اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

با گرم‌تر شدن هوا گردوغبار از آسمان ایران می‌رود/ کنترل کانون های بین المللی با تفاهم نامه ممکن نشد

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درباره ادامه این شرایط در روزها و ماه‌های آینده اینطور توضیح داد: قطع جریان باد و افزایش دمای هوا در کشور باعث کنترل این گردوغبارها می‌شود اما راه حل این معضل، کنترل کانون‌های اصلی است.

با گرم‌تر شدن هوا گردوغبار از آسمان ایران می‌رود/ کنترل کانون های بین المللی با تفاهم نامه ممکن نشد

به گزارش خبرنگار محیط زیست فارس، گردوغبارها از اواخر اسفندماه از کشورهای همسایه غربی آمده اند و در آخرین هجومشان از پنجشنبه گذشته آسمان 26 استان کشور را خاکستری کرده اند. شدت هجوم این گردوغبارها دو روز پیش به حدی بود که غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون روز گذشته در آسمان پایتخت تا میانگین  شاخص 500  هم رسید و شرایط از مرزهای خطرناک هم عبورکرد.

دستگاه‌های تصمیم گیرنده در ساعات منتهی به ظهر روز گذشته از مردم خواستند که از فعالیت در فضای باز خودداری کنند و تا جای ممکن از تماس با فضای آزاد بپرهیزند. شاخص‌ها تا  عصر روز جمعه روند کاهشی داشت و براساس پیش بینی سازمان هواشناسی دوباره روند صعودی خواهد گرفت.

داریوش گل‌علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره علت بروز این طوفان گردوغبارها در کشور و پیش‌بینی ادامه این شرایط در روزهای آینده اینطور توضیح داد که اختلاف دمای بین ایران و کشورهای همسایه (سوریه و عراق) باعث ایجاد یک جریان عمودی و صعودی باد شده که گردوغبار را به سمت کشورمان منتقل کرده است.

دجله و فرات کانون اصلی گردو غبار بوده، پس «گاپ» مقصر است

وی با اشاره به اینکه منبع اصلی گردوغبارهای موجود در کشور از سمت غرب و شمال‌غرب کشور است،‌ گفت: اختلاف دمایی کشورمان با کشورهای همسایه باعث پذیرش این گردوغبارها شده است اما اجرای طرح گاپ در کشور ترکیه عامل اصلی بروز این پدیده در منطقه است.

گل علیزاده در ادامه اظهار داشت:‌ حذف حقابه کشورهای سوریه و عراق از دو رودخانه دجله و فرات باعث خشک شدن و رها شدن زمین‌های کشاورزی اطراف این دو رودخانه شده که آنها را تبدیل به کانون گردوغبار کرده است.

25 کانون گردوغبار خارجی و 706 میلیون هکتار از اراضی داخلی کشور عامل گردوغبار اخیر

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه طوفان اخیر دارای 25 کانون گردوغبار بود و افزون بر این کانون های داخلی گردوغبارها در 706 میلیون هکتار از اراضی مدیریت نشده کشور فعال شده اند، گفت:‌ این اراضی تبدیل به مراکز بیابانزایی و تولید کننده گردوغبار شده اند.

گل‌علیزاده درباره ادامه این شرایط در روزها و ماه‌های آینده اینطور توضیح داد: قطع جریان باد و افزایش دمای هوا در کشور باعث کنترل این گردوغبارها می‌شود.

ریزگردها با قطع جریان باد بر روی شهرها می‌نشینند 

وی ادامه داد: گردوغبارهایی که در روزهای اخیر وارد شهرهای کشور شده‌اند با قطع جریان باد بر روی شهرها می‌نشینند و تبدیل به آلاینده ثانویه می شوند و  اگر فضای سبز مناسبی در داخل شهرها نداشته باشیم می‌توانند با تحرکات موجود از جا برخیزند. البته فضای سبز به معنی چمن و گل و گیاه نیست تنها درختان کهنسال می‌توانند گردوغبارها را کنترل کنند و از انتشار و بازچرخش آنها جلوگیری به عمل آورند.

تشدید پدیده گردوغبار و شکل‌گیری طوفان و هجوم گردوغبارها، در  برخی مناطق و شهرهای استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و حتی یزد باعث شد، وضعیت آلودگی هوای این شهرها به شرایط «خطرناک و بحرانی» برسد.

علی‌محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغباد اسفندماه سال گذشته پیش بینی کرده بود که گردوغبارها تا نیمه فروردین ماه در آسمان کشور جولان خواهند داد.

دبیر ستاد مقابله با گردوغبار همچنین این‌گونه اظهارنظر کرد که «دستگاه‌های بین‌المللی وظیفه‌ دارند» طبق پروتکل‌های بین‌المللی این مسئله را پیگیری کنند.

البته طبق ماده 23  قانون هوای پاک،  دولت مکلف است با رعایت اصل هفتاد و هفت (77) قانون اساسی به منظور ایجاد همکاری منطقه ای و بین المللی جهت جلوگیری از ایجاد رخداد گرد و غبار و نیز کاهش خسارات و پیامدهای مخرب آن در سطح کشور و منطقه با هماهنگی و همکاری نهادهای بین المللی ذی ربط و مشارکت کشورهای مؤثر و متأثر منطقه، اقدامات لازم را به عمل آورد. این در حالی است که معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست  اعلام کرد:  تفاهم نامه های مختلفی که با کشور عراق برای کنترل کانون های گردوغبار امضا شده است، به دلیل مشکلات داخلی عراق به سرانجام نرسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول