اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
فیلم/ارک تبریز بلندترین دیوار تاریخی، نماد صلابت و ایستادگی آذربایجان مسجد یا ارگ علیشاه که از شاهکارهای معماری دوره ایلخانی به حساب می‌آید، یکی از بناهای باشکوه و تاریخی تبریز بین سال‌های ۷۱۶ تا ۷۲۴ هجری قمری است که در زمان سلطنت محمد خدابنده (اولجایتو) از سلسله ایلخانان توسط وزیر وی تاج‌الدین علیشاه ساخته شده است. این سازه تاریخی یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور است و از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود.
۱۴۰۱-۱-۲ ۱۶:۲۹ http://fna.ir/1o57vf
0
۱:۳

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارگ علیشاه تبریز به دستور و تلاش و همت تاج‌الدین علیشاه گیلانی وزیر ایلخانان مغول در سال‌های ۷۱۶ تا ۷۲۴ با هدف ساخت آرامگاه بزرگی در صحن مسجد آغاز شد. بد نیست بدانید که قسمت جنوبی این مسجد دارای طاق بزرگی بوده است که علیشاه از معماران آن زمان اندازه طاق کسری را پرسیده و دستور داد که ۴ گز (هرگز معادل۱۰۴ سانتی‌متر) از آن بزرگتر ساخته شود. جالب است بدانید که ارگ علیشاه تبریز یادگاری با ارزش از آسیب‌‌های طبیعی و حوادث تاریخی دوران گذشته است و با وجود این آسیب‌‌ها همواره سنگری مستحکم و مسلط برای شهر تبریز بوده است.

بهتر است بدانید که ارگ علیشاه تبریز با توجه به ویژگی‌‌های هر دوره، کاربری‌ها و استفاده متفاوتی نیز داشته است. برای مثال در دوران سلطنت قاجاریه این مسجد و محوطه آن به عنوان انبار غلات و انبار مهمات نظامی مورد استفاده قرار گرفت و حصاری دور آن کشیده شد و به همین دلیل نام آن به ارگ تغییر یافت.

معماری ارک علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران محسوب می شود که عظمت و شکوه آن در هنر معماری ایران و به عنوان نمونه‌ ای از بنای اسلامی، کم‌نظیر است. سبک معماری ارگ علیشاه شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانی پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است که معمار آن استاد فلکی تبریزی هستند.

شیوه آذری، سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز نامیده می ‌شود، جالب است بدانید که در ساخت این بنا، ساروج و مصالح ساختمانی بادوام استفاده شده است که در دوره‌ حکومت ایلخانان رواج یافت. ارگ علیشاه تبریز مانند سایر آثار تاریخی از زلزله ویرانگر قرن دهم شهر تبریز در امان نمانده و بخش بزرگ مجموعه ارگ در اثر زلزله این پدیده طبیعی فروریخته است و شکستگی بزرگی در بدنه ارگ از این زلزله پدیدار شد.

انتهای پیام/س

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول