اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری؛ هدیه بن‌سلمان به داماد ترامپ برای دفن قتل خاشقچی

ًیک روزنامه آمریکایی گزارش داده ولیعهد عربستان سعودی علی‌رغم مخالفت‌های یک هیئت نظارتی یک سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری به داماد رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعطا کرده است.

سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری؛ هدیه بن‌سلمان به داماد ترامپ برای دفن قتل خاشقچی

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده «جارد کوشنر»، داماد و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا 6 ماه پس از ترک کاخ سفید از جانب صندوقی که ریاست آن بر عهده «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی بوده، یک سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری به دست آورده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته این سرمایه‌گذاری در حالی به کوشنر واگذار شده که مشاوران صندوق مذکور هشدار داده بودند که ورود به چنین معامله‌ای به صلاح نیست.

اسنادی که این روزنامه به آنها دست یافته نشان می‌دهند هیئتی که مسئولیت نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های صندوق ثروت ملی عربستان را بر عهده داشته نگرانی‌هایی را درباره معامله با شرکت تازه تأسیس کوشنر به نام «Affinity Partners» مطرح کرده بودند.

اما تنها چند روز بعدتر، در جلسه‌ای به ریاست «محمد بن سلمان» و با حضور تمامی اعضای هیئت مدیره «صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی» هشدارهای مشاوران صندوق نادیده گرفته شد و سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری به جارد کوشنر تقدیم شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته جارد کوشنر بعد از نتیجه‌گیری دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه محمد بن‌سلمان دستور قتل «جمال خاشقچی» و مثله کردن جسد او را صادر کرده نقش زیادی در دولت ترامپ در دفاع از ولیعهد عربستان سعودی داشت. 

سخنگوی صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی از اظهارنظر در خصوص این روند سرمایه‌گذاری خودداری کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز پاییز سال گذشته گزارش داده بود که جارد کوشنر به دنبال سرمایه‌گذاری در عربستان است.

رسانه آمریکایی گزارش داده اسناد و مدارک موجود نشان می‌دهند که در حال حاضر موجودیت شرکت کوشنر در وهله اول به پول حکومت عربستان سعودی وابسته است.

سندی که تابستان گذشته به هیئت مدیره صندوق سرمایه‌گذاری عربستان ارائه شده نشان می‌دهد کوشنر برنامه‌ریزی کرده مجموعاً 7 میلیارد دلار ثروت ایجاد کند، اما تا کنون او موفقیتی در امضای قرارداد با سرمایه‌گذاران عمده به دست نیاورده است.

در جدیدترین سند علنی که به تاریخ 31 مارس توسط شرکت کوشنر نزد «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» به ثبت رسیده عنوان شده که صندوق اصلی این شرکت در حال حاضر 2.5 میلیارد دلار ثروت دارد که تقریباً همه آن مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی است. به نظر می‌رسد بخش اعظم این سرمایه همان 2 میلیارد دلار مربوط به عربستان سعودی است. 

اسناد عربستان سعودی که به بررسی روزنامه نیویورک‌تایمز رسیده‌اند نشان می‌دهند که صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در ازای این سرمایه‌گذاری، دست‌کم 28 درصد از سهام سرمایه‌گذاری کوشنر را به دست می‌آورد.

در آمریکا هیچ قانون یا قاعده‌ای برای محدود کردن فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مقام‌های دولت بعد از ترک کاخ سفید وجود ندارد؛ بسیاری از مقام‌های آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بعد از ترک دولت، از ارتباطات و تجاربی که حاصل حضورشان در دولت بوده منفعت کسب کرده‌اند. 

«رابرت وایزمن»، رئیس گروه انتقاعی «Public Citizen» رابطه جارد کوشنر با سعودی‌ها را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده و می‌گوید روابط او با سران عربستان سعودی به گونه‌ای است که باعث می‌شود این شراکت تجاری هم در حکم پاداش سعودی‌ها به کوشنر به نظر برسد و هم در حکم سرمایه‌گذاری روی او.

مقام‌های عربستان سعودی مدعی هستند «صندوق سرمایه‌گذاری ملی» عربستان سعودی که در شرکت‌  «اوبر» و باشگاه فوتبال «نیوکاسل یونایتد» انگلیس هم سهام دارد عملکردی مستقل دارد. با وجود این، محمد بن‌سلمان بعد از به قدرت رسیدن در سال 2015 کنترل این صندوق را در دست گرفت و خودش را در جایگاه تصمیم‌گیرنده اصلی آن نشاند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، جارد کوشنر ساقه چندانی در سرمایه‌گذاری خصوصی ندارد. او قبل از آمدن به کاخ سفید اداره املاک تجاری خانواده‌اش را داشت که گاهی نتایج ناامیدکننده‌ای به بار آورده است. معروف‌ترین معامله‌ای که او انجام داده خرید یک برج اداری در منطقه منهتن در سال 2007 بوده؛ وام مسکن این ساختمان بعد از شروع رکورد عظیم در سال 2008 به ناکامی فلج‌کننده‌ای تبدیل شد.

کوشنر در دولت ترامپ روابط شخصی قدرتمندی را با ولیعهد سعودی پایه‌گذاری کرد. کوشنر یکی از اصلی‌ترین مقام‌های دولت ترامپ بود که به عقد قرارداد 110 میلیارد دلاری تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی کمک کرد. او همچنین بعد از قتل خاشقچی، از بن‌سلمان در برابر انتقادات کنگره محافظت کرد.

 

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول