اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

فدراسیون بدون کُرسی در بزرگترین پروژه اقتصادی AFC/درآمدزایی باشگاه های ایران در هاله ای از ابهام

فدراسیون فوتبال ایران در بزرگترین پروژه AFC برای برگزاری مسابقات لیگ نخبگان آسیا بدون کرسی شد.

فدراسیون بدون کُرسی در بزرگترین پروژه اقتصادی AFC/درآمدزایی باشگاه های ایران در هاله ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته در دوحه جلسه ای را برگزار کرد تا حساس ترین تصمیمات را درباره آینده فوتبال قاره کهن بگیرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا تعدادی از پروژه ها را در حال بررسی قرار داده تا سطح فوتبال باشگاهی و ملی را بالا ببرد. هدف AFC از این اقدام افزایش ارزش مسابقات آسیایی از لحاظ فنی، تجاری و بازاریابی است.

یکی از پروژه های روی میز AFC پروژه جدید برای لیگ قهرمانان آسیا است که شبیه پروژه «سوپر لیگ اروپا» است تا درآمدزایی بیشتری به باشگاه های فوتبال برسد.

در رقابت جدید ابزار ارزیابی لیگ قهرمانان آسیا از سال 2023-2024 تغییر می‌کند و تنها معیار فنی برای تقسیم سهمیه ها در کشور ملاک نخواهد بود. مخصوصا اینکه تفکری وجود دارد که به دنبال کاهش تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ قهرمانان آسیا است و به جای آن تیم ها در AFC کاپ شرکت می کنند تا ارزش این تورنمنت بالا برود. یعنی تنها باشگاه های بزرگ و حرفه ای در لیگ قهرمانان آسیا شرکت خواهند کرد.

در روزهای آتی امکان اینکه در آسیا آیا لیگی جدید شبیه به «سوپر لیگ اروپا» با حضور بهترین باشگاه ها از لیگ های امارات، ژاپن، عربستان، کره جنوبی، استرالیا، چین، قطر، ازبکستان  و ایران برگزار شود، مشخص خواهد شد.

پروژه «سوپر لیگ» در اروپا با کودتای رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس مقابل یوفا شکست خورد اما باید دید شبیه این لیگ در آسیا زیر نظر AFC به ثمر می نشیند.

در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد درآمد باشگاه های بزرگ ایران مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور در صورت حضور در این مسابقات چندین برابر می شود و با حضور در این مسابقات بسیاری از مشکلات مالی‌ این تیم ها برطرف خواهد شد.

اما نکته اصلی در جلسه چهارشنبه، حضور مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران به عنوان نایب رئیس AFC بود تا به نوعی از کرسی ایران در این پروژه تجاری و اقتصادی دفاع کند.

طبق گزارش های منتشر شده در جلسه روز گذشته مهمترین تصمیم برای برگزاری «سوپر لیگ آسیا» گرفته شد و گروهی برای رسیدگی به امور باشگاه های برتر غرب آسیا و گروهی برای رسیدگی به امور باشگاه های برتر شرق آسیا تشکیل شد.

نکته اصلی در تشکیل این گروه ها از دست رفتن کرسی ایران بود. کمیته اجرایی AFC گروهی  از نمایندگان فدراسیون های عربستان، قطر، امارات و ازبکستان تشکیل داد تا به امور باشگاه های برتر غرب آسیا قبل از تشکیل «سوپر لیگ آسیا» رسیدگی کند.

حضور مهدی تاج در این کمیته به نظر می رسد چندان فایده ای برای فدراسیون فوتبال نداشته و باشگاه های برتر فوتبال کشورمان از استقلال و پرسپولیس گرفته تا سپاهان و تراکتور باید منتظر تصمیم گیری سعودی ها و اماراتی ها در زمینه آینده فوتبالی خود باشند.

درآمدزایی مهمترین مسئله تشکیل این جلسه بود و با ایجاد لیگ نخبگان آسیا که ایران یکی از کرسی های اصلی در میان باشگاه های برتر غرب آسیا به شمار می آید ولی نماینده ای در گروه تصمیم گیرنده غرب آسیا ندارد. نداشتن کرسی در چنین گروه مهمی می تواند در آینده به درآمدزایی باشگاه های فوتبال ایران در لیگ نخبگان آسیا آسیب بزند.

همچنین در این جلسه گروهی از فدراسیون های استرالیا، چین، ژاپن و کره جنوبی تصمیم گیرنده برای منطقه شرق در بحث تشکیل «سوپر لیگ آسیا» شدند.

باید دید غیبت نماینده ای از ایران و تنها حضور فیزیکی مهدی تاج در این جلسه و نبود جایگاه ایران در گروه غرب آسیا چه عواقبی برای فوتبال کشورمان خواهد داشت؟

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول