اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فوت چهره برجسته فیزیک اتمی در جهرم

پروفسور ابوالقاسم صالح جهرمی، چهره برجسته فیزیک اتمی و از پژوهشگران این رشته، دار فانی را وداع گفت.

فوت چهره برجسته فیزیک اتمی در جهرم

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، پروفسور ابوالقاسم صالح جهرمی، از چهره‌های برتر فیزیک اتمی و استاد برجسته این رشته در سن ۸۷ سالگی بر اثر بیماری در جهرم جان باخت.

وی در سال ۱۳۱۳ و در یک خانواده ۹ نفره در شهرستان جهرم متولد شد؛ در شروع مدرسه در کلاس سوم ابتدایی رفت و در ۱۵ سالگی دیپلم ریاضی فیزیک گرفت، سپس به استخدام بانک ملی ایران درآمد و همزمان با کار در بانک ملی در رشته فیزیک دانشگاه تهران نیز پذیرفته شد.

پس از احراز رتبه اول در دوره لیسانس و فوق لیسانس رشته فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۶ با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد و پایان نامه فوق لیسانس ایشان با عنوان proctical gamma spectrometry در آن زمان در نوع خود بی‌نظیر بود.

سپس در مقطع دکترا دانشگاه لندن پذیرفته شد و پس از کسب دکترای فیزیک هسته‌ای که با درجه A و با دفاع از پایان نامه‌ای تحت عنوان The intraction of hyperons with light nuclei صورت گرفت در سال ۱۹۷۹ به عنوان استاد تمام دانشگاه جندی شاپور اهواز و پس از رئیس دانشکده علوم آن دانشگاه انتخاب شد سپس با آغاز انقلاب فرهنگی به آمریکا رفت و مجددا در دوره‌های بعد از دکترا به تحصیل و تدریس پرداخت و با ارائه ده‌ها مقاله بر جسته و اثر بخش عنوان پروفسور در فیزیک هسته‌ای را بدست آورد.

در سال ۱۹۹۱ به تیم دانشمندان فیزیک نو کئیک آمریکا پیوست و به عنوان استاد تمام دانشگاه  UCLA ایالت کالیفرنیا مدت‌های مدیدی به تدریس و تحقیق پرداخت، کتاب‌ها و مقاله‌های وی به چندین زبان دنیا ترجمه و در دسترس قرار داد.

آیین تشییع و تدفین پروفسور صالح جهرمی، از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر امروز در آرامستان «رضوان» شهرستان جهرم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/خ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول