اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

«‌بدهی ناچیز خارجی» قدرت دشمن را برای فشار به ایران کمتر کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سیاست‌گذاری کلان کشور به گونه‌ای طراحی شده است که ما امروز تقریبا فاقد بدهی خارجی هستیم و این موضوع یک امتیاز ویژه برای ما در تعامل با نظام مالی و بانکی بین‌المللی محسوب می‌شود و از این جهت دشمن بهانه و ابزاری برای فشار بر ما ندارد.

«‌بدهی ناچیز خارجی» قدرت دشمن را برای فشار به ایران کمتر کرده است

علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اندک بودن رقم بدهی‌ خارجی ‌کشور، اظهار داشت: در نظام مالی بین‌الملل و نظام بانکی، کشورهایی وجود دارند که با استقراض، منابع مورد نیاز خود را تامین می‌کنند اما استقراض این مشکل را دارد که کشور را در آینده دچار تنگناهای شدید می‌کند و به عبارتی استقراض به معنای پیش‌خور کردن منابع آینده کشور و مردم است. 

وی افزود: از طرف دیگر در نظام مالی و بانکی بین‌الملل ساز و کارهایی تعبیه شده است تا کشوری که استقراض کرده را تحت فشار قرار دهند و آن کشور را مجبور به اجرای سیاست‌های خودشان کنند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ما تحت فشار تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و کشورهای غربی قرار دارد اگر با استفاده از سیاست استقراض بخواهیم منابع‌ موردنیازمان را تامین کنیم و یا این کار را انجام می‌دادیم قطعا این موضوع  ابزار و بهانه‌ای به دست آنها بود تا حداکثر سوء استفاده را برای فشار بیشتر به کشور ما وارد کنند. 

وی افزود: سیاست‌گذاری کلان کشور به گونه‌ای طراحی شده است که ما امروز تقریبا فاقد بدهی خارجی هستیم و این موضوع یک امتیاز ویژه برای قدرت مانور در تعامل با نظام مالی و بانکی بین‌المللی برای ما محسوب می‌شود و از این جهت آن‌ها بهانه و ابزاری برای فشار بر ما ندارند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه تلخ دولت از استقراض از بانک های جهانی در دهه 70 گفت: در آن زمان فشارهای زیادی به کشور ما وارد کردند و به سختی توانستیم از آن مقطع سخت عبور کنیم بنابراین این موضوع تجربه شد تا ما از سیاست استقراض در کشور برای تامین منابع استفاده نکنیم. 

وی افزود: بنابراین در صورت لزوم باید منابع مالی را از جاهایی که دارای امتیازات خاص هستیم استفاده کنیم مانند بانک توسعه اسلامی که سهامدار آن هستیم و می‌توانیم از امتیازات آن استفاده کنیم و با شرایط مناسبی آن را بازپرداخت کنیم. 

کریمی بیان داشت: استقراض بی‌محابا می‌تواند مشکلاتی برای نظام مالی و اقتصادی دولت فراهم کند که نمونه بارز این فشارها را بر تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین مشاهده کرده‌ایم. 

وی افزود: همچنین در مورد یونان نیز شاهد بودیم که بانک‌‌ها و کشورهای طلبکار، این کشور مقروض را مجبور کردند که یکی از جزایر خود را بفروشد و لذا این موضوع بسیار مخاطره آمیز است بنابراین سیاست کنترل استقراض و جلوگیری از افزایش بدهی‌های خارجی کشور سیاستی منطقی و درست است که می‌تواند همواره مورد توجه قرار گیرد. 

کریمی بیان داشت: هر دولت و هر کشوری باید نسبت معقول بین منابع، درآمد و بدهی‌هایش وجود داشته باشد و اگر اینگونه نباشد قطعا آن کشور با مشکل مواجه می‌شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول