اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

ضرورت فهم دقیق‌تر سازوکار اقتصاد دانش‌بنیان

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نوشت: دو مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش بنیان متفاوت از هم هستند؛ زمانی می‌گفتیم که شرکت‌های دانش بنیان مهمترین بازیگران اقتصاد دانش‌بنیان هستند اما اکنون نیازمند فهم دقیق‌تر سازوکار اقتصاد دانش‌بنیان هستیم.

ضرورت فهم دقیق‌تر سازوکار اقتصاد دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر ذاکری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در یادداشتی با عنوان «تولیدِ دانش بنیان؛ بسطی بر مفهوم شرکتهای دانش بنیان»، نوشت: «تولید» با دو وصفِ «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین» به عنوان شعار امسال از سوی رهبر انقلاب برگزیده شد. در این نوشتار قصد داریم قدری مفهوم «دانش بنیانی» را با تاکید بر دوگانه «شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان» تبیین کنیم. به همین سبب نشان خواهیم داد «تولید دانش بنیان»  می تواند پل مناسبی باشد بین مفهوم خاص و محدود شرکت های دانش بنیان و مفهوم گسترده اقتصاد دانش بنیان.

به زبان ساده «اقتصاد دانش بنیان» اقتصادی است که تولید، انتشار و بکارگیری دانش در آن محوریت دارد. اقتصاد که می گوییم همه بازیگران اقتصادی از شرکت های بزرگ و کوچک تا نهادهای مالی و آموزشی و حقوقی مرتبط با کسب و کار و مالکیت گرفته تا باورهای فرهنگی و رفتارهای تولیدی و مصرفی خانوارها را در بر می گیرد. دانش یا به تعبیر بهتر دانایی نیز هر نوع دانش اعم از دانش فناورانه و یا دانش های مدیریتی و بازاری و حتی باورها و مدلهای ذهنی را در بر می گیرد.
«شرکت های دانش بنیان» با تعریفی که در کشور ما به همت معاونت علمی و فناوری پس از تصویب قانون مربوطه، ملاک عمل قرار گرفته است، به طور خاص عبارت است از شرکت های خصوصی مبتنی بر فناوری جدید که قادر هستند محصولات و خدمات نوآورانه و با ارزش افزوده بالا را ارائه کنند. این تعریف در دوره خود تعریف خوب و دقیقی بود و لذا مانع شد از سردرگمی یا معطل شدن مجریان در یک مفهوم کلی. تعریف دقیق و سپس جدیت در تبدیل قانون مصوب به آیین نامه های اجرایی حمایت از این شرکت ها و سپس ایجاد سازمان اجرا، همه دست به دست هم داد تا مفهوم نوپای شرکت های دانش بنیان، به سطح قابل قبولی از بلوغ در کشور نائل شود. اما به باور نگارنده اکنون به شدت نیازمند هستیم به توسعه مفهوم شرکت های دانش بنیان و وسعت بخشی به دامنه آن. 
همانطور که آشکار است میان دو مفهوم اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان فاصله قابل توجهی وجود دارد؛ شرکت های دانش بنیان یکی از بازیگران اقتصاد دانش بنیان هستند؛ شاید در دوره ای که در کشور به لحاظ شناختی و تجربی، سابقه جدی از فعالیت های موفق دانش بنیان وجود نداشت، می شد گفت که این شرکت ها مهمترین و با اولویت ترین بازیگری هستند که باید در اقتصاد دانش بنیان مشروعیت بخشی شود. اما امروزه و با گذر از این مرحله نیازمندیم به فهم دقیق تر از مجموعه سازوکارهای اقتصاد دانش بنیان، که موفقیت شرکت های دانش بنیان نیز درون آن تضمین شده است. 
یکی از خطرات تمرکز بر شرکت های دانش بنیان، بدون دیدن نقشه کلی تری به نام اقتصاد دانش بنیان، این است که ما از سمت تقاضا برای خدمات و محصولات این شرکت ها غفلت کنیم. مشتری اغلب شرکت های دانش بنیان، بخش بزرگ اقتصادی کشور در حوزه صنعت و خدمات و کشاورزی هستند که باید برای تامین فناوری های مورد نیاز خود به این شرکت ها مراجعه کنند. در شرایطی که سال ها کشور دچار رکود اقتصادی و به تعبیر برخی منتقدین، صنعتی زدایی (به جای صنعتی شدن) بوده است، چالش جدی برای برپایی صنایع مولد و رقابتی در کشور داریم که بتوانند مشتری واقعیِ شرکت های دانش بنیان باشند. 
به باور نگارنده «تولید دانش بنیان» میتواند پلی باشد برای حرکت از مفهوم خاص و محدود شرکت های دانش بنیان به سمت مفهوم جامع  اقتصاد دانش بنیان. رهبر انقلاب هم با استفاده از عباراتی همچون «زنجیره های دانش بنیان» در سخنرانی روز اول سال، به این امر التفات داشتند. برای تولید دانش بنیان، باید شرکت های دانش بنیان و به طور کلی فناوری های جدید در عمق صنعت و اقتصاد کشور  نفوذ پیدا کنند که خود مستلزم حرکت گسترده صنعت برای پویایی، رقابت پذیر شدن، استفاده حداکثری از منابع، دوری جستن از رانتهای غیرمولد و شایسته سالاری است. 
لذا نیاز است نخبگان علمی و سیاستگذاران حوزه فناوری و مدیریت و اقتصاد، تفسیر جامع تری از نحوه ایفای نقش شرکتهای دانش بنیان در دانش بنیان شدن تولید در کشور ارائه کنند، و سایر ارکان کلیدی اقتصاد دانش بنیان هم مشروعیت بخشی شود؛ مانند شرکتهای بزرگ صنعتی و خدماتی، نظام تامین مالی، نظام حقوقی، نظام ارتباطات خارجی، نظام آموزشی و .... 
غرض از این نوشتار توجه دادن به زیست بوم کلی اقتصاد دانش بنیان است تا نشود که مثلا برخی مسئولین صرفا به تعداد شرکتهای دانش بنیان دلخوش کنند. این موضوع اتفاقا در انتخاب شعار سال هم رعایت شده است، بستر اساسی شعار «تولید» است و سپس با وصف «دانش بنیان» نوعی از تولید که برپایه دانش است، متمایز شده است. البته که این دانش اعم از دانش فناورانه است و شامل دانش مدیریتی و سازمانی و مالی و حقوقی و تنظیم گری نیز میشود که باید در سراسر این نظام (بخش خصوصی، مردمی، دولتی و حاکمیتی) جریان داشته باشد و به تعبیری، اقتصاد یک اقتصاد یادگیرنده  باشد.

اینجاست که مفهوم دانش بنیانی با شفافیت، پاسخگویی و بهره وری در هم می آمیزد و با دخالت های نابجای دولتی، سیاسی کاری، بی توجهی به شایسته سالاری، غفلت از فرصتهای خارجی و ... تناسبی ندارد. 
در باب هدف گذاری و پایش اهداف در این حوزه، هرچند تعداد شرکت های دانش بنیان در جای خود مهم است، ولی مهمتر از آن جمع اشتغال ایجاد شده توسط این شرکت ها (مورد اشاره رهبر انقلاب) و بلکه مهمتر، شاخص هایی شناخته شده همچون جمع هزینه کرد تحقیق و توسعه، رشد تولید ناخالص داخلی، رشد سرمایه گذاری و تجارت خارجی است که همگی به هم پیوند خورده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول