اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

حادثه مشهد؛ اختلاف‌ مذهبی-منطقه‌ای یا بخشی از عملیات «مرگ با هزار زخم»؟

حادثه دیروز حرم مطهر رضوی را فارغ از ابعاد دقیق ماجرا، می‌توان پرده‌ای دیگر از راهبرد «مرگ ایران با هزار زخم» با رنگ و بوی اختلاف افکنی مذهبی و منطقه‌ای دانست، سناریویی نخ نما امّا قابل اجرا در هر زمان و مکان.

حادثه مشهد؛ اختلاف‌ مذهبی-منطقه‌ای یا بخشی از عملیات «مرگ با هزار زخم»؟

فارس پلاس - روایت روز: «بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شهریور ۱۴۰۰ به دیدار رئیس جمهور آمریکا رفت و راهبرد نوین مقابله با ایران را به بایدن ارائه کرد. این راهبرد «مرگ با هزاران زخم» نامگذاری شده است. 

«مرگ با هزاران زخم» راهبرد حمله ترکیبی به ایران در چند جبهه به صورت «فشار اقتصادی و رسانه‌ای»، «عملیات‌ اطلاعاتی با هدف خرابکاری و شورش در داخل کشور» و «ضربه نظامی هدفمند به محور مقاومت» برای فروپاشی از درون جمهوری اسلامی است.

 در پرده‌ای دیگر از راهبرد «مرگ با هزار زخم» شاهد سناریو اختلاف افکنی مذهبی و منطقه‌ای هستیم. سناریویی نخ نما امّا قابل اجرا در هر زمان و مکان.

سوژه ترور و موقعیت مکانی عملیات تروریستی روز گذشته مشهد احتمال یک سناریو بزرگتر را دارد. عصر سه شنبه ۱۶ فروردین حوالی ساعت ۱۴ بود که سه طلبه در حرم امام رضا هدف حمله تروریستی یک تکفیری قرار گرفتند.

فرماندار مشهد در این رابطه گفت که این فرد تحت تاثیر تفکرات  تکفیری حمله دیروز در حرم رضوی را مرتکب شده است.

استاندار خراسان رضوی نیز از برنامه‌ریزی قبلی برای حمله به این سه روحانی خبر داد.

یک منبع آگاه نیز به ایرنا اعلام کرد که نام اختصاری این ضارب تکفیری «ل.م» است و ساکن منطقه «قلعه ساختمان» مشهد می‌باشد.

در جریان این حمله، حجت الاسلام «اصلانی» از رزمندگان دفاع مقدس و نیروی جهادی مناطق محروم  به شهادت رسید. رئیس جمهور در پیام تسلیت خود گفت: «ایشان از مبلغان جهادی بود که مستضعفان شیعه و اهل سنت حاشیه مشهد مقدس، مجاهدت‌های ایشان را از نزدیک دیده بودند.»

خوشبختانه از دو طلبه جهادگر دیگر رفع خطر شده و اکنون تحت مراقبت پزشکی هستند.

فرد قاتل به همت زائران و یگان حفاظت حرم همان لحظه دستگیر و تحویل نیروی مقامات امنیتی شد.

سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای پیرامون این ماجرا تاکید کرد که با توجه به حساسیت‌های موجود این پرونده، تا روشن شدن نقاط تاریک موضوع از گمانه‌زنی‌های بی اساس پرهیز شود.

 


اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران

 

 رئیس جمهور نیز به وزارت اطلاعات دستور داد به سرعت تمامی عوامل مؤثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

تاکنون ۵ نفر در خصوص حادثه روز گذشته صحن پیامبر اعظم «حرم رضوی» دستگیر شدند.

سناریوی اول جنگ رسانه‌ای: ربط دادن حادثه مشهد به اختلاف شیعه وسنی

سایت «رادیو فردا» رسانه وابسته به کنگره آمریکا بلافاصله خط رسانه‌ای لندن و واشنگتن را آشکار کردند. به جملات منتشره در «رادیو فردا» دقت کنید:

  • حمله سه روز پس از کشته شدن دو روحانی اهل سنت در «گنبدکاووس» صورت گرفته است.
  • دو طلبه اهل سنت شامگاه ۱۳ فرودین با سلاح گرم کشته شدند.

سایت «ایران اینترنشنال» وابسته به عربستان سعودی نیز نوشت: «این حمله در حالی است که دو روز پیش، دو طلبه اهل سنت در محله چای بوئین‌شهر گنبدکاووس در استان گلستان کشته شدند.»

«ایندیپندنت فارسی» وابسته به عربستان سعودی نیز در ادبیاتی مشابه نوشت: «سه روز پس از کشته شدن دو روحانی اهل سنت در گنبدکاووس، دو روحانی دیگر در مشهد با چاقو مورد حمله قرار گرفتند.»

 


پروژه هماهنگ رسانه‌های مقیم لندن و واشنگتن درباره حادثه تروریستی مشهد 

 

سناریو روشن است. این اتفاق باید منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی گردد. 

در همین رابطه،‌ شماری از علمای اهل سنت استان بوشهر و استان کردستان، استان کرمانشاه جزایر خلیج فارس و استان آذربایجان غربی با صدور پیام های جداگانه این حادثه را محکوم کردند. (+)

جامعه علما و روحانیون اهل تسنن خراسان شمالی نیز در بیانیه‌ای هتک حرمت حرم رضوی را محکوم و آمریکا، اسرائیل و گروهک‌های تکفیری را پشت پرده حمله به طلبه‌های شیعه معرفی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما روحانیون اهل سنت خراسان شمالی ضمن محکوم نمودن این اقدامات جنایتکاران از دستگاه‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی کشور خواستاریم هرچه زودتر عاملان این حادثه ناجوانمردانه را به اشد مجازات برسانند».

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه حادثه تروریستی مشهد را از جانب تکفیری‌ها عنوان کرد و نوشت:‌ «این اقدام تروریستی و تکفیری اوج زبونی و رذالت دشمنان دین و میهن را در مواجهه با انقلاب اسلامی ایران و فرزندان غیور حوزه های علمیه، بیش از پیش برملا ساخت.»

سناریوی دوم جنگ رسانه‌ای: اختلاف افکنی منطقه‌ای

سناریوی دیگری که در ادامه سناریوی اول در حال ساخت و پرداخت اتاق جنگ رسانه‌ای دشمن است ایجاد شکاف میان دو کشور همسایه است. ایران و افغانستان که سالها در کنار هم با مسالمت و همزیستی پیش رفته‌اند اکنون مورد هدف قرار گرفته‌اند تا «سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن» را تجریه کنند.

این خط رسانه‌ای هم با هوشیاری مردم ایران و افغانستان تا کنون نتوانسته است به عنوان یک موج اجتماعی شعله‌ور شود. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان نیز این اقدام را محکوم و هشتگ فتنه را برای این ماجرا استفاده کردند.

گزارش محکومیت اقدام یک تبعه افغانستانی در مشهد را توسط خود کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی (اینجا) بخوانید.

هنوز ابعاد ماجرا به طور دقیق مشخص نشده است اما واضح است این اتفاق بهانه‌ای شده است برای تفرقه افکنی دشمنان صلح و امنیت و آنچه مانع تحقق این سناریوها شده، هوشیاری مردم ایران و افغانستان از هر مذهب و گرایشی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول