اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

خداحافظی با ارائه خدمات سنتی در شهر/مدیران جدید برای پایتخت چه برنامه ای دارند؟

هوشمند سازی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و اعضای شورا هم به این موضوع چراغ سبز نشان دادند. رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

خداحافظی با ارائه خدمات سنتی در شهر/مدیران جدید برای پایتخت چه برنامه ای دارند؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، راه‌اندازی سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری‌های شهرداری تهران با حفظ تشکیلات و نیروی انسانی موجود با اکثریت آراء در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید.

مدیران جدید شهری  درباره تعیین جایگاه برای استفاده از فناوری های نوین  در شهرداری تهران برنامه های دارند تا  نوآوری را در شهرداری ساماندهی کنند تا  بتوان اقدامات شایسته ای در شهر انجام داد.

 با نگاه سنتی نمی توان خدمات به شهروندان ارائه داد و شهردار تهران پیشنهاد داد برای حل این مساله فناوری های نوین با تمرکز موضوع نوآوری، مدیریت ریسک و تصمیم گیری را سرعت دهد. جلسه  ای در شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه تشکیل  و موضوع  به تصویب رسید.

در خصوص هوشمند سازی شهر، شفاف سازی، توسعه شهر و ... با احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته هوشمند سازی شورای اسلامی شهر تهران به گفت و گو نشستیم.

درخصوص هوشمندسازی شهر تهران موضوعاتی مطرح شده است و تاکید دارند که دیگر با روش های سنتی نمی‌توان شهر را اداره کرد چه برنامه‌ای برای هوشمند سازی در کلانشهر تهران دارید؟

توسعه روز افزون، رشد جمعیت شهرها و ایجاد کلانشهرها چالشها و مشکلات عدیدهای را برای مدیران فراهم کرده است

دنیای امروز با توجه به تغییرات سریع و ژرف خود با چالشها و مشکلات فراوانی روبرو شده است و دیگر نمیتوان مشکلات را با شیوههای سنتی و روشهای غیرعلمی حل کرد. امروزه مسئولین و مدیران شهری در سراسر جهان به منظور مقابله خردمندانه با مسائل شهرها و توسعه پایدار آنها به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کرده اند.

اما پیش از ورود به بحث، سوال مهمی به چشم میخورد . استفاده از روشهای گذشته آیا امکان برطرف نمودن مشکلات چالشها و معضلات شهرهای بزرگ را دارند؟
آیا میتوان کلانشهرها را و ابر شهرها را که با مشکلات فراوان اجتماعی، اقتصادی ، شهرسازی روبه رو هستند را با شیوههای سنتی مدیریت کرد ؟

توسعه یکپارچه و منطقی شهرها راهی به جز استفاده از ابزارهای نوین ندارد/ مدیریت یکپارچه شهری در شهرهای هوشمند و با استفاده از فناوریهای نو قابل دسترسی است
توسعه روز افزون، رشد جمعیت شهرها و ایجاد کلانشهرها چالشها و مشکلات عدیدهای را برای مدیران فراهم کرده است و مدیران شهری علاوه بر حفظ شرایط موجود شهر ها باید نگاهی توسعه محور داشته باشند و به نسبت تغییرات در عرصه شهرها خدمات نوینی را ارائه دهند .توسعه یکپارچه و منطقی شهرها راهی به جز استفاده از ابزارهای نوین را برای مدیران شهری پیش رو پای آنها قرار نداده است و مدیریت یکپارچه شهری در شهرهای هوشمند و با استفاده از فناوریهای نو قابل دسترسی است.

یکی از چالشهای اساسی در کلانشهر تهران عدم مدیریت یکپارچه شهری است چه برنامه‌ای برای ایجاد مدیریت یکپارچه دارید در این زمینه توضیح دهید؟

هوشمندسازی شهرها می تواند به مدیریت یکپارچه شهرها کمک شایانی کند/مدیریت یکپارچه شهری موجب میشود اطلاعات اضافی حذف شود

مدیریت یکپارچه شهری در شهرهای هوشمند از اهمیت بسزایی برخوردار است و از طرفی هوشمندسازی شهرها می تواند به مدیریت یکپارچه شهرها کمک شایانی کند و این ارتباط دو سویه میتواند گرهگشای مشکلات شهرها باشد و باعث تغییرات و تحولات اساسی شود.
با توسعه مداوم شهرهای پایدار هوشمند، دسته ها و اشکال منابع اطلاعاتی بسیار گسترش یافته است و تعداد زیادی از منابع اطلاعاتی ناهمگن، مانند گره ها، حسگرها، مشاهدات و رویدادها، در مدیریت یکپارچه شهرهای پایدار هوشمند دخیل هستند .مدیریت یکپارچه شهری موجب میشود اطلاعات اضافی حذف شود، ضعف یک نوع منابع اطلاعاتی توسط دیگری تکمیل شود و چندین منبع اطلاعاتی برای انجام وظایف بیشتر با هم ترکیب شوند. به طور کلی مدیریت یکپارچه شهری، شهرها را به سمت توسعه پایدار سوق میدهد .

با مدیریت یکپارچه دولتها قادر به ایجاد توسعه مشارکتی و پایدار خواهند بود/مدیریت یکپارچه شهری مفهومی چندوجهی است
مدیریت یکپارچه شهری مفهومی چندوجهی است و نوعی رویکرد هماهنگ و یکپارچه نسبت به مسائل و مشکلات شهری دارد و در توسعه، مدیریت و هماهنگی منابع به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقشی فعال داشته و به واسطه آن دولتها قادر به ایجاد توسعه مشارکتی و پایدار خواهند بود.

در حال حاضر ناهماهنگی هایی بین دستگاه ها در هنگام تصمیم گیری ها برای اجرای برخی از کارها وجود دارد این ناهماهنگی اجرایی باعث بروز مشکلاتی می‌شود. در صورت اجرای مدیریت یکپارچه چقدر این موانع برطرف می شود؟
مدیریت یکپارچه شهر ناهماهنگیهای اجرائی بین دستگاههای متولی در مدیریت شهر را کاهش می دهد

مدیریت یکپارچه شهری به دلیل ایجاد راههای ارتباطی و ایجاد هماهنگیهای گسترده بین دستگاهی زمینه ساز یکپارچه های و حرکت هدفمند در میان دستگاههای مختلف دخیل در مدیریت شهری می شود.مدیریت یکپارچه شهر ناهماهنگیهای اجرائی بین دستگاههای متولی در مدیریت شهر را کاهش میدهد، دستگاههایی همانند آب و فاضلاب، شهرداری، گاز، برق و غیره این مهم باعث می شود که از اتلاف منابع ملی و محلی زیادی جلوگیری شود و شهروندان و دستگاهها متحمل ضرر نشوند و دستگاهها به صورت یکپارچه و هماهنگ شده در کنار همدیگر به شهروندان خدمات دهند و توسعه شهری کارآیی و اثربخشی خود را افزایش دهد .

قرار بود بخشی از وظایف دولت به مدیریت شهری واگذار شود کار به کجا رسید؟
 الگوی مدیریت شهری توسط شهرداریها تدوین می شود/شورای شهر نقش نظارتی و سیاست گذاری دارد 

منظور از مدیریت یکپارچه، نوعی از مدیریت توانمند و واحد در همه نهادها و ارگان هایی است که به گونهای در بهبود و رفع مشکلات و مسائل شهری مسئول هستند و یا در این موارد نقشی مستقل یا مکمل دارند.در مدیریت شهری، شهرداری و نهادهای دولتی و خصوصی ذیربط آنها در راس آن قرار میگیرند و شورای شهر نقش نظارتی و سیاست گذاری دارد و همچنین الگوی مدیریت شهری توسط شهرداری ها تدوین می شود.

مدیریت یکپارچه شهری دربسیاری از شهرهای دنیا ایجاد شده و منشورهای در این زمینه دارند آیا از این مدل ها استفاده می شود؟

منشور مدیریت یکپارچه شهری

سازمان ملل در چارچوب فعالیتهای خود به منظور استقرار مدیریت یکپارچه در شهرهای جهان و در قالب برنامه ابتکار عمل حکمروایی شهری، در بیانیه های که میتوان آن را منشور مدیریت یکپارچه شهری نامید اصول 9 گانه زیر را به عنوان معیار و ویژگی های خوب برشمرده است:
مشارکت، قانونمندی، شفافیت، پذیرا و پاسخده بودن، جهت گیری توافقی، عدالت،اثربخشی و کارایی  وبینش راهبردی.

ارتقای شرایط کار و زندگی همه جمعیت شهر با توجه ویژه به افراد و گروههای کم درآمد/یک شهر هوشمند باید نوآور و پایدار باشد

بر همین اساس مدیریت واحد شهری میتواند اهداف زیر را دنبال کنند که عبارتند از ارتقای شرایط کار و زندگی همه جمعیت شهر با توجه ویژه به افراد و گروههای کم درآمد ، زمینه سازی و ایجاد مشوقهای توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار، حفاظت از محیط کالبدی شهر
یک شهر هوشمند باید نوآور و پایدار باشد و ضمن اطمینان تامین نیازهای افرادی که امروز در جامعه زندگی میکنند نگاهی به آینده و آیندگان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی ، زیست محیطی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر ابزارهای بهبود کیفیت زندگی، بهره وری عملکرد و خدمات شهری و رقابت پذیری داشته باشد.

ارتباط موضوع شهرهای هوشمند با مدیریت واحد چگونه است؟ این ارتباط چه محاسن و چه معایبی دارد؟

در شهرهای هوشمند پیش از وقوع بحران ها اختلالات را شناسایی می کند و با برنامه منسجم آنها را کنترل و هدایت می کنند/در شهرهای هوشمند با مدیریت یکپارچه مدیران هیچگاه غافلگیر نمیشود

شهرهای هوشمند که با مدیریت واحد مدیریت می شوند در مقابله با چالش های خود از ابزارهای گوناگون فناورانه بهره می گیرند. آنها پیش از وقوع بحران ها و اختلالات ،آنها را شناسایی می کند و با برنامه منسجم آنها را کنترل و هدایت میکنند و از وقوع فجایع انسانساز و طبیعی جلوگیری میکنند.
در شهرهای هوشمند با مدیریت یکپارچه مدیران هیچگاه غافلگیر نمیشود و آنچه که پیش میآید قابل کنترل و برنامه ریزی است .

مردم در شهرهای هوشمند سردرگم نمی شوند/شهروندان در میان ابزارهای شفاف و دقیق میتوانند به خواسته های خود درکمترین زمان ممکن دست پیدا کنند

شهرهای هوشمند با مدیریت یکپارچه همواره با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت که در آن همگرایی دستگاهها به چشم میخورد مدیریت میشوند و شهروندان در این گونه شهرها سردرگم نمی شوند و در میان ابزارهای شفاف و دقیق میتوانند به خواسته های خود درکمترین زمان ممکن دست پیدا کنند.

در خصوص چالش های یک شهر هوشمند توضیح دهید؟
در هنگام وقوع حوادث اضطراری ، میتوان داده ها ، مدل ها و سایر منابع مورد نیاز را به سرعت کشف و به دست آورد/ برای دستیابی به هدف هوشمندسازی و پایداری یک شهر، اولین قدم تجزیه و تحلیل فرایندها در زمان واقعی است

مدیریت یکپارچه شهری راهکاری برای حل این چالش در شهرهای پایدار هوشمند است. با استفاده از مدیریت یکپارچه شهری، سنسورها، گره ها و مدل ها میتوانند به صورت سازمان یافته عمل کنند. در نتیجه، هنگام وقوع حوادث اضطراری ، میتوان داده ها ، مدل ها و سایر منابع مورد نیاز را به سرعت کشف و به دست آورد. برای دستیابی به هدف هوشمندسازی و پایداری یک شهر، اولین قدم تجزیه و تحلیل فرایندها در زمان واقعی و درک الگوهای رویدادها از طریق مدل سازی رویدادهاست و از نظر واحدهای پردازش ، واحدهای برنامه و همچنین مدل ها ، قابلیت های اضافی مورد نیاز است.

چه تصمیماتی باید برای ایجاد یک شهر هوشمند گرفته شود؟

 با اتخاذ سیستم مدیریت یکپارچه ، هر شهر می تواند گامی بزرگ در جهت اجرای چشم انداز هوشمند شهر پایدار بردارد/ نیاز به راهنمایی پردازش همجوشی وجود دارد

در مرحله دوم ، نیاز به راهنمایی پردازش همجوشی وجود دارد ، به طوری که منابع مختلف مشاهدات می توانند با هم ترکیب شوند تا کمبودهای خود را جبران کرده و به طور موثرتری به هدف برسند. سرانجام ، خدمات برای انتشار و به اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی و همچنین ترکیب نتایج نیز برای انتشار اطلاعات در آژانسهای مربوطه ضروری است. با اتخاذ سیستم مدیریت یکپارچه ، هر شهر می تواند گامی بزرگ در جهت اجرای چشم انداز هوشمند شهر پایدار بردارد.

نقش کاربران در شهرهای هوشمند چیست؟
در وقوع بحران صرفاً شهرداری ها وارد عمل نمی شوند بلکه بخشهای خصوصی، سازمان های مردم نهاد و شهروندان میتوانند در مدیریت بحران ها ورود کنند

کاربران در مجموعه شهرهای هوشمند صرفا بهره بردار از این امکانات نیستند بلکه در ساختار مدیریتی یکپارچه خود عامل و تاثیرگذار هستند به عنوان مثال در وقوع بحران صرفاً شهرداری ها وارد عمل نمی شوند بلکه بخشهای خصوصی، سازمان های مردم نهاد و شهروندان میتوانند در مدیریت بحران ها ورود کنند و نقشآفرین باشند در شهرهای هوشمند افراد با دسترسی آزاد به اطلاعات و همینطور ارتباطات دوسویهای که ایجاد شده است میتوانند نقش آفرین باشند و شهر خود را به شهری پایدار و مش کاربران چیستارکت جو تبدیل کنند.

چاره ای جز تن دادن به مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد/باید  موانع قانونی در راه دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری از بین برود /در موضوع شهر هوشمند و فناورانه لازم است تا دستگاهها و نهادهای مختلف با اشتراک گذاری اطلاعات و داده های خود کمک کنند

اگر باور کنیم که راهکار مدیریت کلان شهر را چیزی جز استفاده از مدیریت یکپارچه شهری نیست و تکنولوژی و فناوری راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود در شهر تهران هم به عنوان یک شهر بزرگ و با مشکلات و معضلات فراوان می پذیریم چاره ای جز تن دادن به مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد .

باید موانع قانونی در راه دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری از بین برود و با تسهیل گری ساختارهای قانون گذاری همانند شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی با سرعت هرچه تمام تر به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کنیم. اما در موضوع شهر هوشمند و فناورانه نیز لازم است تا دستگاهها و نهادهای مختلف با اشتراک گذاری اطلاعات و داده های خود و همچنین برگزاری ساختارهای هماهنگ کننده بیش از پیش نسبت به هماهنگی و همگرایی اقدام کنند و با پردازش های منطقی و یکسان از اطلاعات موجود امور را برای شهروندان تسهیل کرده و از موازی کاری ها و اتلاف انرژی وسرمایه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول