اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خوش‌چشم: لیست قرمز تحریم‌های ایران همچنان مورد اختلافی با آمریکاست

تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل و امور راهبردی گفت: حذف افراد، شرکت‌ها، مؤسسات و نهادهای کلیدی از لیست قرمز تحریم‌ها همچنان یک اختلاف حل‌نشده بین ایران و غرب باقی‌مانده است.

خوش‌چشم: لیست قرمز تحریم‌های ایران همچنان مورد اختلافی با آمریکاست

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سیدمصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل و امور راهبردی درخصوص ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین بیان کرد: آمریکایی‌ها از ابتدای مذاکرات هسته‌ای در وین سعی کرده‌اند مذاکره درمورد بخش اصلی و بسیار مهم و کلیدی که شامل تحریم‌های لیست قرمز است را به بهانه‌های مختلف عقب بیندازند تا انتفاع اقتصادی ایران در برقرار شدن مجدد برجام کامل نشود. در برخی از موارد حتی اگر به‌صورت شفاهی آن را پذیرفته بودند اما با دبه کردن مجددا مذاکرات را به عقب برگرداندند.

لیست قرمز تحریم‌های ایران همچنان مورد اختلافی با آمریکاست

وی ادامه داد: بنابراین حذف افراد، شرکت‌ها، مؤسسات و نهادهای کلیدی از لیست قرمز تحریم‌ها همچنان یک اختلاف حل‌نشده بین ایران و غرب باقی‌مانده است. اما درمقابل زمانی که روس‌ها نسبت به آینده همکاری خود با ایران ابراز نگرانی کردند، آمریکایی‌ها سعی داشتند با تبلیغات و جنگ روانی مسائل باقی‌مانده فی‌مابین را به حاشیه بکشانند و با بزرگنمایی مشکل روسیه، همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار دهند و فرار روبه‌جلو داشته باشند.

خوش چشم تصریح کرد: خوشبختانه بااقتدار ایران در حوزه دیپلماسی مؤثر، کارآمد و رفتار مقتدرانه و ابتکار عملی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به خرج داد توانستیم با روسیه به‌عنوان یک کشور دوست به تفاهمی دست پیداکنیم تا تبلیغات روانی طرف آمریکایی و غربی خنثی شود.

استراتژیست دیپلماسی عمومی معتقد است که ایران تلاش کرد تا همگان متوجه شوند کماکان مشکل اصلی عدم تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا در برآورده کردن منافعی است که برای ما جزء خطوط قرمز است. بنابراین اصل مسئله این است که تعداد معدودی از مسائل باقی‌مانده که همچنان جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

خوش‌چشم همچنین بابیان اینکه این روزها با ازسرگیری مجدد مذاکرات وین رسانه‌های غربی سعی دارند دولت بایدن را بی‌دست‌وپا جلوه دهند، بیان کرد: برخی از رسانه‌های غربی می‌گویند آمریکا راضی شده است به ایران امتیاز دهد! ادعای این رسانه‌ها، یک ادعای نادرست داخلی برای رقابت‌های جناحی بین جمهوری خواهان و دموکرات‌هاست.

تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل عنوان کرد که درحقیقت بااطلاع از مطالب باقی‌مانده در مذاکرات، مسئله‌‌ای مبنی بر لغو تمام تحریم‌ها از سوی بایدن مطرح نشده است. پراکنده‌گویی صورت گرفته در اخبار رسانه‌های غربی ازجمله فاکس نیوز نشان از این است که اطلاعی از مطالب باقی‌مانده در مذاکرات ندارند.

او افزود: درنتیجه این‌ طرف آمریکایی است که تعدادی از موارد کلیدی را به گروگان گرفته است و اجازه پیشرفت مذاکرات را نمی‌دهد. درحقیقت این کار برجسته‌نمایی مسائل مذاکراتی است.  یعنی غربی‌ها سعی دارند برخی از مسائل فی‌مابین ایران و آمریکا را برجسته‌نمایی کنند تا افکار عمومی نسبت به آن‌ها متمرکز شود و به این محاسبه بپردازد که حل‌وفصل برجام وابسته به مواردی است که غربی‌ها می‌گویند. درصورتی‌که چنین نیست.

خوش چشم درانتها خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مسئله ما انتفاع اقتصادی ذیل هرگونه توافق احتمالی در وین است که بسیار به شاه‌کلید برداشته شدن تحریم‌های لیست قرمز، افراد، شرکت‌ها، نهادها و مؤسسات کشورمان وابسته است که می‌تواند انتفاع اقتصادی ایران را در این زمینه قطعی کند.

منبع: روزنامه رسالت

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول