اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نانوالیاف موجود در فیلترهای دانش‌بنیان کارایی توربین‌ها را افزایش داد

محصولی ایران ساخت با کاربری فیلتر کردن هوای ورودی توربین‌ها تولید شد که از کارایی بالاتری نسبت به فیلترهای رایج برخوردار است.

نانوالیاف موجود در فیلترهای دانش‌بنیان کارایی توربین‌ها را افزایش داد

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در تولید این محصول، بستر فیلتر که وظیفه‌ اصلی فیلتراسیون را بر عهده دارد با نانوالیاف پوشش داده می‌شود که این امر، کارایی فیلتر را افزایش می دهد. این محصول توسط شرکت آزاد فیلتر و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تولید است.

فیلتر یا پالایه وسیله‌ای است که مانع عبور مواد زائد موجود در یک سیال مانند هوا، آب یا روغن می‌شود. فیلتر هوا وسیله‌ای متشکل از الیاف است که ذرات جامد مانند گردوغبار، آلودگی و باکتری را از هوا پاک می‌کند. این آلودگی‌ها هنگام عبور از فیلتر به الیاف تشکیل‌دهنده‌ آن متصل شده و از آن عبور نخواهند کرد. بنابراین هرچه منافذ موجود در فیلتر کوچک‌تر باشد، کارایی فیلتر افزایش یافته و از عبور ذرات ریزتری می‌تواند جلوگیری کند.

پلی آمید یک ماکرو مولکول با واحدهای تکراری از زنجیره‌ی آمیدی چسبیده به‌هم است. پلی آمیدها به‌طور طبیعی و مصنوعی وجود دارند. پلی آمیدهای سنتز شده به دلیل دوام و استحکام بالا عموماً در تولید منسوجات، اتومبیل، فرش‌ها، و لباس‌های ورزشی به کار می‌روند.

افزایش کارایی فیلتر به‌طور معمول با افزایش تراکم الیاف بستر فیلتر ایجاد می‌شود و این امر افزایش افت فشار و در نتیجه افزایش مصرف انرژی را در پی دارد. با استفاده از پوشش نانوالیاف بدون افزایش محسوس افت فشار، افزایش کارایی و در نتیجه کیفیت بهتر فرآیند فیلتراسیون حاصل می شود. به‌علاوه هزینه‌ تولید این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه کمتر است و استفاده از این فیلتر در تجهیزات صنعتی موجب افزایش کارایی و عمر این تجهیزات می شود. امکان تولید محصول متناسب با اقلیم کشور از دیگر مزایای استفاده از فناوری نانو در تولید این محصول است.

محصول دیگر این شرکت تولید فیلترهای کاربردی در لوکوموتیو است. در لکوموتیو ها نیز مانند تمامی ماشین‌ها و موتور‌ها کلیه سیال‌های مورد استفاده باید از سیستم فیلتراسیون مناسب برخوردار باشند. هوای مورد استفاده در لکوموتیو نیز باید توسط فیلتر مناسب تصفیه شود که با توجه به اینکه لکوموتیو‌ها زمان طولانی در مقاصد مختلف در حال حرکت هستند لذا تامین هوای کافی و عدم افت فشار بالا در فواصل زمانی مشخص اهمیت بسیاری دارد.

بدلیل اهمیت افت فشار پایین در لکوموتیو‌ها استفاده از فیلتر‌ها با بستر راندمان بالا امکان پذیر نیست. ولی استفاده از فیلتر‌ها با پوشش نانو الیاف این مشکل را بر طرف می‌کند بطوریکه با استفاده از فیلتر نانو می‌توان بالاترین کیفیت فیلتراسیون مورد نیاز را ایجاد کرد در حالی که دبی مورد نیاز سیستم نیز تامین شده باشد. افت فشار پایین فیلتر سبب می‌شود؛ عمر فیلتر نسبت به فیلترهای معمولی (راندمان پایین) کاهشی نداشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول