اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

سه راه‌کار ساده برای تحول معنوی در سال جدید!

هر روز از هفته به نام بعضی از معصومین است. قبل از آماده کردن صبحانه زیارت مخصوص آن روز را تلاوت کنید. به ائمه آن روز سلام بدهید و غذاهای آن روز را به نیت آن بزرگواران طبخ کنید. با این‌کار آشپزی برای‌تان زیبا و دلچسب تر خواهد شد.

سه راه‌کار ساده برای تحول معنوی در سال جدید!

گروه زندگی: سال جدید فقط برای نو شدن لباس ها و خانه‌مان نیست! اگر بخواهیم یک زندگی موفق و ایده آل داشته باشیم، با شروع هر سال باید برنامه ریزی هایی برای تغییر وتحول سبک زندگی‌مان در نظر بگیریم. کارهایی که گرچه کوچک اند اما می‌توانند زندگی را زیباتر و آرامش بیشتری نصیب ما و خانواده مان کنند. در ادامه سه راهکار طلایی به شما پیشنهاد می‌دهیم که در عین سادگی تاثیر زیادی در رشد فردی و خانوادگی‌تان دارند.

 

وعده‌های غذایی تان را به نیت نذری آماده کنید

از سال جدید تصمیم بگیرید وعده های غذایی تان را به نیت غذای نذری آماده کنید. هر وعده را به نیت یکی از ائمه و یا معصومین درست کنید و سرسفره تان بگذارید. معمولا هر روز از هفته متعلق به بعضی از معصومین است.شروع کنید. قبل از آماده کردن صبحانه زیارت مخصوص آن روز را تلاوت کنید. به ائمه آن روز سلام بدهید و غذاهای آن روز را به نیت آن بزرگواران طبخ کنید. با این‌کار آشپزی برای‌تان زیبا و دلچسب تر خواهد شد. علاوه بر آن هم از ثواب پخت غذای نذری بهره مند می‌شوید و هم خانواده تان هر روز سر سفره ای نشسته اند که به نام ائمه است و هم غذای نذری میل کرده اند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع وضو بگیرید. وضو گرفتن پیش از هر کاری آثار و برکات زیادی دارد. امام صادق می‌فرمایند: «وضو پیش از غذا و بعد از آن باعث زیادی روزی می گردد.» بسم الله بگویید و شروع کنید. سعی کنید در حال انجام کارهایتان ذکر بگویید و اگر کارهای‌تان زیاد بود. ذکر«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» بگویید.

در کتاب یادت باشد که زندگی داستانی شهید مدافع حرم مهدی سیاهکالی روایت شده، همسر شهید در رابطه با ایده پخت غذای نذری  اینطور می‌گوید: «وارد آشپزخانه شدم، یک برگه دیدم که حمید با آهن‌ربا روی در یخچال چسبانده بود. یک طرف ایام هفته را نوشته بود و بالای برگه نوشته بود ناهار_شام. بعد داخل هر خانه نام یکی از ائمه را مشخص کرده بود. گفتم این چیه آقا؟! گفت از این به بعد هر غذایی درست کردیم نذر یکی از ائمه باشد. هر روز غذا را با ذکر و نیت همان امام درست کن. اینطوری باعث می‌شود. ما هر روز غذایی را بخوریم که نذر اهل بیت است و روی نفس مان تاثیر مثبت داشته باشد. روی در یخچال هم چسباندم که همیشه جلوی چشم های مان باشد.» 

 

نمازهایتان را به جماعت بخوانید

یکی از کارهای پر فضیلت که هم می‌تواند شما را از ثواب اخروی بهره‌مند کند و هم به روابط عاطفی خانواده تان استحکام ببخشد نماز جماعت خواندن به صورت خانوادگی است. البته که همیشه اولویت با نمازجماعت در مسجد است اما اگر به هر دلیلی امکان رفتن به مسجد را ندارید دلیلی ندارد ثواب نماز جماعت را از دست بدهید؛ حتی اگر خانواده ای کوچک با جمعیت دو نفره ای دارید!  پیامبر صلی الله علیه و آله در حدیثی می‌فرمایند: «کسی که در هر کجا که باشد بر نماز جماعت مداومت کند، برای هر شبانه روزی که شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت.»

علاوه بر پاداش وصف‌ناپذیر اخروی،  اقامه نماز جماعت در بستر خانواده باعث افزایش محبت بین زوجین و اعضای خانواده می‌شود. دکتر علی اکبر مرتضوی کیاسری روانشناس و رئیس انجمن مراکز مشاوره و روانشناسی ایران در این باره می‌گوید: «اقامه نماز جماعت در خانه در واقع افزایش بهره روی در معنویات است از طرفی این افزایش بهره وری در بعد عاطفی نیز اتفاق می افتد. چرا که اقتدای زن به شوهرش نوعی مُهر تایید به شاکله شخصیتی اوست. این عمل حاوی یک پیام از طرف خانم به آقا است که می‌گوید من آنقدر تو را باور دارم، آنقدر تو را دوست دارم و به تو تکیه دارم که همراه تو در محضر خدا حاضر می شوم. یکی از نیازهای روانشناسی افراد نیاز به تحسین و تکریم است و در همین راستا اقتدای زن به شوهرش، علاوه بر ثواب نماز جماعت، نوعی تکریم و گرامیداشت شخصیت او به حساب می‌آید؛ با این پیام که من آنقدر تو را قبول دارم که با نردبان وجود تو کار آسمانی ام را به سمت خدا می‌فرستم.»

 

نماز جماعت خانوادگی حتی در پایبندی فرزندان کوچک خانواده به نماز موثر است و می‌تواند تمرینی برای آنها باشد. رئیس انجمن مراکز مشاوره و روانشناسی ایران می‌گوید: «بهترین روش آموزش، آموزش غیرمستقیم است. در مسئله تربیت کودکان و پایبندی آنها به نماز، اجرای نماز جماعت در نظام خانواده می‌تواند نوعی آموزش غیرمستقیم باشد. درواقع یک رفتار الگویی برای فرزندان مان به نمایش گذاشته می‌شود. پدر واعضای خانواده هنگامی که به اقامه نماز می‌ایستند در کودک یک انگیزه و برانگیختی برای تقلید آن رفتار ایجاد می‌شود. در اسلام علاوه بر اینکه مسئله امر به نماز وجود دارد بحث تمرین کودکان به نماز نیز مطرح است. همانطور که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله می‌فرمایند مُرُوا صِبیانَکُم بِالصَّلاةِ  فرزندان خود را به نماز تمرین دهید  برگزاری نماز جماعت در بستر خانواده می‌تواند تمرین بسیار خوبی برای کودکان در مسئله نماز باشد.»

 

روزی برای مهربانی!

«و هر چیزی را (در راه خدا) انفاق کنید، (خداوند) عوض آن را می‌دهد، و او بهترین روزی دهندگان است.» این جمله را خداوند در آیه ۳۹ سوره سبا می‌گوید. انفاق و کمک به نیازمندان را در برنامه امسال تان حتما قرار دهید، حتی اگر شده به اندازه یک ظرف غذا آن هم هفته ای یکبار!

روزی را در هفته انتخاب کنید و کمی بیشتر غذا آماده کنید. سعی کنید قبل از اینکه خودتان مشغول خوردن شوید، یک ظرف برای یکی از نیازمندانی که می‌شناسید بکشید و ببرید. لطفا وقت بگذارید و با سلیقه ظرف غذا را آماده کنید. می‌توانید کمی میوه یا هر چه که خودتان صلاح می‌دانید هم کنار غذا بگذارید. می توانید به فرد نیازمند بگویید که طبق برنامه ای که در خانه دارید این غذا را به نیت نذری درست کرده اید. 

در تفسیر مجمع البیان از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که هنگام انفاق دو چیز از طرف خداست و دو چیز از ناحیه شیطان است. آنچه از جانب خداست، یکی آمرزش گناهان و دیگری وسعت و فزونی اموال است؛ و آنچه از طرف شیطان است یکی وعده فقر و تهیدستی و دیگر امر به فحشاء است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول