اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

مهم‌ترین چالش در حکمرانی اسلامی

دولت اسلامی متشکل از نهادها و نظاماتی است که در طراز حاکمیت دینی باشد تا در چارچوب آن سیستم‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و سپس برنامه‌ریزی متناسب با نیازها و ضرورت‌های جامعه را بتوان ریل‌گذاری نمود.

مهم‌ترین چالش در حکمرانی اسلامی

خبرگزاری فارس- یادداشت مهمان- حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده: دولت اسلامی متشکل از نهادها و نظاماتی است که در طراز حاکمیت دینی باشد تا در چارچوب آن سیستم های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و سپس برنامه‌ریزی متناسب با نیازها و ضرورت‌های جامعه را بتوان ریل‌گذاری نمود.

تا زمانی که قالب‌ها و بسترهای تصمیم‌گیری که از آن به سازمانها و نهادها و نظامات سیاسی و اجرایی یاد می کنیم یا از دوره طاغوت بجای مانده باشد و یا تراوشات و سوغات هایی از فلسفه غرب و اندیشه های لیبرال دمکراسی غربی و نظامهای سرمایه داری مبتنی بر اومانیزم و سکولاریزم و فیمنیزم و امپریالیزم و در نهایت به سلطه و تحکم و زر و زور و فتنه ختم گردد، نمی توان امیدی به بسط و نشر و سایه افکنی حکمرانی اسلامی به شکل واقعی و اثر بخش آن داشت.

در حکمرانی واقعی اسلامی و ولائی اولا اصالت با آموزه ها و ارزشهای دینی است و ثانیا مردم پایه و مردم سالاری که مطابق با اندیشه سیاسی اسلام که بر مبنای رابطه امت و امامی و امام و امتی است، استوار گردیده باشد و ثالثا عدالت محور و مخالف سر سخت شکافهای طبقاتی و خط کشی و فاصله فقیر و غنی و برخوردار و غیر برخوردار در سطوح مختلف جامعه است و رابعا متکی به نصرت الهی و خامسا سایه سار ولایت و امامت و در امتداد آن تئوری ناب ولایت فقیه و.....

والبته به همین دلیل در فرایند شکل گیری حکمرانی اسلامی چالشهای دیگری برای عقب انداختن تحقق آن و یا سست کردن انگیزه ها و در نهایت به شکست کشاندن تجربه حاکمیت دینی و فروپاشی جمهوری اسلامی بوسیله دشمنان انقلاب اسلامی فراسوی ملت بزرگ ایران ظاهر گردید که تا حدودی متاسفانه حرکت رو بجلو و تحولی نظام اسلامی را برای رسیدن به شاکله اصلی و نهایی حکمرانی اسلامی به عقب انداخت که از آن جمله است: 

صف بندی همه دشمنان انقلاب و ملت ایران بویژه در تحمیل جنگ ۸ ساله و بروز فتنه های گوناگون داخلی و نیز محاصره و تحریم های شکننده اقتصادی و تهاجمات کور فرهنگی و رسانه ای که البته بدلیل نداشتن الگو و تجربه دقیق از حکومت دینی باعث مشکلات و معضلاتی گردید و از این رهگذر فرصت سوزی و چه بسا غفلت زدگی و دچار فرسایشی شدن حرکت تحولی انقلاب و نظام اسلامی ، امر مهم دولت سازی و نهاد سازی طراز حکمرانی اسلامی و انقلابی را به عقب انداخت و هنوز که هنوز است زمینه مطلوبی برای این اتفاق ضروری و لازم فراهم نگردیده و بلکه کار را دشوارتر و پیچیده تر هم نموده است. برای مثال در حوزه های فرهنگی بویژه فرهنگ دینی و مکتبی و انقلابی علیرغم تخصیص اعتبارات فراوان و ایجاد موسسات و مجموعه های متعدد و بسیار ولی متاسفانه خروجی آن رضایت بخش نبوده و نیست و بلکه در بسیاری موارد یا باعث خنثی سازی یکدیگر و یا موازی کاری و روز مرگی مفرط ثمره وجودی آنهاست. 

به راستی در همین حوزه فرهنگ دینی  و نیز فرهنگ عمومی و توده ای از توطئه ها و شگردهای دشمنان و جنگ روانی و تهاجمات مرموز و گسترده فرهنگی که واقعیت غیر قابل انکاری می باشد اگر بگذریم ، جای این سوال جدی است که سازمانها و موسسات و مجموعه های مختلف فرهنگی و تبلیغی اعم از دولتی و غیر دولتی از ابتدای انقلاب تا کنون چه میزان توفیق و اثربخشی تربیتی و تحویلی داشته و دارند؟

براستی آیا وضعیت مساجد در سراسر کشور که قرار بود سنگر محوری انقلاب اسلامی و جامعه باشد اکنون رضایت بخش است؟ و آیا چه میزان آمادگی و ظرفیت در مساجد و مصلاهای نماز جمعه برای تحقق منویات و دستورات رهبری حکیم و فرزانه انقلاب مبنی بر پایگاه قرآنی شدن مساجد و یا قرارگاه فرهنگی شدن نهاد نماز جمعه و یا اجرای موثر جهاد تبیین با نگاه محله و مسجد محوری ، وجود دارد؟

آنچه جای امیدواری‌ است وجود رهبری تیز بین و ژرف اندیش در راس جامعه و کشور اسلامی و نیز بیانیه فوق العاده تخصصی و نافذ ایشان در آستانه گام دوم انقلاب یا چله دوم نظام اسلامی است که اگر نوع نگاه ها و تفکرات و سیاست‌ها و راهبردها چه در عرصه نظریه پردازی و چه در میدان عمل و اقدام با ایمان راسخ به هدایت‌های جامع و کامل رهبری در این بیانیه و فراتر از آن؛ بخوبی تنظیم گردد قطعا زمینه هم برای جبران عقب ماندگی ها و غفلت ها در حوزه نهادسازی و دولت سازی متناسب با جوهره حکمرانی اسلامی در چهل ساله گام اول انقلاب؛ فراهم خواهد شد و هم بستر سازی برای تغییر و تحول در ساختارها و نهادها و شاکله دولت و نظامات اجرایی بهتر مهیا می گردد. و البته ممکن است بسیاری از مجموعه ها یا در مسیر طرح تجمیع و ایجاد تمرکز و ادغام قرار گیرد و یا بخاطر موازی کاری تعطیل و در نهایت آنچه ضروری و لازم است بازنگری و بازسازی و ایجاد انقلابی در ساختارها و نظامات اجرایی بویژه در حوزه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی است.

به امید موفقیت در مرحله دولت سازی مطابق با خواستگاه حکمرانی اسلامی و تحقق منویات رهبری عزیز و حکیم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول