اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی

افطاری بیرون از خانه، اتفاقی ساده اما پربار

گرچه روزه‌داری ممکن است، ما را کمی به کسالت و بی‌حالی بیندازد اما قطعاً این موضوع نمی‌تواند بهانه‌ای باشد تا لحظات شاد و متفاوتی را برای خود و خانواده‌هایمان رقم نزنیم. اغلب ما عادت داریم هنگام افطار در خانه بنشینیم و نهایتاً ه میهمانی داشته باشیم، اما به‌واقع گزینه متفاوت دیگری نیز پیش روی ما قرار دارد و آن‌هم افطاری در بیرون از خانه و در هوای مطبوع بهاری است. اتفاقی که علاوه بر تغییر حس و حال، می‌تواند پیام‌های ارزشمندی را نیز به همراه داشته باشد.

افطاری بیرون از خانه، اتفاقی ساده اما پربار

گروه زندگی- نفیسه خانلری: شاید خیلی‌ها با فرارسیدن ماه رمضان احساس کنند دچار محدودیت شده‌اند و به سبب روزه‌داری باید بسیاری از برنامه‌های خود به‌ویژه برنامه‌های تفریحی‌شان را تعطیل کنند اما در حقیقت این‌طور نیست و قرار هم نیست با نشستن دائم در خانه، به‌جای لذت بردن از این ماه پربرکت، روزهای کسالت باری را برای خود رقم زنیم. چه‌بسا که ماه رمضان در کنار تمام درس‌هایی که با خود به همراه دارد، می‌تواند برنامه‌ریزی درست و مؤثر را نیز در وجود ما تقویت کند. برنامه‌ریزی برای ساعات پایانی روز و متصل به افطار، یکی از همین دستاوردهای خوب رمضان است. می‌توانیم چند روزی از ماه رمضان را در فضای باز و در بوستان دور و نزدیک سپری کنیم و حتی از این فرصت برای دیدار اقوام و دوستان بهره بگیریم. شاید خیلی از خانواده‌ها برای آنکه در ماه رمضان میزبان را به‌زحمت نیندازند، از برگزاری مهمانی‌ها و سنت خوب صله‌رحم فاصله بگیرند اما قطعاً یک دورهمی و یک افطاری ساده در بوستان‌ها، فرصت شایسته‌ای است تا هم دیدارها تازه شود و خانواده‌ها چندساعتی را دورهم و در فضای باز سپری کنند. بنابراین در چنین شرایطی، ماه رمضان نه‌تنها محدودیتی برای علاقه‌مندان به گشت‌وگذار ایجاد نمی‌کند، بلکه با ایجاد تجربه‌ای متفاوت، ساعات خوشی را نیز برای آن‌ها رقم می‌زند.

چشاندن شیرینی رمضان به نسل آینده

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای افطاری بیرون از خانه، تأمین نیازهای جسمی و روانی فرزندان است. شاید بگویید که خب همه ما، فرزندانمان را همواره به پارک می‌بریم و می‌توانیم در روزهای دیگری به نیازهای فرزندانمان پاسخ دهیم، اما موضوع اینجاست که با یک روز افطاری در بوستان‌ها، اتفاق کاملاً متفاوتی برای بچه‌ها می‌افتد و آن‌هم چشاندن شیرینی ماه رمضان به فرزندان است. قطعاً افطار کردن در فضایی متفاوت، آن‌چنان در ذهن و روح بچه‌ها نقش می‌بندد و برای آن‌ها خاطره می‌سازد که اثرات آن را نه‌تنها در کوتاه‌مدت بلکه در سال‌های دورتر می‌توان مشاهده کرد. شاید به‌ظاهر ساده بیاید اما ساختارهای تربیتی از همین اتفاقات ساده شکل می‌گیرد و روح فرزندان را به شکلی صیقل می‌دهد که حتی می‌تواند اعتقادات آن‌ها در آینده را تضمین کند. درست مثل خود ما که امروز ضمیر ناخودآگاهمان پر است از خاطراتی که بزرگ‌ترها برایمان ساخته‌اند. نوای دعای سحر، ربنای وقت افطار و دورهمی های شب‌های رمضان، خاطراتی است که اکثر ما مدام با خود مرور می‌کنیم و با حرمت گذاشتن بر ماه رمضان درتلاشیم تا هرساله همان خاطرات برایمان تکرار شود؛ بنابراین وقتی حرف از تأمین نیازهای جسمی و روانی فرزندان می‌زنیم، منظورمان صرفاً یک بازی و تفریح چندساعته در یک‌شب رمضان نیست و قرار است در پس همین بیرون رفتن‌های ساده، نسلی را تربیت کنیم که شیرینی‌های ماه مبارک رمضان و به‌خصوص باورهای اعتقادی خانواده را برای همیشه به ذهن بسپارد و در آینده از آن بهره‌مند شوند.

 

شبی دل‌نشین به‌دور از هزینه‌های اضافه

وقتی حرف از بیرون رفتن خانواده‌ها به میان می‌آید، ذهن خیلی‌ها به سمت هزینه‌های آن‌چنانی رستوران برای تهیه افطاری می‌رود و به سبب همین ذهنیت نیز بسیاری از خانواده‌ها، قید بیرون رفتن را می‌زنند و ترجیح می‌دهند در خانه بنشینند تا هزینه‌های اضافی به خانواده تحمیل نشود. با شرایط اقتصادی فعلی، در نگاه اول می‌توان حق را به خانواده‌ها داد، اما واقعیت این است که هر بیرون رفتنی قرار نیست به هزینه‌های آن‌چنانی ختم شود و شرایط دشواری را برای سرپرست خانواده رقم بزند. برای بیرون زدن از خانه و افطار در بیرون از منزل، فقط کافی است سبد پیک‌نیک را آماده کنیم و هر آنچه قرار است سر سفره افطار بچینیم را داخل سبد گذاشته و دل به طبیعت بزنیم. قطعاً یک تنوع محیطی و گذران ساعاتی از شب در بیرون از خانه بیشتر از هر نوع غذایی به دل اعضای خانواده می‌نشیند. پس بهتر است بهانه‌ها را کنار بگذاریم و فرصت‌های خوب زیستن را از دست ندهیم. چقدر دل‌نشین‌تر می‌شود که به لطف این افطاری بیرون از خانه، چند لقمه نان و پنیر هم آماده کنیم تا اگر باغبان و کارگری در بوستان دیدیم، او را نیز در افطاری خود سهیم کنیم و از ثواب افطاری دادن نیز بهره‌مند شویم، آن‌وقت خواهیم دید که افطاری بیرون از خانه نه‌تنها هزینه مضاعفی در برندارد بلکه برکت را بیش‌ازپیش به سفره‌های ما ارمغان می‌دهد.

 

فرصتی برای گردشگری

به طبع، همه آن‌هایی که در تهران زندگی می‌کنند، با اکثر اماکن تفریحی و بوستان‌های دیدنی شهر آشنا هستند، اما شاید هیچ‌وقت فرصتی پیدا نکرده‌اند تا فرزندان خود را به این اماکن ببرند؛ گاهی هم آن‌قدر درگیر مشغله‌های روزمره بوده‌اند که اصلاً بوستان دیدنی شهر را فراموش کرده‌اند اما حالا می‌توانند در شب‌های رمضان و به‌خصوص شب‌های پایانی هفته، این فرصت را در اختیار خانواده قرار داده و آن‌ها را به بوستان‌هایی ببرند که قطعاً برای بچه‌ها خاطره‌انگیز می‌شود. در اینجا به‌منظور یک یادآوری ساده، لیست شماری از بوستان‌های دیدنی و معروف شهر را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با یک برنامه‌ریزی برای افطاری بیرون از خانه، شب‌های بهاری دل‌نشینی را در کنار خانواده و فرزندان تجربه کنید.

محدوده غرب تهران

*پارک جنگلی چیتگر واقع در غرب تهران و بزرگراه تهران- کرج

*پارک پردیسان واقع در شمال غرب تهران و محدوده بزرگراه حکیم غرب

*پارک نهج‌البلاغه واقع در شمال غرب تهران و محدوده بزرگراه همت و بزرگراه حکیم

*پارک دریاچه شهدای خلیج‌فارس واقع در غرب تهران و بزرگراه همت

*پارک جنگلی کوهسار واقع در غرب تهران و محدوده شهران

*پارک گفت‌وگو واقع در منطقه 2 و محدوده گیشا

محدوده شمال تهران

*پارک جمشیدیه معروف به مرتفع‌ترین پارک تهران واقع در شمال تهران و خیابان شهید باهنر

*پارک نیاوران واقع در شمال تهران و ابتدای خیابان شهید باهنر

*پارک قیطریه واقع در شمال تهران و خیابان قیطریه

*پارک نیاوران واقع در شمال تهران و ابتدای خیابان شهید باهنر

محدوده مرکزی تهران

*پارک طالقانی معروف به پارک جنگلی عباس‌آباد و تپه‌های داوودیه واقع در جنب مترو شهید حقانی

*پارک آب‌وآتش متصل به پل طبیعت واقع در محدوده چهارراه جهان کودک

*پارک لاله واقع در مرکز شهر و خیابان کارگر شمالی

*پارک ملت واقع در خیابان ولیعصر

*چارک ساعی واقع در خیابان ولیعصر

محدوده شرق تهران

*پارک یاس فاطمی واقع در شرق تهران و بزرگراه بابایی

*پارک جنگلی سرخه‌حصار واقع در شرق تهران و محدوده بزرگراه یاسینی

*پارک جنگلی لویزان واقع در شرق تهران و محدوده خیابان هنگام

*پارک ملی خجیر واقع در شرق تهران و بزرگراه بابایی

محدوده جنوب تهران

*پارک ولایت واقع در جنوب تهران و محدوده بزرگراه نواب

*پارک بعثت واقع در جنوب تهران و بزرگراه بعثت

*پارک آزادگان واقع در جنوب تهران و اتوبان بسیج

*پارک شهر واقع در جنوب تهران و محدوده خیابان فیاض بخش

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول