اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

همکاری با شرق و غرب در لبه حفظ حیثیت گفتمانی جمهوری اسلامی است

فعال اسبق دانشجویی گفت:همکاری با کشورهای شرق و غرب در لبه های حفظ حیثیت سیاسی و گفتمانی جمهوری اسلامی باید باشد بنابراین نه تنها پیوستن مطلق به جریان شرق را در مفهوم استقلال نداریم به همان اندازه معتقدیم اگر جریان شرق از ارزش های سیاسی، اجتماعی واقتصادی ما عبور کرد باید به رقابت با این کشورها نیز بپردازیم.

همکاری با شرق و غرب در لبه حفظ حیثیت گفتمانی جمهوری اسلامی است

مجتبی ثابتی از ادوار جنبش دانشجویی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در مورد میزان تحقق شعارهای انقلاب اسلامی گفت: نکته اساسی پیرامون تحقق شعارهای بنیادین جمهوری اسلامی که در آغاز انقلاب مطرح شده بودند نیازمند فهم دقیق آنهاست. لازمه این مساله بررسی اصول انقلاب فارغ از نگرش های سیاسی است، اصول بنیادین انقلاب را می توان به سه بخش بنیادینِ استقلال، آزادی و جمهوریت و اسلامیت تقسیم کرد. مثلا در حوزه استقلال، جریان غرب گرا معتقد است جمهوری اسلامی در دامان کشورهای شرقی است.

وی افزود: برخی از جریانات سیاسی نیز معتقدند اصلاح طلبان براساس مبانی اندیشه‌های غربی عمل می کنند. بسیاری از شخصیت های اصلاح طلب نیز اقرار کرده اند هیچ راهی جزعمل به اندیشه‌های لیبرالیسم نداریم. اما در طرف مقابل که انقلابیون هستند هیچگاه حرفی مبنی بر لزوم اتحاد و پیمان راهبردی عمیق با کشورهای شرقی نزده اند.

ثابتی گفت: در واقع معتقدیم همکاری با کشورهای شرق و غرب در لبه های حفظ حیثیت سیاسی و گفتمانی جمهوری اسلامی باید باشد، بنابراین نه تنها پیوستن مطلق به جریان شرق را در مفهوم استقلال نداریم به همان اندازه معتقدیم اگر جریان شرق از ارزش های سیاسی، اجتماعی واقتصادی ما عبور کرد نه تنها نباید با آنان هم پیمان باشیم بلکه باید به رقابت با این کشورها نیز بپردازیم.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس تشریح کرد: در دهه های اخیر برخی از کشور های شرقی و آمریکای جنوبی، بیشتر با ملاک های جمهوری اسلامی همسو بودند که این بالاتر از مسئله شرقی وغربی است. مفهوم  استقلال  به معنای عبور از جریان شرق و غرب و درعین حال هم پیمانی با کسانی است که مفاهیم ارزشمند جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتند تعریف می شود ما در مفهوم استقلال به نقطه ای رسیدیم که کشورهای قدرتمند دنیا با ما در حال مذاکره هستند، این امر نشان دهنده موضعی است که در آن  قرار داریم، موضعی که با تکیه بر آن  با سایر کشورها ملتمسانه برخورد نمی کنیم. استقلال مفهومی چند وجهی است، متاسفانه کسانی جمهوری اسلامی را محکوم می کنند که خودشان فریادگر وابستگی هستند تا جایی که کتابهایی را در تئوریزه کردن وابستگی نوشته اند.

وی در مورد تحقق شعار آزادی گفت: در کجای دنیا شاهد هستیم که جریانی سیاسی تجمعات غیرمسئولانه ای را در سطح فتنه 88 برگزار کند و سران آن صرفاً به حبس مبتلا شوند؟ و نظام به خاطر حفظ فضای باز سیاسی حتی از محاکمه آنان هم جلوگیری کند؟ در همه ادوار مجلس شاهد حضور جریانات مختلف هستیم، در دوره های مختلف ریاست جمهوری شاهد حضور افرادی هستیم که با گفتمان اصیل انقلاب زاویه داشتند اما حکومت به آنها فرصت کار داد.

ثابتی درمورد میزان تحقق شعار جمهوریت و اسلامیت خاطرنشان کرد: در بعد اسلامیت همه شئون رعایت شده است وعلی رغم مشکلاتی که جریانات غربگرا برای کشور به وجود آورده اند بازهم مردم در انتخابات حضور گسترده دارند که این امر نشان دهنده محفوظ ماندن نقش جمهوریت است.

وی در پایان افزود: بنابراین درهمه ابعاد استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی توانستیم نقش پررنگی داشته باشیم البته تقویت این سه بخش بخش امکان پذیر است، ایرادات موجود مشکلاتی جزئی است که با مشارکت مردم قابلیت حل شدن دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول