اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

آیین‌ها ماه رمضان در «بشرویه»/ طبل‌نوازی؛ سنتی کهن و بیدارگر

بشرویه یکی از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی بوده که آیین‌های مختلفی را در ماه مبارک رمضان مانند طبل‌نوازی، شیپورزنی، شب‌خوانی و غیره در آن اجرا می‌شود.

آیین‌ها ماه رمضان در «بشرویه»/ طبل‌نوازی؛ سنتی کهن و بیدارگر

به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، شهرستان بشرویه یکی از شهرستان‌های استان خراسان‌جنوبی بوده که فرهنگ ویژه خود را دارند و ماه رمضان در شهرستان بشرویه با فرهنگ‌ها و سنت‌های خاص مردم این خطه آغاز می‌شود.

آیین طبل‌نوازی در ماه مبارک رمضان یکی از سنت‌های دیرینه در بشرویه بوده که به همت جوانان این منطقه هنوز هم در این ماه پر فضیلت اجرا می‌شود.

«حسین اسدی‌مقدم» دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و مدیر موزه خصوصی بشرویه در رابطه با آیین‌های اجرایی در این شهرستان ویژه ماه مبارک رمضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: آیین طبل‌نوازی در ماه رمضان در این شهرستان به دوره صفویه و قاجاریه بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه طبل‌نوازی در ماه رمضان به منظور بیداری مردم و آگاهی آن‌ها از زمان سحر برای طبخ غذا و آماده شدن برای سحری خوردن اجرا می‌شود، گفت: در گذشته در سه نوبت طبل نواخته می‌شد ولی در حال حاضر در دو نوبت طبل توسط طبل‌نوازان زده می‌شود که ریتم و آهنگ هر طبل متفاوت است.

مدیر موزه خصوصی بشرویه ادامه داد: طبل اول دو ساعت مانده به اذان صبح برای بلند شدن و طبخ غذا و طبل دوم یک ساعت قبل از اذان صبح برای خوردن سحری نواخته می‌شود.

اسدی‌مقدم با اشاره به اینکه همراه با نواختن طبل شیپور نیز زده می‌شود، گفت: شیپوری که این مراسم با آن در بشرویه انجام می‌گیرد مربوط به قدیم بوده و در نظر داریم طبل‌های قدیمی را بازسازی و مورد استفاده قرار دهیم.

وی اضافه کرد: گروهی که این آیین را در بشرویه اجرا می‌کنند شامل دو نفر شیپور زن و چهار نفر طبال هستند و بر بام حسینه حاج علی اشرف یکی از حسینه‌های قدیمی این شهر انجام می‌گیرد.

مدیر موزه خصوصی بشرویه ادامه داد: دلیل انتخاب این مکان به گذشته برمی‌گردد که این مکان یکی از بلندترین مکان‌های شهر بوده که حتی در روستاها و زمین‌های کشاورزی اطراف شهر تا فاصله حدود ۱۰ کیلومتری نیز صدای طبل به گوش می‌رسیده است.

اسدی‌مقدم با اشاره به اینکه رسوم دیگری نیز در این شهرستان در ماه رمضان از جمله شب‌خوانی و به گفته افراد محلی شوخوانی است، تصریح کرد: با نواخته شدن طبل اول افرادی آغاز به خواندن شعرهایی در مدح حضرت علی(ع) و مناجات با خداوند با سبک قدیمی می‌کردند و تا لحظه اذان صبح این شب‌خوانی ادامه داشت.

وی ادامه داد: آیین شوخوانی با مداحی‌های معمولی متفاوت بوده و بسیار جان‌سوزانه‌تر است و در گذشته هر مسجد و تکایا در این شهر گروهی را برای اجرای این آیین داشته است.

مدیر موزه خصوصی بشرویه یکی دیگر از رسوم این شهر در ماه رمضان را نان روزه واکنی عنوان کرد و بیان داشت: تعدادی زمین در داخل شهر برای روزه‌گشایی مردم وقف شده و صاحبان و مستأجران این زمین‌ها موظف‌اند به اندازه عایدات و اجاره این زمین‌ها نان تهیه در اختیار روزه‌داران قرار دهند.

اسدی‌مقدم ادامه داد: در گذشته نان تهیه شده به درب منازل مردم برده می‌شده اما در حال حاضر این عایدات به نانوایی‌ها داده شده تا در یک روز خاص از مردم برای گرفتن نان پول گرفته نشود.

وی با بیان اینکه اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی قنبر(غلام حضرت علی(ع)) که مربوط به شب‌ها ۱۹ و ۲۱ رمضان بوده در گذشته در بشرویه انجام می‌شد، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر این سنت تعطیل شده و به دنبال احیای دوباره آن هستیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول