گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سیدابراهیم رئیسی و با حضور اعضاء حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور اصلی مبنی بر «اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاستهای سنجش و پذیرش دانشجو» پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ تشکیل شد.
در این جلسه مصوب شد که اعمال معدل سال دوازدهم در سال ۱۴۰۲، معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴، در روند پذیرش دانش آموزان تاثیرگذار است، این مصوبه مربوط به سهم ۶۰ درصدی معدل دوره متوسطه دوم و سهم ۴۰ درصدی آزمون کنکور در پذیرش دانشگاهها است و اینکه دانشگاهها میتوانند برای رشتههای پرطرفدار حدنصاب معدل تعیین کنند.
این مسأله داوطلبان کنکور را تا حدودی نگران کرد تا جایی که برخی کاربران خبرگزاری فارس با ثبت درخواست خود در سامانه فارس من خواستار لغو تاثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل در نتایج کنکور شدند.
وی افزود: نتایج آزمون سراسری در رتبههای زیر ۳۰۰۰ تفاوتهای بسیار ظریفی با هم دارد که در صورت تأثیر قطعی معدل نهایی، در عمل آنچه میان این چند هزار نفر داوطلب برتر تفاوت ایجاد میکند همین معدل است در حالیکه امتحانات نهایی به شکل موجود از نوع حد نصابی و برای سنجش پیشرفت تحصیلی است و نوع پرسشها در این امتحانات نمیتواند به گونهای باشد که چند هزار نفر اول شرکتکننده در کل جامعه دانشآموزی کشور را از هم تفکیک کند.
* نگرانی داوطلبان بابت شیوع نمرهگرایی در سیستم آموزشی و ایجاد مافیای ترمیم نمره
کاربران سامانه فارس من اعلام کردند: با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، نمرهگرایی در سیستم آموزشی از قبل کنکور شروع میشود و تبعات خاص روانی بر دانشآموزان خواهد داشت، بخصوص با توجه به شیوههای بسیار نوینی که برای تقلب به وجود آمده تأمین امنیت برگزاری امتحانات در مقایسه با کنکور سختتر است.
به عقیده کاربران سامانه فارس من، با قطعی شدن تأثیر معدل بر نتیجه کنکور، مافیای جدیدی برای ترمیم معدل و کلاسهای خصوصی شکل میگیرد و به غیر از کتب تست، میلیونها جلد کتاب آموزشی دیگر برای امتحانات نهایی وارد بازار میشود.
از سویی بعضی نیز فارغالتحصیل نظام قدیم آموزشی هستند و برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل، باید مجدد کتابهای درسی نظام جدید را خریداری و مطالعه کنند.
* پاسخ مسوولان را بشنویم
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته دنیا داوطلبان دانشگاه بر مبنای توانایی علمی در دوره تحصیل، رشته مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و پدیدهای به نام کنکور وجود ندارد، اظهار داشت: از این طریق زحمات آموزش و پرورش و دانش آموزان در دوران تحصیل معنادار میشود، بنابراین دانشآموزان به حواشی توجه نکنند، اشخاصی که در کسب و کار کنکور منفعت دارند از زاویه دیگری خود را مخالف با مصوبات نشان میدهند.
منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: فقط یک مورد در سنجش پذیرش دروس عمومی تناقضی بود که برای این موضوع راه حلی پیدا کردیم، بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد.
انتهای پیام/