اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

آشنایی با حریفان آسیایی آزادکاران؛ حضور غول‌هایی مدال‌آور از هند و تلاش‌ ایرانی‌ها برای طلا

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در حالی اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که هندی‌ها با حضور مدال‌آوران المپیکی و جهانی خود سعی در قدرت‌نمایی دارند.

آشنایی با حریفان آسیایی آزادکاران؛ حضور غول‌هایی مدال‌آور از هند و تلاش‌ ایرانی‌ها برای طلا

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی آسیا به عنوان نخستین رویداد قاره‌ای از 30 فروردین‌ماه به میزبانی مغولستان آغاز می‌شود و بیش از 270 کشتی‌گیر با هم سرشاخ می‌شوند تا عنوان قهرمانی را کسب کنند. در حالی برخی از کشورها مدال‌آوران جهانی و المپیکی خود را روانه این مسابقات می‌کنند اما ترکیب تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان در این مسابقات بسیار جوان و متفاوت است هر چند این ترکیب از نگاه اتحادیه جهانی قدرتمند توصیف شده چرا که در ترکیب تیم ملی کشتی چند مدال‌آور جهانی هم هستند.

اتحادیه جهانی کشتی برای رقابت‌های قهرمانی آسیا سیدبندی را هم اعلام کرده که در برخی از اوزان کشتی‌‌گیران کشورمان در بین 4 ورزشکار برتر جای گرفته‌اند. در کشتی آزاد یونس امامی در 74 کیلوگرم در سید یک قرار دارد، علی سوادکوهی در 79 کیلوگرم در سید 2 و محمدحسین محمدیان در 97 کیلو در سید 2 قرار دارند. در کشتی فرنگی محمد مختاری در وزن 72 کیلو در سید یک به رقابت می‌پردازد. 

* شاخ و شانه تک‌چهره‌های مدال‌آور

نگاهی به حریفان آسیایی کشتی‌گیران کشورمان حاکی از این است که کشورهای شرکت‌کننده از تک‌ چهره‌های مدال‌آور جهانی و المپیک در این دوره از رقابت‌ها بهره برده‌اند. راوی کومار دارنده مدال نقره المپیک توکیو در 57 کیلو، باجرانگ پونیا در 65 کیلو، ری هیگوچی دارنده مدال نقره المپیک ریو از ژاپن، مینگو لیو دارنده مدال آسیا از چین از چهره‌های مطرح هستند که برای طلا رقابت خواهند کرد.

* هندی‌ها با غول‌های مدال‌آور می‌آیند

در کشتی آزاد و در وزن 57 کیلو رضا مومنی نماینده کشورمان است که باید با مدعیان این وزن از هند، ازبکستان، قرقیزستان، مغولستان و ... رقابت کند. راوی کومار از مدعیان اصلی این وزن محسوب می‌شود که نقره المپیک، برنز جهان و طلای آسیا را در کارنامه دارد. وی که در مسابقات قهرمانی جهان 2021 غایب بود حالا روی تشک می‌آید تا دوباره برای حریفان شاخ و شانه بکشد. راوی کومار پیش از این در مسابقات جهانی 2019 مقابل رضا اطری پیروز شد و به مدال برنز رسید. حالا این احتمال وجود دارد مومنی دومین حریف ایرانی کومار در میادین مهم بین‌المللی باشد.

در وزن 65 کیلو رحمان عموزاد نماینده کشورمان است که در مسابقات جوانان جهان به مدال طلا دست یافت و در ترکیب تیم ملی بزرگسالان در مسابقات جهانی نروژ قرار گرفت اما دستش از مدال کوتاه ماند. وی با کسب عنوان نخست وزن 65 کیلو در رقابت‌های قهرمانی کشور توانست در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا قرار بگیرد. عموزاد حالا در این رقابت‌ها احتمالا رقیب سرسختی چون باجرانگ پونیا را در پیش خواهد داشت. این کشتی‌گیر هندی که در المپیک توکیو برنز گرفت، در مسابقات قهرمانی جهان 2 برنز و یک نقره را در کارنامه دارد. وی با شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا به دنبال سومین طلاست. 

هندی‌ها در 86 کیلو هم کشتی‌گیر مدال‌آور خود را روی تشک می‌فرستند، وزنی که محسن مصطفوی نماینده کشورمان دوبنده ملی را می‌پوشد. دیپاک پونیا از مدعیان وزن 86 کیلوست اما مقابل حریفانی همچون دیوید تیلور آمریکایی و حسن یزدانی هیچ وقت شانسی برای طلا نداشته است. این کشتی‌گیر هندی با وجود مدال‌های متعدد، در حسرت طلای آسیا و جهان مانده است. از دیگر مدعیان این وزن که در سید یک قرار دارد باید به عظمت دولت بکوف از قزاقستان اشاره کرد که او هم پیش از این مغلوب حسن یزدانی شده است. 

* المپیکی ایران خود را اثبات می‌کند؟

محمدحسین محمدیان در 97 کیلو برای کشورمان با حریفان آسیایی خود سرشاخ خواهد شد. در این وزن کشتی‌گیر مغولستان در سید یک و محمدیان در سید 2 قرار دارد. محمدیان در بازی‌های المپیک توکیو برای کشورمان روی تشک رفت اما در همان مسابقه اول به شکلی ناباورانه شکست خورد و به دلیل عدم حضور رقیبش در فینال شانس حضور در جدول بازنده‌ها را از دست داد. وی بعد از این بازی‌ها مدت‌ها از کشتی دور بود تا اینکه با شرکت در لیگ دوباره به عرصه رقابت بازگشت و توانست با ثابت کردن توانایی‌هایش در رقابت‌های قهرمانی کشور، جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کند. محمدیان در مسابقات مغولستان برای اینکه بتواند در چرخه برای پوشیدن دوبنده ملی با دیگر مدعیان این وزن رقابت کند به طلا نیاز دارد. هند، کره، چین، ژاپن، ازبکستان و مغولستان در این وزن نماینده دارند. 

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا روزهای 3 و 4 اردیبهشت برگزار می‌شود که نفرات اول قهرمانی کشور نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات خواهند بود. مسابقات مغولستان به عنوان یک مرحله از چرخه انتخابی برای گوش‌شکسته‌ها اهمیت قابل توجهی دارد.

اسامی آزادکاران کشورمان به شرح زیر است:

57 کیلوگرم: رضا مومنی
61 کیلوگرم: داریوش حضرتقلی زاده
65 کیلوگرم: رحمان عموزاد
70 کیلوگرم: محمدمهدی یگانه جعفری
74 کیلوگرم: یونس امامی
79 کیلوگرم: علی سوادکوهی
86 کیلوگرم: محسن مصطفوی
92 کیلوگرم: امیرحسین فیروزپور
97 کیلوگرم: محمدحسین محمدیان
125 کیلوگرم: یداله محبی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول