اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  گروههای توان خواه

خانم مربی که معلول والیبالیست تربیت می‌کند!

مربی والیبال معلولان گفت: فهرستی ۲۰۰ نفره از جوانان و نوجوانان بهزیستی تهیه کردم تا برای استعدادیابی والیبال نشسته استفاده کنیم.

خانم مربی که معلول والیبالیست تربیت می‌کند!

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس،رقیه مصطفوی، مربی والیبال معلولان مهمان شب گذشته جشن رمضان بود. وی که به معلولان جوان و نوجوان والیبال آموزش می‌دهد در برنامه شب گذشته از تلاش خود در جهت ایجاد مشاغل برای مددجویان معلول صحبت کرد.

وی همچنین علت قدم گذاشتنش در این مسیر را به بینندگان توضیح داد. 

مربی ورزشی معلولان گفت: ماجرای من از زمان تولد فرزندم و پی بردن به معلولیت او آغاز شد؛ من از کودکی والیبال بازی می‌کردم و زمانی که فرزندم به دنیا آمد به دلیل سختی‌هایی که وجود داشت از فعالیت خود در آن حوزه فاصله گرفتم. با گذشت چند ماه از تولد فرزندم یکی از اساتید من را به رشته ورزش معلولان آشنا کرد. 

مصطفوی ادامه داد: به یاد دارم یک بار در برنامه ماه عسل مصاحبه‌ای از مرتضی مهرزاد دیدم که درباره سرگذشت خود صحبت می‌کرد و گفت که یازده‌سال است به دلیل مشکلاتی که دارد در خانه خود را حبس کرده است. پس از پخش این برنامه، او به سرمربی تیم ملی معلولان معرفی شد و توانست قهرمان پاراالمپیک جهان شود. 

وی افزود: تمام این اتفاقات جرقه‌ای در ذهن من ایجاد کرد و به فکر آن افتادم تا خود چنین کاری را انجام دهم؛چراکه توانایی و تخصص لازم را داشتم. به واسطه معلولیت دخترم وارد رشته والیبال نشسته شدم و مدارج بین‌المللی در بخش داوری را کسب کردم.

مربی ورزشی معلولان گفت: علت انتخاب داوری آن بود که علاقه داشتم تمامی جوانب حرفه را بیاموزم تا بتوانم آن را به کودکان معلول آموزش دهم. تا این لحظه من موفق شدم کودکان معلول را در بخش داوری و مربی‌گری آموزش دهم. 

مصطفوی بیان داشت:ورود من به حوزه آموزش کودکان معلول باعث شد تا دست به استعدادیابی در استان بزنم. بر اساس آمار بهداشت جهانی، حدود ۱۰ درصد از  تمامی جوامع معلول هستند که در ایران به بیش از هشت میلیون نفر می‌رسد. با تحقیقاتی که صورت گرفت متوجه شدم در استان زنجان بیش از ۲۱ هزار نفر معلول وجود دارد. از بین این افراد فقط ۷۰۰ نفر ورزش می‌کنند که بعد از کرونا به ۴۰۰ نفر رسیده است. 

مربی و داور والیبال معلولان اظهار کرد: من فهرستی ۲۰۰ نفره از جوانان و نوجوانان  بهزیستی گرفتم تا برای استعدادیابی والیبال نشسته استفاده کنیم. با تمامی افراد در آن لیست تماس برقرار کردیم و فقط ۳۰ نفر از آنها برای استعدادیابی حضور پیدا کردند. متاسفانه وارد کردن معلولان به جامعه بسیار کار دشواری است چراکه عموم آن‌ها احساس خلاء می‌کنند. 

وی افزود: از بین تمامی افرادی که برای استعدادیابی حاضر شدند تنها ۸ نفر برای تیم ما انتخاب شدند. بسیاری از این افراد با مشکلات مالی مواجه بودند و در نتیجه تصمیم گرفته شد هزینه رفت و آمد این افراد پرداخت شود تا انگیزه و امکانات لازم برای ادامه فعالیت و ورزش کردن را داشته باشند. 

مصطفوی ادامه داد:با این وجود تمامی این ورزشکاران جوان از اینکه ما هزینه‌های رفت‌ و آمد آن‌ها را پرداخت می‌کنیم خجالت‌زده بودند و درخواست داشتند تا برای آنها کاری پیدا کنیم که بتوانند خودشان هزینه‌هایشان را پرداخت کنند. به دنبال این مسئله من تصمیم گرفتم شغلی را در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی ایجاد کنم و اکنون در مراحل کسب مجوز‌ها هستم تا بتوانم درخواست شاگردانم را برآورده کنم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول