اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پرکشیدن از هفت‌تپه به خان‌طومان/ سال تحویل در یادمان هفت‌تپه

مسؤول فرهنگی و کمیته خادمان یادمان شهدای هفت‌تپه گفت: شهدای مدافع حرمی که به هفت‌تپه خدمت کردند برات شهادت خود را از این سرزمین گرفتند؛ خادمان بزرگواری، چون شهدای مدافع حرم حاج رحیم کابلی شهید بلباسی، حبیب‌الله پور، بریری و شهید رجایی‌فر برات شهادت خود را از هفت تپه گرفتند.

پرکشیدن از هفت‌تپه به خان‌طومان/ سال تحویل در یادمان هفت‌تپه

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، اعزام کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس بعد از دو سال وقفه کرونایی نویدی است برای کسانی که همچنان به دنبال یافتن گنج‌های از دفاع مقدس و دلاورمردی کسانی است که حماسه آفریدند و اکنون در جوار حق آرمیدند و جامعه همچنان تشنه احساسات مردان و زنان آزاده و پاک‌باخته‌ای است که از جنگ تحمیلی برای ما دفاع مقدس ساختند.

در آستانه نوروز و با مهیا شدن شرایط حضور مردم در مناطق عملیاتی جنوب کشور  رسول بلباسی برادر شهید مدافع حرم محمد بلباسی و مسؤول فرهنگی و کمیته خادمان یادمان شهدای هفت‌تپه درباره یادمان هفت‌تپه گفت: در هفت‌تپه رزمندگان به آمادگی دفاعی می‌رسیدند و به خط مقدم برای دفاع از آب،خاک و مال و ناموس اعزام می‌شدند، بیش از ۳۰ سال از ان حضور رزمندگان، حالا همچنان حضور زائران ادامه دارد و روز به روز پُررنگ‌تر می‌شود.

مسؤول فرهنگی و کمیته خادمان یادمان شهدای هفت‌تپه با اشاره به اینکه خاک مقدس هفت تپه گنجینه‌ای برای مازندرانی شده است، اضافه کرد: ما هر روز از این گنجینه را برای زائران باز می‌کنیم  و گنج جدیدی کشف می‌شود و زائران اذعان دارند که این حضورشان در هفت تپه برای‌شان با ارزش است.

این برادر شهید مدافع حرم با بیان اینکه راه شهدای انقلاب در دفاع مقدس تداوم پیدا کرد و در هفت تپه هم ادامه‌دار شد،  شهدای مدافع حرمی که به هفت‌تپه خدمت کردند برات شهادت خود را از این سرزمین گرفتند؛ خادمان بزرگواری، چون شهدای مدافع حرم حاج رحیم کابلی شهید بلباسی، حبیب‌الله پور، بریری و شهید رجایی‌فر برات شهادت خود را از هفت تپه گرفتند آنها نوکری زائران شهدا را کردند و در خان‌طومان به شهادت رسیدند، هفت‌تپه شاهد راویت‌های حاج رحیم است که هنوز پیکر مطهرش برنگشته است.


 پیگیر احیای هفت‌تپه هستیم

بلباسی یادآور شد: وقتی شهید بلباسی مسؤول اردویی سپاه کربلا بود به شدت پیگیر احیای هفت‌تپه بود و با تلاش بی‌وقفه و همکاران این شهید در سپاه کربلا در چند سال با دست خالی کاروان آوردند که بیشترین جمعیت از رزمندگان جانبازان و خانواده شهدا و پیشکسوتان بودند.

وی با اعلام اینکه در هفت تپه شاهد حضور زائر از استان‌های دیگر هم بودیم که به‌صورت اتوبوسی و شخصی وارد این مکان می‌شدند، اظهار کرد: حتی به‌صورت سین برنامه‌های بازدید یادمان‌ها در لیست استان‌های دیگر قرار گرفته بود، هنوز نگاه شهدا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به خادمان شهدا که در حال خدمت به مردم هستند، است.

مسؤول کمیته خادمان یادمان شهدای هفت‌تپه با اشاره به اینکه لشکر ۲۵ کربلا و سپاه کربلا  پای کار آمدند تا هفت تپه احیا شود، بیان کرد: از تمام ظرفیت‌ها استفاده شد تا امروز که زائران برای بازدید به این مکان می‌آیند و در این چند سال راهیان نور، مراسم سال تحویل در این مکان برگزار می‌شود. 

بلباسی ادامه داد: تپه نورالشهدا که مکان تدفین دو شهید گمنام هفت‌تپه است، محل پدافند هوایی لشکر بود که دربمباران سوم هوایی دشمن، دو رزمنده در این مکان شهید شدند، یکی از شهدا، شهید کریم کریم‌زاده از جویبار بود که خانواده شهید به این مکان آمدند که گنبد این یادمان  اهدایی این خانواده شهید است.

وی با بیان اینکه کاروان‌های زیادی به این منطقه آمدند و حاجت روا شدند، به‌ نوعی این گنجینه  اب‌الحوایج زائران شد، گفت: باید بدانیم راه شهیدان ادامه دارد و واقعا این راهدمتوقف نخواهد شد و از همه دعوت می‌کنم که برای یک‌بار شده به هفت‌تپه بیایند، اینجا روایت‌گری شهید مدافع حرم حاج رحیم کابلی رادر خود دارد، شهیدی که همچنان پیکرش برنگشت.

عسکر مجیدی، معاون هماهنگ‌کننده و مسوول ستاد راهیان نور سپاه کربلا نیز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هفت‌تپه یکی از مقرهای لشکر ۲۵ کربلا در دوران مقدس بود، همه لشکرها در خط مقدم، فضایی را به‌عنوان عقبه داشتند که محل آموزش‌ها و آماده‌سازی نیروها بود.

وی با اشاره به اینکه لشکر ۲۵ کربلا هم در هفت‌تپه مستقر بود، گفت:  یک لشکر بسیار بزرگ و از جمله لشکرهای خاصی بود که در روزهای جنگ به‌عنوان لشکر ویژه عملیاتی لقب گرفت؛ به این دلیل که در عملیات به‌عنوان یگان موفق عمل می‌کرد و هم از نظر عده و عُده، دارای ۶۰ گردان بود.

مسؤول ستاد راهیان نور سپاه کربلا اضافه کرد: در این منطقه آموزش‌های نظامی، آموزش یگان پیاده، آموزش یگان‌های زرهی و ادوات و همچنین مهم‌ترین آموزش که رزمندگان مازندرانی دیدند،آموزش غواصی در کنار رود دزبود تا در عملیات والفجر ۸ که سرنوشت جنگ را تعیین کرد، شرکت کنند.

این مسؤول با اعلام اینکه لشکر ۲۵ کربلا یک لشکر تعیین‌کننده در عملیات والفجر ۸ بود، افزود: این لشکر به‌عنوان یگان محوری عمل می‌کرد و الحمدالله در این عملیات فتح فاو انجام شد و در عملیات‌های دیگری که در ام‌الرصاص و شلمچه بود  لشکر وارد عمل شد و جز یگان فاتح بود.

مجیدی اضافه کرد: به تعبیر ما لشکر، دارای ۳ لشکر بود،یک لشکر همیشه اماده در خط مقدم ، یک لشکر هم در هفت تپه و بخشی دیگر در مازندران آموزش‌های لازم می‌دیدند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه لشکر ۲۵ کربلا، یک لشکر خط شکن و خط نگهدار بود، لذا لشکر در عمده عملیات‌ها فاتح بود و هم خط نگهدار،  تصریح کرد: این لشکر، لشکری بود که چند استان گلستان، مازندران و گیلان و حتی استان.های دیگری را تحت پوشش داشت و بعضا انها اموزش لازم را در هفت‌تپه می‌دیدند.


هفت‌تپه؛ خط مقدم در دفاع مقدس

مسؤول ستاد راهیان نور سپاه کربلا با اعلام اینکه هفت‌تپه در واقع امتداد عملیات‌ها و خط مقدم  در دفاع مقدس بود، گفت: رزمندگان از اینجا آموزش‌های معنوی و نظامی می‌دیدند و راهی خط مقدم می‌شدند که اینجا  قدمگاه ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید استان است .

این مسوؤول یادآور شد: بعد از دوران دفاع مقدس،رزمندگان پیگیر احیای این منطقه شدند و از طریق تعدادی از شهدای مدافع حرم پیگیری‌ها صورت گرفت که این شهدا مزد شهادت خود را از هفت‌تپه گرفتند.

مجیدی بیان کرد: هفت‌تپه آنقدر برای دشمن بعثی و صدام اهمیت داشت که این منطقه را بمباران هوایی کرد؛  به این معنا که تنها لشکری که عقبه آن توسط دشمن بمباران هوایی شد و ۱۳۰ شهید در این مکان شهید شدند که ۷۲ شهید متعلق به مازندران است و همچنین محل تدفین دو شهید گمنام محل شهادت دوشهید مازندرانی یکی شهید کریم‌زاده جویبار بود.

وی اظهار کرد: وقتی در آغازین روزهای پیروزی انقلاب جبهه استکبار جنگ را به ما تحمیل کرد، رزمندگان و شهدا مقاومت کردند و به ما عزت و آبرو دادند و برهمین اساس دشمن  پس از جنگ تحمیلی تا به امروز جرات حمله به ما را ندارند‌ .

معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلا با بیان اینکه برای احیای هفت تپه و با پیگیری‌های منابع طبیعی خوزستان، ۱۰  هکتار زمین در اختیار ما قرار گرفت، افزود:  البته در دوران دفاع مقدس ۶ هکتار در اختیار لشکر بود که پس از پایان زمین به منابع طبیعی برگشت.

مجیدی با اشاره به اینکه وقتی این مکان در لیست بازدید زائران قرار گرفت، همه ساله وقت سال تحویل در اینجا زائران حضور پیدا می‌کردند، بیان کرد: پس از دوسال وقفه به‌خاطر کرونا، امسال،سال تحویل با برپایی یک مراسم ویژه باحضور فرماندهان دوران دفاع مقدس لشکر، فرماندهان گردان‌ها، در آن دوران، برگزار می‌شود، سردار مرتضی قربانی فرمانده وقت لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس هم حضور پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: همچنین این مراسم سال تحویل با حضور هزار زائر و مردم محلی منطقه که در دوران دفاع مقدس هم با لشکر همراهی و همکاری داشتند، برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول