورم افزایش پیدا نمی‌کند

یکی از مطالبات همیشگی‌ مخاطبان فارس‌من، موضوع افزایش مبلغ یارانه است. ثبت‌کنندگان وحامیان می‌گویند: «با توجه به اینکه مبلغ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر فرد از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نکرده و هیچ تناسبی با تورم سال‌های گذشته ندارد خواهان افزایش آن هستیم.»

این مطالبه البته مخالفان جدی در میان کارشناسان اقتصادی دارد. آنها معتقدند که افزایش یارانه منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و مجددا تورم را با شدت بیشتری بالا می‌برد. پیشنهاد آنها عموما بر یارانه هدفمند و غیرنقدی متمرکز است.

دولت در زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارز ترجیحی را حذف و اعلام کرده بود که به جای ارز ترجیحی مبلغ یارانه را به ۱۱۰ هزار تومان افزایش می‌دهد اما کمیسیون تلفیق با افزایش یارانه موافقت نکرده بود. البته دولت با وجود تمام مشکلات مالی، در مناسبت‌های مختلفی یارانه معیشتی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است که آخرین مورد مربوط به ماه رمضان امسال است که مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر واریز شده است. 

 


بیشترین پویش‌ها را فرهنگیان ثبت می‌کنند
 پرامضاترین وبیشترین پویش‌های صنفی متعلق به معلمان است. از افزایش حقوق گرفته تا رتبه بندی، از لغو شرایط سخت نقل و انتقال تا کسر از حقوق دانشجو معلمان، همگی دغدغه معلمان است. برخی از این پویش‌ها به نتیجه رسیده و برخی همچنان بلاتکلیف‌اند.
پویش «لغو شرایط سخت نقل و انتقالات فرهنگیان» در همین چند روز اخیر با حمایت معلمان توانسته بیش از ۱۰ هزار امضا کسب کند. حامیان پویش می‌گویند: با توجه به شرایط جدید اعلامی برای نقل و انتقالات فرهنگیان از جمله شرط سوابق تجربی ۱۰سال و یا بیشتر و همچنین یک مرحله ای شدن نقل و انتقالات و حذف انتقال اضطراری، ما فرهنگیان خواستار لغو این شرایط و نیز اخذ تدابیری جهت سهولت در نقل و انتقالات هستیم.
شیوه‌نامه نقل و انتقال معلمان از سوی سعید عسگری معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است. در این شیوه نامه آمده است که انتقال دائم فرهنگیان به کلان شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شیراز، قم، کرج و مشهد ممنوع بوده و صرفا در خواست مأموریت (انتقال موقت) متقاضیان قابل بررسی است. البته وزیر آموزش و پرورش گفته که اصلاحاتی در این شیوه‌نامه صورت گرفته که شرایط را برای زوجین فرهنگی، ایثارگران و معلمان تازه ازدواج کرده تسهیل می‌کند.

 

انتهای پیام/223

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول