اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر یمن: شورای ریاستی، هیچ مشروعیتی ندارد

سفیر یمن در جمهور اسلامی ایران گفت که اگر نیت طرف مقابل صادقانه باشد، این آتش‌بس می‌تواند روزنه‌ای برای آتش‌بس، رفع کامل محاصره و پایان اشغالگری باشد.

سفیر یمن: شورای ریاستی، هیچ مشروعیتی ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در جمهور اسلامی ایران تأکید کرد که با طرف ایرانی، لزوم پایبندی به آتش‌بس در این کشور از سوی کشورهای ائتلاف متجاوز تأکید کرده است.

الدیلمی به شبکه «المسیره» گفت: «اگر نیت طرف مقابل صادقانه باشد، این آتش‌بس می‌تواند روزنه‌ای برای آتش‌بس، رفع کامل محاصره و پایان اشغالگری باشد».

وی تأکید کرد: «به آنچه سید حسن نصرالله گفت و موضع ایران در وین و در جریان مذاکره با عربستان اشاره و تأکید می‌کنم که مسئله یمن باید با یمنیها و در صنعاء بررسی شود».

این دیپلمات یمنی خاطر نشان کرد: «اقدام اخیر عربستان برای تشکیل یک شورا که هیچ مشروعیتی ندارد، تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر این مسئله است که تجاوز [علیه یمن] از سوی عربستان و آمریکاست».

منظور الدیلمی، شورای ریاستی است که در نشست اخیر ریاض، تشکیل شد. پیش از این نشست، عربستان، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن را برکنار کرد.

مذاکرات ریاض، به بهانه حل بحران یمن از چهارشنبه گذشته در عربستان سعودی آغاز شد و شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه پایانی، به کار خود پایان داد. نتیجه این نشست این بود که هادی با فشار عربستان، قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد و شورای ریاستی تشکیل داد.

ریاض نیز بلافاصله، حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست‌جمهوری و نهادهای پشتیبان آن برای اجرای سیاست‌ها و طرح‌های ابتکاری فعال برای تحقق امنیت و ثبات در جمهوری یمن و پایان بخشیدن به بحران اعلام کرد.

مسئله بعدی که در این بیانیه، تصریح شد، مداخله در امور داخلی یمنبود؛ به نحوی که در آن ادعا شد که «آینده یمن، با آینده شواری همکاری خلیج [فارس] گره خورده است».

این در حالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به نشست ریاض تأکید کرد که هر گونه فعالیت خارج از مرزهای یمن، عبارت است از نمایشهای طنز و بازیهای سرگرم‌کننده‌ای که کشورهای ائتلاف متجاوز انجام می‌دهند(جزئیات بیشتر).

این در حالی است که عربستان تمامی سرکرده‌های نظامی، قبیله‌ای یا رهبران سیاسی را کنار گذاشت که از سیاست ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن انتقاد کرده بودند و در مقابل از کسانی دعوت کرد که بیشترین وفاداری را به سیاستهای این کشور داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول