اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

ساده زیستی واقعی چطور حاصل می شود/بریده ای از سبک زندگی کریم اهل بیت(ع)

برخی مردم برای رسیدن به تجملات و چشم وهم چشمی‌ها، دنیا و آخرتشان را ارزان می‌فروشند ومتوجه نیستند که ممکن است چه آسیب‌های جسمی و روحی به خود و خانواده شان وارد ‌کنند.خواندن روایت انفاق‌های شگفت‌آور امام‌ حسن مجتبی(ع) می‌تواند الگوی ساده زیستی برای این روزهای ما باشد.

ساده زیستی واقعی چطور حاصل می شود/بریده ای از سبک زندگی کریم اهل بیت(ع)

گروه زندگی ـ نیمه ماه مبارک رمضان ، میلاد کریم اهل بیت(ع)، امام حسن مجتبی(ع) اولین نوه پیامبر خدا (ص) است. یکی از مهمترین ویژگی های سبک زندگی امام حسن(ع)  «ساده زیستی» و بخشیدن اموالش بود. امام حسن(ع) انفاق های شگفت آوری در طول عمر نزدیک به پنجاه ساله شان داشتند طوریکه دو مرتبه همه  اموال  خود را در راه خدا خرج کردند. سه مرتبه تمام دارایی و ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نیم آن را  در راه خدا بخشیدند. علاوه بر آن  فقرا را همیشه اکرام می‌کردند و به نیازمندان توجه داشتند. این نوع سبک زندگی ساده ، برای همه افرادی که قطعا در دنیای تجمل زده و پر زرق و برق امروز غرق شده اند  می‌تواند  الگوی خوب و تاثیر گذار باشد.

از امام حسن (ع) حدیث نقل شده که می فرمایند؛ اگر فردی دارای گذشت باشد، طوریکه هنگام نداری عطا کند و از خطای دیگران درگذرد، به عظمت و بزرگی می رسد.

*ویژگی های ساده زیستی امام حسن مجتبی(ع)

«مستانه احمدنیا» کارشناس ارشد تاریخ و تمدن اسلامی و کارشناس مذهبی در رابطه با این موضوع به فارس می گوید: « تمام معصومین ما ساده زیست بودند و این ساده زیستی بدین معنا است که نخست اهل تجملات و پرداختن به جسم چه به لحاظ خوراک و چه پوشاک و نوع زندگی نبودند، جسم را تنها در حدی گرامی می داشتند که نیاز بود و سرمایه خود را خرج  تعالی روح می کردند.

همانطور که خداوند در سوره فجر درباره نفس مطمئنه «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ اى نفس مطمئنه ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً؛ خوشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد» توضیح می فرمایند، انسان اگر دو بُعد مادی و معنوی وجود خود را از هم جدا کند، متوجه می شود چیزی که از انسان باقی می ماند ، روحش است که باید پاسخگو باشد.

 

 خیلی از مردم این روزها برای رسیدن به تجملات بیشتر و چشم و هم چشمی با دیگران حتی از راه حرام هم که شده می‌خواهند به چیزهایی برسند که دردسرش در همین دنیا و آخرت به روح انسان وارد می شود، منتها انسان متوجه نیست که همه حرکات، گفتار ، کردار و اعمالش در دستگاه الهی ثبت می شود. اینکه مدام می گویند مریض هستیم،بچه هایمان چرا اینطور تربیت شده اند؟ آرامش نداریم و خیلی چیزهای دیگر، نشان از دوری ما از سبک زندگی صحیح دارد.

مثلا مادری تعریف می کند که چون پسر خواهرش در سن دو سالگی تبلت و لب تاب دارد، او هم باید شوهرش را در  بدهکاری بیاندازد تا برای فرزندش تبلت تهیه کندو این را وظیفه همسرش می داند. در حالیکه این بچه اصلا متوجه چنین چیزی نیست یا اینکه چون دوستش در تعطیلات عید به سفر آنچنانی رفته ، او هم زندگی را به کام همسرش زهر کرده که الاو‌‌بلا باید فلان سفر را برویم!

ائمه ما همچون امام حسن مجتبی(ع) در عین گذشت، صبر، ایثار، فداکاری، اکرام به دیگران و ساده زیستی شان، عبد خداوند هستند و این افتخارشان بود . هرکسی به این مقام نمی رسد مگر اینکه در دنیا از خواسته های جسمانی خود بگذرد و روحش را متعالی کند. یکی از این خواسته ها تجمل پرستی و جمع کردن مال دنیا و بی توجهی به نیازمندان است. چطور می‌شود که ما حب اهل بیت(ع) داشته باشیم و خدایی ناکرده حرام بخوریم، اختلاس کنیم، به نیازمندان بی توجه باشیم . این دوستی ها باید اثرپذیری داشته باشد وگرنه فقط حرف لغو است!

*ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی

امام علی(ع) در  حدیثی می فرمایند که هر کس بداند از کجا آمده، چطور زندگی می کند و به کجا می رود، خوشبخت است. اینکه ما هم در این دنیا بدانیم راهمان به سمت شقاوت است یا سعادت کار مهمی کرده ایم و نفسمان را شناخته ایم. باید آنقدر زرنگ باشیم که به قول عرفا محاسبه نفس کنیم، اینکه الان در چه حالی هستیم، آیا تجمل خواهی و ثروت اندوزی برای ما خوشبختی آورده است؟ آیا با این چشم و هم چشمی ها و تجمل گرایی ها ، آخرتمان هم دست پر هستیم یا اگر دست یک نیازمند را به جای اینکه پول پس انداز کنیم یا طلا روی طلا بگذاریم، اگر از دنیا برویم، دست خالی از دنیا نرفته ایم؟

در هر حال هر لحظه ممکن است عمر ما به پایان برسد، پس باید محاسبه کنیم که چه وضعی داریم، اگر ایام عمر را به پنج قسمت تقسیم کنیم که یک بخش به خورد  و خوراک، یک بخش پوشاک ، یک بخش عبادت، یک بخش تفریح و یک بخش کار می رسد، لازم نیست هیچ یک را فدای دیگری کنیم، فقط کافی است برای آخرت طوری زندگی کنیم که اگر یک لحظه دیگر نبودیم، ثروت مند از دنیا رفته باشیم و آن کسی ثروت واقعی را دارد که نه ثروت اندوزی کرده بلکه بخشیده، به نیازمندی کمک کرده و ساده زندگی کرده نه پر زرق و برق برای کور کردن چشم دیگران!

 

الان شرایط برای چشم و هم چشمی فراهم شده است  از یک طرف فضای مجازی و از طرف دیگر سریال ها و برنامه های مختلف تلویزیون و فیلم‌های خانگی ، طوریکه در یک سکانس از  خانه‌های تجملاتی  تا لباس و خوراک آنچنانی را به رخ  مخاطب می کشد و همه این ها  هیچ شباهتی به زندگی ساده ندارد! شما فرض کنید به بچه تان بگویید ساده لباس بپوشد ،اما فرزند شما مدام در تلویزیون  شاهد تجملات باشد.در این شرایط پدر و مادرها وظیفه خطیری بر عهده دارند تا فرزندشان را  هوشیار کنند ، اولا اینکه خودشان ساده زیست باشند و ساده زیستی را ارزش بدانند و آن را به  بچه هایشان  منتقل کنند نه اینکه مدام خود خانم  یا آقا بگوید که فلان چیز را نداریم یا  قدیمی شده و توقع داشته باشد که فرزندانش ساده زیست  باشند!

*ساده زیستی و کمک به نیازمندان

در زیارت آل یاسین آمده است که وقتی به عده ای می گویی، انفاق کنید، پاسخ می دهند که اگر خدا می خواست به آنها می داد. در حالیکه حرف خدا این است ، خدا به تو داده تا ببیند چقدر اهل عمل و کمک به دیگران هستی! در سوره مبارکه ملک ، آیه دو آمده : «الذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ ؛ همان کسی که مرگ و زندگی را پدید آورده است تا شما را بیازماید کدامتان کارتان بهتر و نیکوتر خواهد بود.» پس برای خداوند مهم است که ما چطور به دیگران بپردازیم و توجه کنیم.

آیات ابتدایی سوره بقره هم شرط ایمان را انفاق مال می داند. حال انسان چطور می تواند ثروت اندوزی کند اما ساده زیست نباشد و خود را مومن بداند؟ همیشه در حرص مال و طمع دستیابی به پول بیشتر باشد اما انتظار داشته باشد تا بُعد معنوی وجودش هم تقویت شود. انسان احساس خوشبختی نمی کند مگر اینکه اعتدال را در این زمینه ها رعایت کند و به فکر آخرت هم باشد. اعتدال با عمل به قرآن کریم و دستورات خداوند و توصیه های ائمه(ع) براساس سبک زندگی شان حاصل می شود.


امام حسن مجتبی(ع) در طول زندگی شان چندین مرتبه اموالشان را انفاق کردند، ایشان در زندگی به دنبال چشم و هم چشمی و ثروت اندوزی یا فخرفروشی به دیگران نبودند چرا که قیامت را به قول قرآن نزدیک می دانستند و مطمئن بودند که باید در برابر خداوند جوابگو باشند.

ما چقدر به فکر آخرت هستیم؟ هر روز که بیدار می شویم ، می دویم برای امور دنیوی ، برای بچه ها و خرج و مخارج زندگی و همین و بس .باید نگاه و سبک زندگی مان را تغییر دهیم. حال کسی توقع ندارد که مردم عادی مثل ائمه زندگی کنند اما لااقل این است که در همین ماه رمضان تا جایی که می توانیم دست یک نیازمند ،  فقیر  یا یتیم را بگیریم و از گرسنگی دور کنیم . همین اقدام تاثیر ببسیار مثبتی در زندگی ما دارد.

*فضای مجازی و تبعات منفی آن در زمینه تجمل گرایی 

امام جواد(ع) می فرمایند؛ هر صاحب نعمتی را محصولی است، یعنی اگر  شما زندگی و دارایی تان را در مسیر نمایش در برابر دیگران یا همین فضاهای مجازی که امروز باب شده، قرار دهید قطعا کسانی هستند که به آنها حسادت می کنند. در دنیایی که انرژی های شر و خیر زیاد است، مشخص است که انرژی حسودها بسیار منفی و به تبع بیشتر است.

وقتی کسی یک ساعت از ساعات روزش را که خوشحال است، عکس می اندازد و در برابر دیگران ابراز خوشحالی می کند، ممکن است بقیه تصور کنند که این شخص در تمام ساعات زندگی اش خوشحال است و به او حسادت کنند که این فرد مدام در حال خوشگذرانی است و مطمئن باشید که انرژی های منفی حسود مدام حول و حوش زندگی اشخاصی که اهل نمایش هستند، خواهد چرخید.

از یک طرف فرد اهل نمایش ، زندگی خود را مدام حراج می گذارد و به دیگران نشان می دهد و به تبع خود سبک زندگی تجملی و لاکچری را نشان می دهد و از سوی دیگر هم دیگرانی هستند که از راه به در می شوند که بقیه چطور می توانند اینگونه تجملی زندگی کنند و ما نمی توانیم و حالش مدام بد است و احساس آرامش ندارد!

 

بهترین راهکار در این زمینه این است که حضور در فضای مجازی را به استثنای وقتی که کار واجب داریم، محدود کنیم و در وقت های دیگر هم به جای چرخ بیخود زدن در فضای مجازی به کانال ها و صفحاتی که چیزی به دانش مان اضافه می کنند بپردازیم تا درگیر کوریدور تجمل گرایی عده ای در فضای مجازی نشویم.

*دوری از تکلف و فضاهای مسموم رسانه ای

نکته اینجاست که اکثر رسانه هایی که این روزها در فضای مجازی فعال هستند، از سوی مومنان طراحی نشدند..این رسانه ها هیچگونه دوستی با ما ندارند پس به دنبال ترویج تجملات ، فساد و مسائل منفی دیگر در زندگی ما هستند. این نکته را هم لازم است که به فرزندانمان بیاموزیم.

اینها نمی خواهند فرهنگ مسلمانی و فرهنگ اصیل قرآنی در دنیا رشد کند چرا که با استفاده از منابع قرانی و تورات فهمیده اند که در آخر الزمان این فرزند پیغمبر اسلام (ص) است که ظهور خواهد کرد و حکومت سراسر جهان را در دست می گیرد، پس چرا باید زمینه را برای ظهور فراهم کنند، بنابراین طوری روند دنیا را به چنگ می گیرند که مومنان را هم از راه بدر کنند.

امروز شیعیان وظیفه دارند که هوشیار شوند، مراقب باشند که آنچه از اسلام دارند را از دستشان نربایند. براساس زندگی ائمه(ع) هوشمندانه حرکت کنند ، اجازه ندهند که یک عده از آن سر دنیا بر نحوه لباس پوشیدن تا خوردن و خوابیدن و زندگی کردنشان اثر بگذارند. ساده زیستی یکی از مسیرهایی است که اجازه نمی دهد فرهنگ امپریالیستی و تجمل گرایی غرب بر ما سیطره پیدا کند. 

*ساده زیستی در وسایل خانه 

اگر به زوج های جوان  بگویید که جهیزیه ساده تهیه کنند و عروسی ساده بگیرند، شاید به آنها بربخورد و عصبانی شوند که منظورتان این است که ماشین لباسشویی نداشته باشیم؟ فرش نخریم یا هزار چیز دیگر! خیر منظور از ساده زیستی این چیزها نیست اتفاقا همه به این لوازم احتیاج دارند منتها بین مارک ها و وسایل مختلف محصول مناسب تر را انتخاب کنند. یا مثلا اگر با صد نفر مهمان می توان عروسی را برگزار کرد، چرا با چهارصد ـ پانصد نفر این کار را بکنیم؟ اگر با یک دو میلیون تومان می توان لباس عروسی اجاره کرد چرا بیست میلیون پول اجاره لباس بدهیم ؟

ساده زیستی یعنی دقت در همین امور جزئی که میتوانیم نمونه هایش را در زندگی خیلی از مومنین ببینیم منتها باید بخواهیم تا آن ها را ببینیم .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول