اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

استاندار خوزستان:حتی یک بار هم استعفا نداده‌ام/با کلمه تنش آبی مخالفم/حقابه تمام مناطق کشور باید تامین شود

استاندار خوزستان گفت: هیچ‌گاه حتی یک‌بار هم استعفا نداده‌ام چه برسد به سه بار، کسانی که این مسائل و حواشی را مطرح می‌کنند، مشخص است چه اهدافی دارند.

استاندار خوزستان:حتی یک بار هم استعفا نداده‌ام/با کلمه تنش آبی مخالفم/حقابه تمام مناطق کشور باید تامین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، صادق خلیلیان استاندار خوزستان در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: بحث استان خوزستان که مطرح می‌شود، مسائل زیادی در اذهان شکل می‌گیرد و حتی برای معیار انتخاب استاندار نیز سؤالاتی مطرح می‌شود. در یکی از روزهای بعد از تشکیل دولت با من در خصوص استان خوزستان صحبت شد تا این مسئولیت را بپذیرم، ابتدا پذیرش آن سخت بود ولی نهایتاً مسیر صحبت‌ها به‌گونه‌ای پیش رفت که پذیرفتم، در جلسه هیئت دولت شرکت کرده و رأی اعتماد نیز گرفتم.

وی افزود: من و همسرم متولد اهواز هستیم و حالا به شهر اجدادی خود بازگشته‌ام؛ خوزستان ۴۰ درصد منابع بودجه عمومی دولت را تأمین می‌کند اما نرخ بیکاری آن از میانگین کشور بالاتر است؛ استان خوزستان دارای حق آبه ای است که باید این توازن برقرار باشد.

تخصیص اعتبارات دولتی برای خوزستان

استاندار خوزستان گفت: در شروع به کار خود در استانداری خوزستان با این مواجه شدیم که برخی افراد برای مصوبات دولت اظهار نگرانی می‌کردند و درست می‌گفتند، چون نیازمند سازوکاری بود که چندین هفته طول می‌کشید که مصوبات کارشناسی و در جریان سفر هیئت دولت ابلاغ شود.

وی ادامه داد: اعتبار ۳۶ هزار میلیاردتومانی را به‌عنوان مصوبات سفر از هیئت دولت اخذ کردیم؛ ۲۰ هزار میلیارد تومان توسعه سرمایه‌گذاری و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات و تسهیلات پشتیبانی از تولید و ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان هم قرض‌الحسنه ازدواج جوانان است.

برطرف کردن مشکل شرکت نیشکر هفت تپه

خلیلیان بیان کرد: مشکلات کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه طی هفت سال گذشته با واگذاری اشکال‌دار درگیر شده بود و در نهایت بخش خصوصی خلع ید شد با مکاتبات رئیس‌جمهور خطرات این وضعیت را بازگو و در جلسه‌ای با حضور معاون اول و دادستان کل کشور و وزرای ذی‌ربط جلسه برگزار و دو پیشنهاد دادند، یکی اینکه کشت و صنعت را به ایمیدرو برگردانند که قوه قضائیه هم همین نظر را داشت؛ دومین راهکار واگذاری به تأمین اجتماعی بود.

وی ادامه داد: راه‌حل پیشنهادی بهتر این بود که این شرکت در اختیار کشت و صنعت نیشکر قرار بگیرد و در نهایت کارخانه در مسیر درستی قرار گرفت.

زلزله اندیکا

استاندار خوزستان در خصوص اقدامات مربوط به شهرستان اندیکا نیز گفت: برای زلزله اندیکا بر اساس مصوبات دولت یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان مصوب و تاکنون ۴۶۰ واحد در اندیکا به مرحله نهایی رساندند.

مشکل آب و فاضلاب خوزستان

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات بحث شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در خوزستان است که به‌صورت مشخص در اهواز مشکلات عدیده‌ای داشتیم و از اوایل مهرماه سال گذشته بازسازی را شروع کردیم؛ طرح اصلی فاضلاب اهواز ۲ ساله به اتمام می‌رسد. بر اساس گزارش‌ها اعلامی آبفا از ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون تا سه ماه آینده ۱۹ نقطه مسدود می‌شود؛ هم‌زمان بحث حفظ رودخانه کارون را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وی افزود: تأسیسات تصفیه فاضلاب چند شهر از جمله شرق اهواز (با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی) را در دست اقدام داریم که ۱۱۲ هزار مترمکعب آب را در شبانه‌روز تصفیه می‌کند؛ تصفیه‌خانه شادگان را در دهه فجر با حضور وزیر کشور بهره‌برداری و از سرریز پساب فاضلاب به تالاب شادگان جلوگیری و فولاد شادگان و کشاورزان خواهان این فاضلاب تصفیه شده هستند.

 آب شرب خوزستان

استاندار خوزستان عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگری که در اوایل بر آن تأکید شد بحث آب شرب خوزستان بود؛ پروژه غدیر ۵۲ درصد جمعیت شهری استان را تحت پوشش قرار می‌دهد و تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت آن از ۱۳ مترمکعب به ۲۰ مترمکعب افزایش و کیفیت آب شرب استان نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: آبفا خوزستان در سال ۱۴۰۰ موفق به تأمین آب برای ۱۴۰۱ روستا شد؛ همچنین در سال آینده نیز ۱۲۰۰ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهند.

خلیلیان با اشاره به اینکه توسعه خوزستان و کشور از هم جدا نیست و درهم‌تنیده شده گفت: خوزستان استانی برجسته است ولی زیرساخت‌های آن دچار مشکلاتی شده و غفلت‌های چند سال گذشته نیز بی‌اثر نبوده است؛ خوزستان دچار بن‌بست نیست و مشکلات آن مشروط بر همکاری و همیاری همگانی قابل‌حل خواهد بود.

حتی یک‌بار هم استعفا نداده‌ام

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص استعفا یا عدم استعفایش گفت: هیچ‌گاه حتی یک‌بار هم استعفا نداده‌ام چه برسد به سه بار، کسانی که این مسائل و حواشی را مطرح می‌کنند، مشخص است چه اهدافی دارند.

بی آبی و انتقال آب

خلیلیان درباره تنش آبی امسال نیز گفت: با کلمه تنش آبی مخالفم، ما دچار کم‌آبی به دلیل خشکسالی هستیم و باید با مدیریت، تابستان امسال را بگذرانیم تا به بارش‌ها برسیم، در همین راستا دولت کشت برنج را به‌جز در استان‌های شمالی در تمام کشور ممنوع کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نظر شخصی‌اش درباره انتقال آب از سرشاخه‌های کارون گفت: بحث اصلی این است که در تمام کشور باید همکاری صورت بگیرد با این نگاه که حقابه تمام مناطق تأمین شود، اگر طرحی اجرا شود که آسیبی به تأمین حقابه مناطق مختلف استان نزند و آب موردنیاز تأمین شود، مخالفتی با آن نداریم.

انتهای پیام

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول