اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

طب سنتی به جنگ ریزگردها می رود/ این قلیان خاص را چاق کنید!

توده غلیظ گرد و غبار وارد شهرهای مختلف کشور شده است و آلودگی هوا را به بالاترین حدخود رسانده است. برای عبور از این بحران چه باید کرد؟ طب سنتی پیشنهادهای متفاوتی برای مبارزه با این میهمانان ناخوانده دارد. از پیشنهاد قلیان عرق نعناع تا ماسک اسانس دار و دمنوش های خوشمزه و درمانی.

طب سنتی به جنگ ریزگردها می رود/  این قلیان خاص را چاق کنید!

گروه زندگی خبرگزاری فارس: میزان آلاینده‌های موجود در هوای تهران در روز گذشته به حدی رسید که پایتخت کشورمان را ازلحاظ آلودگی، بالاتر از آلوده‌ترین شهرهای جهان قرارداد. این وضعیت با ورود توده غلیظ گردوغبار به ایران به وجود آمد و آن‌طور که کارشناسان هواشناسی می‌گویند این ریزگردها با تمام توان و آلایندگی زیاد، چند روزی مهمان شهرهای مختلف کشور هستند و نفس کشیدن را برای همه ما سخت می‌کنند.

کارشناسان سلامت، مردم را از بیرون رفتن و در معرض این هوای آلوده قرار گرفتند منع کردند، اما کار، تعطیلی بردار نبوده و بیرون نرفتن از خانه برای خیلی‌ها میسر نیست. از طرفی ریزگردها که از مواد سمی، شیمیایی و انواع گرده گیاهان تشکیل می‌شوند و از راه هوا وارد بدن می‌شوند هم با هیچ‌کسی شوخی ندارند و خطر جدی برای سلامت به‌حساب می‌آیند. این ریزگردها می‌تواند به‌سرعت ضربان قلب را دچار اختلال کند و منجر به حملات قلبی برای افرادی شود که بیماری زمینه‌ای قلبی دارند.حالا در این شرایط باید چه کنیم؟ کارشناسان طب سنتی راهکارهایی را برای عبور از این بحران دارند.

*ماسک فیلتر دار با اسانس نعناع

اولین توصیه دکتر «شهاب شهابی نیا»؛ پزشک طب سنتی استفاده از ماسک فیلتردار است، اما این توصیه با یک چاشنی ویژه همراه است. دکتر شهابی نیا می‌گوید: «سه قطره اسانس نعناع را به داخل ماسک فیلتر دار بزنید و سپس ماسک را روی صورتتان قرار دهید.»

 

*سلاحی به نام گیاهان لعاب‌دار

این روزها از داروهای گیاهی لعاب‌دار مثل اسفرزه، به دونه، قدومه، کتیرا و شکر تیغال استفاده کنید. دکتر شهابی نیا از خواص این داروهای گیاهی می‌گوید: «این گیاهان دارویی به دلیل لعابی که دارد سیستم تنفسی شما را تقویت می‌کند و نمی‌گذارد ریزگردها و هوای آلوده به ریه‌های شما آسیب بزند. یک قاشق مرباخوری از هر یک از این داروها و یا ترکیب آنها با هم را در یک لیوان آب جوش بریزید و صبر کنید تا کاملاً لعاب‌دار شود و روزی دومرتبه از آن را میل کنید. لعاب این گیاهان در جداره‌های سیستم تنفسی باقی می‌ماند و با ذرات ریزگردها مبارزه می‌کند.»

*پیشنهاد ویژه؛ قلیان عرق نعناع

« قلیان چاق کنید.» پزشک طب سنتی قلیان عرق نعناع را هم یکی از بهترین راهکارهای طب سنتی برای مبارزه با ریزگردها می‌داند. البته نه از آن قلیان‌ها که فکرش را می‌کنید. این پیشنهاد قلیانی نه تنباکو دارد نه زغال و یکی از روش‌های مرسوم درمانی در طب سنتی است. دکتر شهابی نیا می‌گوید:« به جای آب در شیشه قلیان عرق نعناع بریزید. می‌توانید کمی گلاب هم به آن اضافه کرده و بخارات آن را استنشاق کنید. این قلیان گیاهی بی ضرر می‌تواند مشکلات ریه‌ای که در معرض  هوای آلوده قرار گرفته را برطرف کند.»

*بادکش خلف ریه برای گروه‌های حساس

این پزشک طب سنتی به افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و جزو گروه حساس هستند پیشنهاد می‌کند تا با مراجعه به مراکز درمانی طب سنتی بادکش خلف ریه و یا بادکش پشت کتف را حتماً انجام دهند.

*به وقت طلایی حجامت

«حجامت را فراموش نکنید.» این توصیه دکتر شهابی نیا است و می‌گوید: «فصل بهار بهترین زمان برای انجام حجامت است. حالا که این روزهای فصل بهار با ریزگردها و هوای آلوده همراه شده است، حجامت بهترین گزینه برای خروج اخلاط مضر و مواد سمی از بدن است.»

*بفرمایید دمنوش

پیشنهاد بعدی پزشک طب سنتی استفاده مداوم از دمنوش هایی است که برای تقویت ریه و سیستم تنفسی بدن مفید است. دکتر شهابی نیا دمنوش گل بنفشه، گل ختمی و گل نیلوفر را توصیه می‌کند و می‌گوید: «سعی کنید در برنامه غذایی ماه رمضان روزی دومرتبه استفاده از این دمنوش ها را قرار دهید و توصیه بعدی اینکه در این شرایط جوی فعلاً بی‌خیال نوشیدن آب خیلی یخ شوید و از فعالیت ورزشی سنگین هم خودداری کنید. پیشنهاد بعدی طب سنتی عرق بیدمشک است. سعی کنید این عرق را به‌صورت مداوم استفاده کنید. عرق بیدمشک از التهاب مجاری تنفسی پیشگیری می‌کند.»

 

*چند پیشنهاد غذایی

حالا که از شانس بد. ریزگردها در ماه رمضان سراغ ما آمده‌اند بهترین غذاها برای تقویت ریه‌ها و سیست گوارشی و تنفسی کدم‌اند؟ پزشک طب سنتی می‌گوید: «آش جو، آش گندم با کشک و اسفناج از غذاهایی است که برای مبارزه با عوارض آلودگی هوا توصیه می‌شود. می‌توانید این آش‌های خوشمزه را در وعده افطار نوش جان کنید.»

مصرف مداوم آب هندوانه و آب‌لیمو شیرین هم آخرین پیشنهاد پزشک طب سنتی برای آلوده‌ترین روزهای تهران است.

اما کارشناسان طب سنتی هم با پزشکان دیگر هم نظرند و معتقدند در کنار راهکارهای تغذیه‌ای، بهترین کار دوری از این هوای آلوده است. سعی کنید تا جایی که می‌توانید بیرون نروید و وقتی هم که در خانه هستید در و پنجره‌هایتان را ببندید. کمی گرمتان شود بهتر است از اینکه هوای آلوده به خورد ریه‌هایتان بدهید.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول