اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان: عملیات نظامی در اوکراین فورا متوقف شود

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: «تاشکند» معتقد است که باید عملیات نظامی در اوکراین فوراً متوقف و درگیری‌ها از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.

ازبکستان: عملیات نظامی در اوکراین فورا متوقف شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در بیست و چهارمین اجلاس مجلس سنای این کشور ضمن پاسخ به سوالات سناتورها در مورد اوضاع اوکراین گفت: تاشکند معتقد است که باید عملیات نظامی در اوکراین فوراً متوقف و درگیری‌ها از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود. ازبکستان استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.

وزیر امور خارجه ازبکستان تاکید کرد: ما جمهوری خلق لوگانسک و دونتسک را به رسمیت نشناخته‌ایم.

وی افزود: اولاً، ازبکستان از اوضاع اوکراین به طور جدی نگران است. ثانیاً، ما طرفدار یافتن راه حل مسالمت آمیز برای این وضعیت و حل و فصل درگیری‌ها با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک هستیم. اما در گام اول باید عملیات نظامی، خشونت فورا متوقف شود.

کامل اف خاطرنشان کرد: ازبکستان از نظر تاریخی هم با روسیه و هم با اوکراین روابط سنتی همه جانبه دارد. ما به همکاری‌های متقابل سودمند با این دو کشور بر اساس منافع ملی خود ادامه می‌دهیم. از یک سو، روسیه یک شریک تجاری پیشرو ازبکستان است. ما با آن شراکت راهبردی و روابط هم پیمانی داریم. از سوی دیگر با اوکراین در زمینه‌های زیادی از جمله تجاری، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و کشاورزی همکاری داریم.

وی ادامه داد: در سال گذشته میلادی مبادلات بازرگانی با اوکراین در سطح بیش از 704 میلیون دلار قرار گرفت که نسبت به سال 2020 میلادی 60 درصد بیشتر است. برنامه ریزی شده که در سال جاری میلادی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در «تاشکند» و اوکراین مراسم‌های مختلف برگزار شود. در سال 2021 میلادی بین «تاشکند» و «کی‌یف» پروازها از سرگرفته و هفته‌ای 4 پرواز انجام شده است.  

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: در این روزهای سخت ما قطعا به اوکراین کمک‌های بشردوستانه ارسال می‌کنیم. با توجه به شرایط دشوار ما به ارائه این کمک‌ها ادامه می‌دهیم.

کامل‌اف همچنین یادآور شد: بر اساس نظریه سیاست خارجی، ازبکستان به هیچ بلوک نظامی، سیاسی وارد نمی‌شود و نظامیان ما در درگیری‌های نظامی در خارج از کشور شرکت نمی‌کنند. این در قانون مصوب پارلمان مندرج شده است.

پیشتر «نیکولای داروشنکو» سفیر اوکراین در «تاشکند» از ازبکستان بابت ارسال 28 تن کمک بشردوستانه به کشور متبوعش قدردانی کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول