اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

به جز رد پایت هیچ چیز را جا نگذار!/ امروز؛ فرصتی برای طبیعت گردی پایدار

حرفه ای های گردشگری می گویند که در طبیعت به جز رد پاهایت نباید چیزی را جا بگذاری. تو هستی که باید با محیط سازگار شوی نباید چیزی را برداری به جز زباله هایت. اگر این طور نباشی، طبیعت آسیب می بیند. سیزده بدر؛ روز طبیعت فرصتی برای این تمرین است.

به جز رد پایت هیچ چیز را جا نگذار!/ امروز؛ فرصتی برای طبیعت گردی پایدار

گروه جامعه؛ نعیمه جاویدی: «گردشگری پایدار» یکی از تازه ترین های صنعت مفرّح گردشگری است. مبحثی که می گوید باید طوری برای سیر و سیاحت برنامه ریزی کرد که به بیشترین سود اقتصادی و لذت سفر رسید اما با یک شرط مهم؛ گردشگران نباید کمترین تغییر و تاثیر را در جامعه میزبان بگذارند. این درباره طبیعت هم صدق می کند. امروز که به رسم هرساله و سنت دیرینه می خواهیم به دامن طبیعت برویم باید حواسمان باشد نباید اصالت طبیعت را تغییر بدهیم. تنها تغییری که حق داریم، ایجاد کنیم جمع کردن زباله هاست. در این مطلب از یک گردشگری امن و آرام برایتان نوشته ایم.

***سیزده بدر از کجا آمد؟

در منابع تاریخی روایت هایی محکم مانند جشن سده یا مهرگان برای «سیزده بدر» ذکر نشده است. با این حال تورق برخی منابع اشاره به این دارد که این سنت قدمت دارد. برخی منابع نوشته اند روز پیروزی ایزد و الهه باران بر «اپوش»، دیوِ خشکسالی است. جاهایی دیگر هم گفته شده که برای ایرانیان هر یک از 12 روز تعطیلات نوروز، نماد یک ماه از 12 ماه سال است و روز سیزدهم به نیت دفع نحسی و سنگینی از دوازده ماه است که مردم از خانه بیرون می روند. قبل از انقلاب این روز نام خاصی نداشته و همان سیزده بدر بوده اما پس از پیروزی انقلاب در تقویم به نام «روز طبیعت» نامگذاری شد.

***سبزه در آب و مدفون در خاک

در گذشته، سیزده بدر آداب و رسوم ویژه خود را داشته است. بعضی از این سنت ها مانند گره زدن سبزه حفظ اما برخی دیگر کمرنگ شده است. در بررسی تاریخ دوره قاجار بهتر و بیشتر می توان به این سنت ها رسید تا جایی که درباریان هم با وجود باغ و کاخ به منطقه خوش آب و هوایی بیرون شهر می رفتند تا نحسی سیزده را بدر کنند.

قدیمی ها بهتر به یاد دارند که غذای مخصوص این روز معمولاً انواع دمی مانند دمی باقالا، والک پلو، دمپختک و مانند این بوده است. کاهو سکنجبین و انواع حلوا برای تعادل طبع میل می شد و بین آش ها، رشته محبوبیت داشت چون معتقد بودند رشته امور در سال جدید به دستشان می آید. نوشته شده سبزه و سیب سرخ به نیت شفا، شادابی، بخت خوب و روزی فراوان در آب رها می شد یا در دامن خاک پای یک درخت دفن می شد تا خاک قوت بگیرد. نکته جالب درباره انداختن سبزه به آب این بود که تکه تکه می شد تا سبزه ها و لای ها بهم گره نخورد و مسیر رود و مسیل را نبندد تا آبگرفتگی و سیل پیش نیاید. محفل نَقل و شعرخوانی، حکایت گویی و تفأل گرم بود. روز جمع آوری گیاهان دارویی بود و معمولاً بانوان رُستنی هایی مانند نعناع، پونه، آویشن، شنگ و... را جمع می کردند و همان جا بساط آش بار می گذاشتند.

***آداب مهمانی را رعایت کنیم

ما هم به اندازه خودمان سعی می کنیم آیین های این آب و خاک را حفظ کنیم. دانستن نکاتی در این باره اما مهم است. نکاتی که کمک می کند ساعاتی را همراه عزیزانمان در طبیعت بگذرانیم نه تنها به آن آسیب نزنیم که به حفاظت بهتر از آن کمک کنیم. اینجا چند مورد را با هم مرور خواهیم کرد که با کمک و راهنمایی «رقیه حسینی» از دانش آموختگان رشته جهانگردی و طبیعت گرد، گردآوری شده و برخی موارد آن حتماً برای شما تازگی خواهد داشت. حسینی می گوید: «برای گردشگری پایدار و سبز که همان گردشگری بدون آسیب به میزبان است باید به یک موضوع دقت زیاد داشته باشیم. ما در مهمانی، رفتار خارج از عرف انجام نمی دهیم. آداب و حرمت خانه میزبان را رعایت می کنیم. به خودمان اجازه نمی دهیم به او بگوییم چه کار انجام دهد، چه غذایی بیاورد، چگونه رفتار کند و... خلاصه طبق چارچوب او رفتار می کنیم. همین موضوع عیناً در گردشگری به خصوص طبیعت گردی مصداق دارد. ما حق نداریم در طبیعت تغییر ایجاد کنیم.»

***خط قرمز طبیعت را بشناسیم

این طبیعت گرد جوان به کلیّات بسنده نمی کند و با ذکر مثال، روشن تر راهنمایی مان می کند. از تغییرات کوچکی می گوید که ما در طبیعت ایجاد می کنیم، فکر نمی کنیم به آن آسیب بزند اما می زند: «حریم محافظت شده دریا، رودخانه، جنگل، کوه و حیات وحش، خط قرمز طبیعت است نباید به آن نزدیک شد. روشن کردن آتش نزدیک پوشش گیاهی، حفر چاله، جابجایی سنگ ها برای صاف کردن سطوح و اتراق، شکستن شاخه تر و خشک درختان، ایجاد مسیر فرعی و گودال برای جمع شدن آب برای خنک نگه داشتن مواد خوراکی یا شنای کودکان خردسال کارهای اشتباهی هستند که شاید فکر کنیم به طبیعت آسیب نمی زند اما آن را به طور جدی آسیب پذیر می کند. هر انحراف در مسیر جریان آب در صورت تداوم بارندگی ها می تواند آسیب های جدی به دنبال داشته باشد. زمینه فرسایش خاک و... را فراهم کند.»

***جانداران را بی خانمان نکنیم

درباره توجه به لانه جانداران هم نکات جالبی مطرح می کند: «سنگ ها معمولاً پناهگاه و پوشش لانه جانوران است. برخی حیوانات به بوی بدن انسان حساس هستند اگر محوطه لانه خودشان و فرزندانشان این بو را به خود بگیرد یا با زباله های رها شده توسط ما و شیرابه مسدود شود، آواره و ناچار به لانه گزینی جدید می شوند. این کار ساده ای نیست و گاه می تواند حیوان را در برابر گونه شکارچی آسیب پذیر کند. بعضی جانداران حتی فرزندشان را که بوی دست آدمیزاد گرفته، رها می کنند. این از بی رحمی پدر و مادر نیست، حیوان طبق غریزه عمل می کند. این ما بوده ایم که حریم و حیات جاندار را به خطر انداخته ایم. هرگز فرزندان حیوانات را لمس نکنیم.»

***ارّه نَبَر و کُنده نَبُر!

حسینی از بی پروایی در رفتار با گیاهان در طبیعت ما را منع می کند: «بعضی افراد فکر می کنند حق دارند شاخه های خشکیده درخت را با ارّه ببرند و کُنده بِبَرند برای آتش! بعضی درختان دیر بهار و دیر خزان تر از هم هستند ما واقعاً نمی دانیم خشکی این درخت چه دلیلی دارد. درختان خشکیده و بدون حیات ممکن است لانه پرندگان، خزندگان و حیوانات باشد با احتیاط نزدیک شویم و لمس کنیم. شاخه های خشکیده، ترکه ها و میوه های درختانی مانند کاج را می توانید برای روشن کردن آتش استفاده کرد. حتماً از خانه با خودمان پیک نیک، گاز مسافرتی یا زغال ببریم. فکر کنید همه بخواهند برای طبخ غذا و آماده کردن چای به جان درختان بیفتند، پوشش گیاهی آن محدوده آسیب نخواهد دید؟ حتماً خواهد دید. تنها بومیان اجازه استفاده از منابع همسایه خود را دارند آن هم به صورت محدود و نظارت شده.»

***تصور فانتزی ما از سیل بهاری

نکات این طبیعت گرد برای جانمایی و استراحت هم قابل تأمل است: «جایی اتراق کنید که خاک خشک باشد. لانه حیوانات یا نزدیک آن نباشد. در مسیر تخته سنگ ها نباشد که در صورت وقوع یک حادثه آسیب نبینید. اگر در جنگل هستید حتماً جایی باشد که در میان درختان مسیر جریان هوا و تنفس وجود داشته باشد. این به خصوص برای زمان غروب خورشید به بعد نکته مهمی است. سر و صدای اضافه تولید نکنید. برخی حیوانات به صدا حساس هستند در صورت گرسنگی یا ترسیدن ممکن است، حمله کنند. فاصله خوبی از حریم رودخانه داشته باشید. اگر باران آمد این فاصله را بیشتر کنید، رودها در بهار غیرقابل پیش بینی و ناگهان پرآب می شوند. به خودتان می آیید و می بینید خدای نکرده پیش از آنکه فرصت باشد در سیل یا جریان آب گرفتار شده اید. نکته بسیار مهم اینکه تصورات فانتزی خودمان از سیل را دور بریزیم. سیل بهاره پرخروش، ناگهان و سریع است.» حسینی راهکارهای جالب دیگری هم برای حفاظت از محیط زیست در طبیعت گردی ارائه می دهد که برای خوانش سریع و بهتر شما در این روز تیتروار و در ادامه مطرح شده است.

***نکات جدید  طبیعت گردی

- ترجیحاً نباید از پوشش گیاهی منطقه  برای درست کردن آتش، ساخت پناهگاه یا ساختارهای مربوط به جانمایی و استراحت استفاده کرد. از خانه زغال برداریم. پوست وغلاف سخت پسته، بادام، گردو، برگ های خشک پای گلدان خانه، تکه چوب های بستنی، کمی پارچه نمدی یا پشمی و شاخه های هرس شده درختان باغچه خانه خودمان بهترین وسیله برای ایجاد آتش است. چشم طمع به ذخایر طبیعت نداشته باشیم.

- آتش را پس از استفاده حتماً خاموش کنیم نه دقایق پایانی حضورمان در طبیعت و برگشتن به خانه. دست کم یک ساعت قبل تا از سرد و کاملاً خاموش شدن آتش مطئن شویم. حتما ابتدا روی آن آب بریزیم بعد که بخار خاکستری-سفید رنگ بلند شد، خاک سرد نه خاک گرم اطراف اجاق را روی آن محدوده بریزیم تا در صورت وزش باد از هرگونه گر گرفتن احتمالی و مجدد آتش و جابجایی آن جلوگیری کنیم به خصوص در محدوده ای که اطرافش پوشش  گیاهی هست.

-هرگز، هرگز در محدوده سه متری درختان، علفزار و گیاهان آتش روشن نکنیم حتی اگر در اطفای حریق و خاموش کردن آن ماهر باشیم، حرارت می تواند برای گیاهان مضر باشد.

- ماهی های گلی و قرمز را یا تا پایان عمرشان نگه داریم یا به مراکزی که شهرداری معین کرده تحویل دهیم. به هیچ وجه آن را در رود رها نکنیم. این ماهی ها بومی نیستند خاصیت ماده زایی و تولیدمثل بدون حضور ماهی نر دارند همین سبب می شود به سرعت به گونه غالب و مهاجم تبدیل شوند که تهدیدی برای اکوسیستم است.

- سبزه و پوست میوه ها را اگر به فنون باغبانی آشنا هستید با ترکیب کمی خاک برگ می توانید در فضایی نزدیک پوشش گیاهی دفن کنید تا تجزیه و کود تقویتی برای خاک شود. هرگز سبزه را در طبیعت رها نکنید یا در آب. سبزه رها شده در طبیعت، گرمایش کاذب و در صورت کپک زدن آلودگی محیطی ایجاد می کند. سبزه رها شده در رود هم می تواند در مسیرهای لایروبی نشده انسداد و آبگرفتگی ایجاد کند. اگر سبزه را به آب می سپاریم حتماً تکه تکه کنیم اما بهتر است که همین کار را هم انجام ندهیم.

- در محدوده خاکی طبیعت با خودرو وارد نشویم. در محدوده طبیعت با کمترین سرعت رانندگی کنیم. از چراغ زدن های بی سبب و بوق مکرر خودداری کنیم.

- طبیعت یک روز به مهربانی تمام از ما میزبانی می کند و به ما خدمت ما هم می توانیم خدمت کوچکی به آن کنیم. قبل از حرکت از خانه حتماً چند کیسه پلاستیکی، دستکش محکم پلاستیکی، ماسک و ابزاری برای برداشتن زباله از زمین و هدایت آن به کیسه برداریم. زباله ها را تفکیک و جمع آوری کنیم. پلاستیکی و تجدید نشدنی ها در یک کیسه، پسماندهای تر، یکجا و پسماندهای خشک را در نایلونی دیگر قرار دهیم. فقط به زباله های خودمان بسنده نکنیم و همان طور که برای پیدا کردن ترکه های خشک زمین را جستجو می کنیم، آن محدوده را هم از زباله پاک کنیم. کیسه ها را گره بزنیم و در نخستین مخزن زباله ای که می بینیم بگذاریم.

- برخی منابع اینترنتی ما را تشویق می کنند برای حمایت از محیط زیست، نهال بکاریم یا بذر یک درخت را. این کار زمانی مفید است که بدانیم آن گونه برای آن پوشش گیاهی منطقه موردنظر آسیب و مهاجم نیست. مناسب و سازگار با آن محدوده بودن بذر و نهال از «کاشت» آن مهمتر است چون «داشت» و بقای سایر گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

- بهار است و شوق چیدن و گردآوری گیاهان دارویی از دشت و دمن. بومی ها هیچ وقت یک گیاه را از ریشه و ساقه ناقص نمی کنند. برای بریدن گیاه یا به برداشتن برگ ها اکتفا می کنند یا ساقه را از سه سانت بالاتر از ریشه قطع می کنند. این نه تنها به طبیعت آسیب نمی زند که به طور طبیعی در برخی گونه ها مانند پونه، نعناع و شنگ سبب تکثیر و تقویت گیاه هم می شود. ریشه گیاهان دارویی را هرگز بیرون نیاوریم. هم گیاه نابود می شود هم خاک فرسوده.

- در صورتی که کسی به محیط زیست آسیب می زند با لحن ملایم و حفظ حرمت و حریم تذکر دهیم. اگر قبول نداشت یا پرخاش کرد و به تخریب آن ادامه داد به جای بحث و درگیری با سامانه 1540؛ سامانه رسیدگی به شکایت زیست محیطی تماس بگیریم و اطلاع رسانی کنیم.

/انتهای پیام    

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول