اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به نیازهای واقعی مردم توجه جدی کند

وزرای خارجه ایران و پاکستان ابراز امیدواری کردند که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به نیازهای واقعی مردم در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه جدی کند.

هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به نیازهای واقعی مردم توجه جدی کند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به چین، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان بعدازظهر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی به منظور پیگیری موضوعات دوجانبه و تبادل نظر در خصوص تحولات افغانستان و منطقه در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در شهر تونشی چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

 

حسین امیرعبداللهیان و شاه محمود قریشی در این دیدار از روند توسعه روابط دوجانبه استقبال و توافق کردند ملاقات‌های سطح عالی در سال جاری انجام و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در اولین فرصت برگزار شود.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین  اجرایی کردن هر چه سریع‌تر توافقنامه مربوط به بازارچه‌های مرزی را مورد تأکید قرار دادند.

طرفین در این دیدار و در بخش مربوط به افغانستان، ضمن حمایت از همکاری‌های بین‌المللی در کمک به مردم افغانستان از روند کند برخی تصمیمات که موجب گسترش روابط افغانستان با همسایگان و بهبود شرایط زندگی مردم می‌شود، ابراز نگرانی کرده و اظهار امیدواری کردند که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به نیازهای واقعی مردم در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه جدی کند. 

* محروم کردن دختران از تحصیل در افغانستان 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همچنین محروم کردن دختران از تحصیل را ناامید کننده دانسته و اینگونه اقدامات را موجب فاصله گرفتن هیأت حاکمه طالبان از مردم و مشروعیت بین‌المللی دانستند. 

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات برجام، حل موانع باقیمانده را موکول به اراده طرف آمریکایی خواند. 
   
وزیر امور خارجه کشورمان با رد جنگ به عنوان راه حل مشکلات در اوکراین، تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از جنگ، کمک به خروج  از وضعیت کنونی و کمک‌های بشروستانه به مردم اوکراین را تشریح کرد که مورد تحسین طرف پاکستانی قرار گرفت.

به گزارش فارس، وزیر خارجه پاکستان گفت‌وگوی امروزش با همتای ایرانی در چین را بسیار عالی خواند و گفت که دو طرف توافق کرده‌اند نشست بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هر چه سریع‌تر برگزار شود. (اینجا بخوانید)

سومین نشست همسایگان افغانستان با حضور وزرای خارجه و مقامات ایران، پاکستان، چین، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و تاجیکستان صبح فردا (پنجشنبه) در تونشی واقع در استان «آن هویی» در شرق چین برگزار شود. علاوه بر این قرار است نشستی نیز در حاشیه نشست همسایگان با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، قطر، اندونزی و هیأتی از طالبان برگزار شود و گفته می‌شود امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در نشست دوم حضور خواهد یافت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول