اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

درس بچه ها را چطور در نوروز مدیریت کنیم

برخی خانواده ها در ایام تعطیلات نوروز بدون توجه به وضعیت درسی فرزندشان به سفرهای طولانی می روند و یا برعکس سخت گیری های بی جهت دررابطه با مرور درسی فرزندانشان می کنند. هر دو این رفتارها نادرست است که می بایست با یک مدیریت مناسب، تصحیح شود.

درس بچه ها را چطور در نوروز مدیریت کنیم

گروه زندگی ـ خیلی از والدین هر ساله در تعطیلات دو هفته ای نوروز نگران وضعیت درسی فرزندانشان می شوند چرا که تفریح،گردش و تعطیلات مدت دار باعث دور شدن بچه ها از درس و کتاب و مدرسه است. اما تجربه دو ساله آموزش مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث شد تا پدر و مادرها نسبت به قبل با ذهن بازتر و فعال تر در منازل بتوانند به وضعیت درسی بچه ها رسیدگی کنند.

امسال هم چون پارسال آموزش و پرورش اعلام کرد که بچه ها در ایام نوروز پیک شادی و تکلیف خاصی ندارند تا بتوانند با فراغت به تعطیلات و استراحت برسند اما یک تکلیف هنری و خلاقانه برای بچه ها گذاشته شد تا براساس علاقه شان به داستان پردازی و کارهای هنری با موضوعات مختلف عید و کرونا بپردازند و براساس آن هم عکس، فیلم ، نقاشی و کار ادبی تولید کنند.

با این همه برخی والدین انتظار دارند که بچه هایشان در تعطیلات نوروز بتوانند بخشی از عقب ماندگی های سالانه را جبران کرده و یا محتوای درسی گذشته یا آینده را مرور کنند. این دسته از والدین می توانند با یک برنامه ریزی دقیق هم به عقب ماندگی های درسی بچه ها برسند  و هم تفریح و استراحت آنها را در نظر بگیرند تا توازن هیچکدام برهم نخورد.

 

 

*ریتم خواب و بیداری بچه ها را از نظم خارج نکنید

برخی خانواده در ایام تعطیلات بدون در نظر گرفتن نظم خواب و بیداری بچه ها به میهمانی های شبانه طولانی یا سفرهایی می روند که هیچ چیز در آن نظم و ترتیب مشخص ندارد، بچه ها تا نیمه های شب بیدار و تا ظهر هنگام در خواب هستند، همین باعث می شود که ریتم خواب شبانه و بیداری روزانه بچه ها از نظم خارج شده و امسال هم که قرار است همه بچه ها پس از تعطیلات نوروز حضوری به مدرسه بروند، دچار مشکل شوند.

بنابراین چه در خانه هستید و چه در مسافرت، شرایطی را فراهم کنید تا بچه ها نظم خواب و بیداری شان بهم نریزد و یا حداقل کمتر بهم بریزد. این مقررات را در تعطیلات وضع کنید که در هر شرایطی حدود یک ساعت مشخص بچه ها شب هنگام به خواب بروند و روز هم در یک حدود ساعت مشخص بیدار شوند. البته اینطور هم نباشد که با سختگیری زیاد، استرس  و ناراحتی برای بچه ها ایجاد کنید، در هر حال تعطیلات برای استراحت و تفریح بچه ها است.

 

*بچه ها را مسئولیت پذیر تربیت کنید

در ایام مدرسه رفتن مجازی بچه ها زیاد شنیده می شد که والدین به ویژه مادرها به جای بچه هایشان تکالیف را انجام می دهند  و یا در کلاس های مجازی شرکت می کنند. حتی اگر تا به حال از این دست والدین یا مادرها بودید، چنین رفتار اشتباهی را کنار بگذارید و بچه ها را مسئولیت پذیر بار بیاورید. اگر معلم و مدرسه فرزند شما تکلیف خاص یا فعالیت هنری برایشان مشخص کرده، آن را به خود فرزندتان بسپرید اما اگر آنها به کمک شما نیاز داشتند، دریغ نکنید و بچه ها را راهنمایی کنید. روزهای خاص یا ساعت هایی را هم برای آنها مشخص کنید تا کارهایشان را انجام دهند و درس هایشان را مرور کنند. مثلا بگویید در فلان روز به دروسش رسیدگی می کنید.

در منزل یا سفر هم شرایط اقامتی را به گونه‌ای فراهم کنید که بچه ها در آن محیط بتوانند به درس و مشقشان در زمانی غیر از تفریح بپردازند. منتها اگر فرزندانتان در مسافرت نمی توانند به مرور دروسشان بپردازند، حتما روزهایی برای سفر انتخاب کنید که بعد یا قبل از آن به دروسشان هم رسیدگی کنند.

 

 

*والدین سختگیری نباشید

حال که خود سیستم آموزشی و معلمان برای تکلیف نوروزی اجباری ندارند و آن را به خلاقیت بچه ها واگذار کرده اند، شما هم اگر فرزندتان نیازی ندارد که جبران عقب ماندگی خاصی را داشته باشد، در تعطیلات نوروز سخت گیر نباشید و تفریح بچه ها را به کامشان تلخ نکنید.

اینطور هم نباشد که کاملا بچه ها را به حال خودشان رها کنید و کاری به کار درس هایشان نداشته باشید. حتی اگر هم نیازی به جبران عقب ماندگی درسی یا چیز دیگری ندارند، زمان هایی را برای مرور درس هایشان به صورت خلاقیتی مثل کار هنری، کاردستی، قرآن خواندن، ورزش یا هر چیز دیگری قرار دهید تا آنها از فضای درس و مدرسه خیلی دور نشوند.

می‌توانید مطالعه کتب غیر درسی را در برنامه نوروز بچه‌ها بگنجانید تا اگر نیاز درسی هم ندارند در این زمینه تشویق و ترغیب شوند و تجربه جدیدی در تعطیلات کسب کنند.

 

*برنامه ریزی کنید

اگر تا به حال که نزدیک به نیمی از تعطیلات گذشته برنامه ریزی برای دروس بچه ها نداشتید لطفا همین الان شروع به برنامه ریزی منسجم کنید که اگر سفر رفته اید حال به برخی درس های بچه ها سرکی بکشید و مطلع شوید که آیا مشکل خاصی دارند یا خیر. ساعاتی را هم به تکالیف خلاقانه  و هنری آنها بپردازید تا بعد تعطیلات دچار شوک و استرس نشوند.

بچه ها را برای مرور درس هایشان تشویق کنید مثلا به فرزندتان بگویید امروز فلان درس را با هم مرور کنیم بعد از آن یک سفر یک روزه هیجان انگیز یا پارک و سینما خواهیم داشت.

 

*پایان سفر را همراه پایان تعطیلات نکنید

برخی خانواده ها عادت دارند که تا لحظه آخر تعطیلات به سفر یا میهمانی یا هر جای دیگری بروند. همین باعث می شود بچه ها پس از تعطیلات دچار استرس آماده نبودن درسی و مدرسه شوند. حتما یک تا دو روز زودتر به خانه برگردید و بچه ها را به لحاظ درسی آماده کنید، کتاب و دفتر و لباس هایشان را چک کنید و سپس با آرامش آنها را به مدرسه بفرستید.

امسال هم که قرار است همه دانش آموزان به مدارس حضوری پس از تعطیلات بروند این نکته خیلی مهم است که تکالیفشان در منزل جمع بندی شود و برنامه ریزی درستی برای دروسشان داشته باشند تا با آرامش و خیال راحت صبح اولین روز پس از تعطیلات به مدرسه بروند.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول