اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

احتمال فروش «جنگنده‌های اف-16 ساخت آمریکا» به ترکیه قوت گرفت

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که رئیس جمهور ایالات متحده معتقد است فروش جنگنده‌های «اف-16» به ترکیه در راستای منافع ملی و در خدمت اتحاد ناتو خواهد بود.

احتمال فروش «جنگنده‌های اف-16 ساخت آمریکا» به ترکیه قوت گرفت

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه  آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرده که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا معتقد است که فروش احتمالی جنگنده‌های «اف-۱۶»  به ترکیه در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده وهمچنین در خدمت اتحاد بلند مدت ناتو خواهد بود.

خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه شب به وقت تهران با استناد به نامه وزارت خارجه آمریکا به کنگره نوشت، در حالی که این نامه هیچ تضمینی یا جدول زمانی برای فروش ارائه نمی‌دهد، اما تاکید می‌کند که اقدامات تنبیهی واشنگتن پس از خرید سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» روسی توسط آنکارا نشان دهنده بهای قابل توجهی است که پرداخت شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «دولت آمریکا بر این باور است که منافع بلند مدت ناتو و توانایی‌ها و همچنین امنیت ملی، منافع اقتصادی و تجاری ایالات متحده وجود دارد که توسط روابط تجاری دفاعی مناسب ایالات متحده با ترکیه پشتیبانی می‌شود.»

در ماه اکتبر، ترکیه از ایالات متحده درخواست خرید ۴۰  فروند جنگنده اف-۱۶  ساخت  شرکت «لاکهید مارتین» و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود کرد. واشنگتن تاکنون از اظهار نظر درباره این فروش خودداری اعلام کرده است که باید فرآیند معمول فروش تسلیحات را طی کند.

فروش تسلیحات ایالات متحده به ترکیه،متحد ناتو، پس از دستیابی آنکارا به سامانه‌های موشکی دفاعی ساخت روسیه، باعث اعمال تحریم‌های ایالات متحده وهمچنین حذف ترکیه از برنامه ساخت قطعات جنگنده« اف-۳۵»  شد.

این در حالی است که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چندی قبل مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه ابراز کرد.

 «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به مجله نیروی هوایی گفت: «من شخصاً از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت نمی‌کنم.»

او گفت: «من واقعاً یک مشکل دارم. این ترکیه‌‌ای نیست که ما آرزویش را داریم، از آن نوع متحد ناتو نیست که بتوانیم پیش برویم و برخی از پیچیده‌ترین تجهیزات جنگی را به آن  کشور بدهیم.»

منندز همچنین گفت که ترکیه در کشورهایی مانند لیبی تحریم‌های سازمان ملل متحد را نقض کرده است. ترکیه همچنین حمایت ایالات متحده از گروه شبه ‌نظامی کرد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه را تهدید کرده و این گروه را تروریست خوانده و آن را از مرز عقب می‌راند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول