اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

گام مهم نخبگان برای تأمین امنیت غذایی/ بومی‌سازی محصول استراتژیک به کمک نانو با یک‌بیستم قیمت نمونه خارجی

صنعت دام و طیور در سال‌های اخیر نقش پیشرو را در صنایع کشاورزی و دامپروری در بیش‌تر نقاط دنیا از جمله ایران برعهده داشته، اهمیت کیفیت این صنعت در چرخه غذایی انسان نیز غیرقابل انکار است و هر گونه سهل‌انگاری در تولید خوراک سالم برای دام و طیور باعث به خطر افتادن سلامت غذایی انسان می‌شود.

گام مهم نخبگان برای تأمین امنیت غذایی/ بومی‌سازی محصول استراتژیک به کمک نانو با یک‌بیستم قیمت نمونه خارجی

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس،‌  شهین مردانی: یکی از دغدغه‌های اصلی دامداران و پرورش دهندگان پرندگان تامین مکمل‌های غذایی آنها است که به دلیل نداشتن این محصول و اقدام به واردات، با توجه به هزینه گزافی که دارد  تولیدکنندگان داخلی را در مضیقه قرار می‌داد و در بحبوبه شرایط اقتصادی نامساعد این روزهای کشور مقادیر زیادی ارز را از کشور خارج می‌کرد؛ حالا گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان مکمل‌های غذایی بر پایه نانو ساختارها و ماده معدنی روی عرضه کردند که به گفته آنها این محصول در تامین امنیت غذایی کشور موثر است و میزان جذب این مکمل نسبت به دو نسل قبل از خود ارتقا یافته است.

*  تولید نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی

فاطمه سقطچی، مدیرعامل شرکت نوپای ایمن نانوفام می‌گوید: این محصول به عنوان یک مکمل غذایی برای دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان مستقر هستیم که قطب عنصر روی در ایران و خاورمیانه است و این مزیت دسترسی ما به مواد اولیه مرغوب را تسهیل کرده است. با توجه به سابقه تحصیلی بنده در مقطع ارشد و دکترای رشته شیمی و فناوری نانو، توانستیم به دانش فنی تولید این محصول مکمل روی دست پیدا کنیم.

* بومی‌سازی محصولی که دانش فنی آن تنها در اختیار یک شرکت آمریکایی-هلندی است

نسل سوم مکمل‌های معدنی روی رو برای نخستین بار شرکت آمریکایی-هلندی نوتریکا که قدمت بیش از ۱۰۰ سال در تولیدانواع مکمل‌های دامی دارد، پس از ۱۰سال کار R&D (تحقیق و توسعه) به دنیا معرفی کرد؛ دانش فنی این محصول در اختیار خود شرکت نوتریکا است و در حال حاضر محصول آن به بیش از ۹۲ کشور صادر می‌شود؛ محققان شرکت دانش‌بنیان ایمن نانوفام برای نخستین بار به دانش فنی تولید این محصول دست پیدا کردند و با توجه به اینکه این شرکت در زنجان، قطب روی ایران و خاورمیانه قرار دارد، این مزیت فراهم شد تا به مواد اولیه مرغوب دسترسی پیدا کنند.

* کاربرد فناوری نانو در محصول بومی‌سازی شده

مدیرعامل شرکت ایمن نانوفام تاکید  می‌کند، به طور کلی نسل سوم نانو مکمل‎‌های دام، نانو ساختار هستند؛ از آنجایی که استفاده از نانو ذره در صنایع غذایی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، چون کنترل آن برای نرسیدن به دز سمیت، به شدت سخت خواهد شد؛ از این رو در این ماده از نانو ساختارها استفاده شده است. با ایجاد نانو ساختار، مزایای نانو در این مکمل اعمال شده و معایب آن حذف شده است.

* پتانسیل بالای این محصول برای اشتغال‌زایی

محقق این شرکت دانش‌بنیان ایرانی می‌گوید:‌این محصول علاوه براینکه پتانسیل زیادی برای صادرات دارد همچنین می‌تواند به طور ویژه اشتغال‌زایی کند و برای کشور ارزآوری داشته باشد؛ در حال حاضر ایران دومین کشور جهان است که به دانش فنی این محصول که به عنوان هیدروکسی کلرید هم شناخته می‌شود، دست یافته است.

* برتری محصول ایرانی نسبت به نمونه آمریکایی

نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی که توسط  شرکت دانش‌بنیان ایمن نانوفام ساخته شده می‌تواند به جهت قیمت و کیفیت با نمونه خارجی آن رقابت کند؛ از لحاظ دسترسی به مواد اولیه نیز شرکت ایرانی نسبت به شرکت آمریکایی-هلندی برتری دارد؛ بزرگترین معادن روی ایران و خاورمیانه در استان زنجان قرار گرفته و همین موضوع روند کار را تسهیل می‌کند. از سویی دیگر می‌توان این محصول را با قیمت بسیارپایین‌تر و با کیفیت مشابه و حتی بهتر آماده و روانه بازارهای دنیا کرد. خط تولید این محصول کامل شده و  فعلا در اسکیل نیمه صنعتی قرار دارد. مجوزهای نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی، مجوز اصولی از دامپزشکی، پروانه از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت شده و در مرحله نهایی مجوز پروانه بهره‌برداری از دامپزشکی قرار دارد؛ همچنین  گواهی نانو مقیاس و دانش بنیان این محصول دریافت شده است.

* برنامه صادرات

باتوجه به نیاز بازار به این محصول و نیاز کشورهای همسایه به آن و باتوجه به اینکه کشورهای پیشرفته نیز به سمت استفاده از نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی رفتند و پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات وجود دارد، برنامه شرکت دانش‌بنیان ایمن نانوفام بر این است که پس از ورود به بازار یک اسکیل آپ انجام و برای صادرات آن اقدام شود؛ همزمان اقدامات لازم برای مجوزهایی مانند گواهینامه CE (استاندارد اروپا) و استاندارد در حال انجام است. 

* صرفه‌جویی ارزی 

به گفته سقطچی، باتوجه به اینکه محصول نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی تنها توسط یک شرکت خارجی تولید و به دیگر کشورها صادر می‌شود و در ایران نیز با استقبال خوبی مواجه بوده، بازار فروش خوبی برای آن فراهم است و اگر کل بازار از مکمل‌های نسل سوم نانو استفاده کنند، تخمین زده می‌شود که اندازه بازار‌ آن تنها در ایران ۳ هزار تن در سال باشد، چون این محصول برای انواع دام مانند گاو شیری و گوشتی، انواع طیور مانند مرغ مادر، مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار و حتی بلدرچین، بوقلمون، شترمرغ و انواع آبزیان و حتی برای پرروش اسب نیز کاربرد دارد و این دربرگیری پتانسیل محصول را می‌رساند که در واقع می‌تواند در بازار هر کدام از اینها نفوذ کند و مانع از خروج ارز شود؛ به ویژه درباره اسب که عموما مکمل‌ها وارداتی هستند.ارزش افزوده این محصول برای صادرات خیلی بالا است و تقریبا نمونه خارجی آن کیلویی ۲۷۵ دلار هزینه دارد، اما محصول ایران‌ساخت با قیمت بسیارپایین‌تر عرضه خواهد شد؛ محصول  نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی که در این شرکت دانش‌بنیان ساخته شده با توجه به دام هدف از کیلویی ۳۰ هزارتومان آغاز می‌شود و به میزان بسیار زیادی مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

* نگاهی کلی به مجموعه مزایای این محصول

روی قابل جذب بالا برای دام و طیور، عدم تداخل جذبی با سایر ریزمغذی‌ها، ماندگاری بالا و عدم جذب رطوبت، مقاوم نسبت به دما، محصولی نانویی با ساختاری جدید و بهینه همراه با تکنولوژی روز دنیا، درصد خلوص بالا، کاهش هزینه و راندمان تولید، کاهش نرخ مرگ و میر، افزایش نرخ رشد و بهبود سیستم ایمنی حیوانات از جمله مزایای این محصول مبتنی بر فناوری نانو است.

* استانداردها و مجوزهایی که شرکت دانش‌بنیان ایمن‌نانوفام کسب کرده:

تاییدیه دانش‌بنیان از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، تاییدیه نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جواز تاسیس از وزارت صنعت، معدن و تجارت،موافقت اصولی از سازمان دامپزشکی، مجوز استقرار از سازمان محیط زیست، مجوز واحد فناور از پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و بررسی موفق فارمی محصول از دانشگاه تهران از جمله مجوزهایی است که این شرکت دانش‌بنیان موفق به کسب آن شده است.


میز جوایز و تقدیرنامه‌های دریافت شده

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول