اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بایدها و نبایدهای ورزش در ماه رمضان

شاید برای ورزشکاران اعم از حرفه‌ای و آماتور علامت سوال‌های زیادی پیرامون چگونگی انجام فعالیت‌های ورزشی در ماه مبارک رمضان ایجاد ‌شود و دنبال پاسخی برای آنها باشند.

بایدها و نبایدهای ورزش در ماه رمضان

خبرگزاری فارس - همدان: در ماه مبارک رمضان برنامه‌های غذایی، سبک و مدت زمان تمرینی ورزشکاران دچار تغییرات مختلفی می‌شود. توجه به این تغییرات و اجرای صحیح تمرینات همراه با برخورداری از یک برنامه غذایی مناسب باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد.

نکته حائز اهمیت و پاسخ پرسش خیلی از ورزشکاران این است که ورزش در ماه مبارک رمضان تعطیلی ندارد. به شرط اجرای صحیح.

چگونگی انجام تمرینات و داشتن تغذیه‌ سالم برای ورزشکاران در کنار سوالاتی دیگر بهانه‌ای شد تا با رشید حیدری‌مقدم یکی از متخصصین علم پزشکی ورزشی به گفت‌وگو بنشینیم. گفت‌وگویی که خواندن آن برای ورزشکاران خالی از لطف نیست:

*در ابتدا اصلی‌ترین سوالی که در این ماه برای خیلی‌ها ایجاد می‌شود، اینکه آیا در این مدت باید ورزش را کنار گذاشت یا خیر؟

موضوع مهمی که اتفاقا باید در این ماه ورزشکاران مد نظر قرار دهند، توجه به تاثیر روزه بر بدن ورزشکار است. در این ماه باید از شدت ورزش‌های سنگین کم و در حد حفظ آمادگی ورزشکاران انجام شود، اما تعطیلی ورزش در ماه رمضان معنایی ندارد چون این دو منافاتی ندارند.

*پس فرد روزه‌دار با در نظر گرفتن یکسری شرایط می‌تواند تمرینات خود را ادامه دهد؟

همین‌طور است. ورزشکار در کنار روزه‌داری می‌تواند فعالیت ورزشی هم داشته باشد، اما باید از صبح تا هنگام افطار نکات مهمی از قبیل تغذیه در افطار و سحر را مدنظر قرار دهد.

*شما چه مواردی را برای یک تغذیه‌ سالم ورزشی در این ماه توصیه می‌کنید؟

قبل از پاسخ به این سوال باید این را در نظر گرفت که بهترین زمان ورزش در ماه مبارک رمضان، دو ساعت بعد از افطار است. بنابراین لازم است ورزشکار در هنگام صرف افطار از پرخوری حتما خودداری کند. به همین منظور پیشنهاد می‌شود که روزه با آب ولرم و دو عدد خرما باز شود و بعد از آن هم صرف مقداری سوپ برای ورزشکار مناسب است.

*و برای سحر چه غذاهایی توصیه می‌شود؟

موضوع مهم اینکه فعالیت زیاد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می‌شود. استفاده از مواد غذایی دارای کربوهیدرات، پروتئین و چربی برای بدن در این ماه به مقدار اندازه لازم است. همچنین سعی شود در سحر مصرف مایعاتی مانند خاکشیر و تخم شربتی بدون شکر  مدنظر باشد تا به جبران آب از دست رفته بدن کمک کند.

*ورزشکار از خوردن چه غذاهایی باید خودداری کند؟

تاکید ما همیشه خودداری از صرف غذاهای سرخ شده، فست‌فود، نوشابه، شیرینی، آبنبات، لبنیات پرچرب، روغن جامد، زولبیا و بامیه، کله‌پاچه و آب یخ در ماه مبارک رمضان است. اما موضوع اصلی که باید مدنظر قرار گیرد، جبران کمبود مایعات از زمان افطار تا سحر است.

*بهترین زمان ورزش را دو ساعت بعد از افطار توصیه کردید. چه ورزش‌هایی را برای روزه‌دار پیشنهاد می‌کنید؟

در این ماه شنا، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های هوازی سبک برای نگه‌داشتن آمادگی بدن خوب است. شنا و پیاده‌روی پس از افطار از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

*این ورزش‌ها چه تاثیری بر بدن روزه‌دار دارد؟

در این ماه ورزش با همان توصیه‌هایی که شد، باعث می‌شود روزه‌دار کمتر دچار خستگی و ضعف عضلانی شود، ضمن اینکه از تجمع چربی‌ها در بدن هم جلوگیری می‌کند. البته ورزشکارانی که در ماه رمضان مانند روزهای قبل از روزه‌داری به ورزش می‌پردازند، ممکن است دچار عوارض زیادی شوند.

*چه عوارضی؟

مثلا کم‌آبی بدن، گرفتگی عضلات، کاهش قدرت، آسیب‌های مفصلی و اُفت قند خون.

*پس باید به شدت تمرینات توجه خاصی داشت.

صد در صد. با انجام ورزش سنگین عضلات تحلیل می‌رود و فرد دچار افت قند خون و در نتیجه سردرد و سرگیجه می‌شود.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول