اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا خودرو هر روز گران‌تر می‌شود؟/ افزایش ۴۰ میلیونی سمند در یک روز!

روز گذشته خبری منتشر شد که همه را متعجب کرد. محصولات ایران خودرو در یکشنبه ۲۱ فروردین تا ۴۰ میلیون افزایش قیمت داشت!

چرا خودرو هر روز گران‌تر می‌شود؟/ افزایش ۴۰ میلیونی سمند در یک روز!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان نوشت: روزی اگر  پراید ۱۰۰ میلیونی را یک شوخی می‌دانستیم، حالا باید آن را در مرز ۲۰۰ میلیون تومان بخریم! اگر قبلا افزایش روزانه ۱-۲ میلیونی قیمت خودروها را خبری عجیب می‌دانستیم اما حالا باید شاهد افزایش ۴۰ میلیونی قیمت سمند در یک روز باشیم! همه مان همچنان متعجبیم و می‌پرسیم که آقایان مسئول! حواستان کجاست؟ همه مان منتظریم تا ببینیم وعده‌ها،  دستورات مدیران و مسئولان به کجا می‌رسد و چه زمانی باید شاهد آرامش بازار باشیم؟

روز گذشته خبری منتشر شد که همه را متعجب کرد. محصولات ایران خودرو در یک شنبه ۲۱ فروردین تا ۴۰ میلیون افزایش قیمت داشت!  قیمت انواع خودرو به‌ویژه خودروهای مدل‌ ۱۴۰۱ در بازار با آغاز سال جدید افزایش چشمگیری داشته و کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش را کاهش تولید و عرضه ارزیابی می‌کنند.

یک سوال مبهم؛ چرا خودرو هر روز گران‌تر می‌شود؟

حتما دقت کرده اید که خودرو در ۲-۳ سال گذشته حتی در زمان رکود بازار هم افزایش قیمت دارد. قیمت ارز چه صعودی و چه کاهشی باشد باز هم خودرو گران‌تر می‌شود و انگار دست دلالان، قدرتمندتر از نظارت مسئولان است! اما علت چیست؟ آن طور که همشهری نوشته محاسبات برمبنای آمارهای منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد تولید خودرو نه‌ تنها در ماه پایانی سال گذشته کمتر از بهمن‌ماه بوده بلکه کل تولید خودروی کشور در سال‌ ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن ۳.۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تقاضا در بازار خودرو به‌طور سنتی در ماه‌های پایانی و ابتدایی سال افزایش می‌یابد و این عامل، خود محرکی برای رشد قیمت‌ها در این بازه زمانی است.

روز گذشته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران هم تغییر کانال قیمتی ارز از ۲۵ هزار تومان قبل از عید به نرخ ۲۷.۵۰۰ تومان را یکی از دلایل نوسان قیمت در بازار خودرو اعلام کرده و گفته:  به‌رغم وجود تقاضای زیاد، با گذشت یک ‌هفته از شروع کاری بازارها، آن چنان که باید خودرویی عرضه نشده و نمایندگی‌های فروش از کمبود عرضه می‌گویند. نکته جالب اما فاصله ۲۰۰  دستگاهی تقاضا تا عرضه خودرو است. آمار سال‌ ۹۹ و ۱۴۰۰ خودروسازها نشان می‌دهد تیراژ تولید، زیر ۸۰۰ هزار دستگاه بوده در حالی‌که به باور کارشناسان با توجه به میزان تقاضا عرضه سالانه خودرو باید بالای یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ دستگاه باشد تا نیاز بازار تامین شود.  در شرایط ممنوعیت واردات اما افت عرضه محصولات تولید داخل شکاف قیمتی را بیش از این افزایش داده و رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران گفته همین شکاف میان عرضه و تقاضا باعث می‌شود ۲۰۶تیپ۲ که ۱۴۹میلیون تومان فاکتور می‌شود، در بازار ۲۸۰میلیون تومان معامله ‌شود!

خودرو چند بود، چند شد؟

قیمت دنا تیپ یک روز یک شنبه با چهار میلیون تومان افزایش به ۳۷۳ میلیون تومان رسید. پژو پارس هم ۲۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۲۹۹ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۰میلیون تومان گران‌تر از روز گذشته اش بود و با قیمت ۲۸۲ میلیون تومان به فروش رسید. پژو ۲۰۶ صندوقدار هم چهار میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد و در بازار آزاد  ۲۱۷ میلیون بود. سمند LX با ۱۷ میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۷۶ میلیون، سمند EF۷ با ۴۰ میلیون افزایش قیمت به ۳۰۰ میلیون و سمند EF۷ دو گانه سوز با ۳۳ میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۵۵ میلیون تومان رسید. در جدول، تفاوت قیمت انواع خودروها را در فاصله روزهای شنبه و یک شنبه مشاهده کنید:
 


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول