اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

صدرالحسینی: جمهوری اسلامی آماده میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنچه در این روزها رخ می‌دهد و جمهوری اسلامی اعلام کرده است که آماده میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین است، مساله مهمی است.

صدرالحسینی: جمهوری اسلامی آماده میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که مشروح آن پیش روی شماست.

- از ابتدای دولت سیزدهم سیاست خارجی در چندمحور تعیین، تصویب و اجرا شد. این سیاست‌ها شامل بازگشت به اسناد بالادستی به‌ویژه میثاق ملی یا همان قانون اساسی است که در بخش سیاست خارجی تاکید بسیاری بر این مساله شده است. همچنین گسترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و مسلمان، دوست و غیرمعاند در دستورکار سیاست خارجه دولت سیزدهم است.

- برهمین اساس این دولت، سیاست خارجی خود را به‌صورت عملی با یک نقشه‌راه ترسیم کرده است. درواقع سفرهای متعدد رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه موید این نقشه‌راهند. در همین راستا توازن در سیاست خارجی را می‌توانیم ببینیم، به‌طوری‌که سیاست خارجه ایران همزمان پشت میز مذاکرات با غربی‌ها و اروپایی‌هاست، افزایش سطح روابط با کشورهای شرق و جنوب شرقی را نیز دنبال می‌کند.

- سفر رئیس‌جمهوری به شانگهای و سفرهای مسئولان و مقامات دو کشور ایران به چین و روسیه از نمونه‌های بارز این مساله است اما آنچه در این روزها رخ می‌دهد و جمهوری اسلامی اعلام کرده است که آماده میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین است، مساله مهمی است.

- بخش قابل‌توجهی از سفر آقای امیرعبداللهیان مرتبط با گفت‌و‌گوی او با وزیر امور خارجه اوکراین و درخواست میانجی‌گری و ارسال‌ پیام‌های صلح و دوستی در منطقه توسط وزیر خارجه ایران به روسیه است. درحقیقت آنچه بعضی از محافل ضدانقلاب و بعضی از جریان‌های سیاسی بی‌اطلاع در داخل کشور صحبت از انفعال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌کنند، پس از قطع موقت مذاکرات وین، کاملا مشخص شد که دقیق نبوده و درست نیست. دشمن هم در این رابطه فعالیت‌های خودش را انجام می‌دهد. سفر در شرایط بسیار حساس جهانی به‌ویژه در منطقه اوراسیا دارد، انجام می‌شود و همچنین در ارتباط با نزدیک‌ شدن مواضع دو کشور درخصوص گفت‌وگوهای وین بسیار موثر واقع خواهد شد. 

- همانطور که پیش‌تر به آن پرداخته شد، چون دیدگاه ایران بر صلح و ثبات و گفت‌وگو و تعاملات استوار است، موضع ایران در این خصوص در مخالفت با بروز جنگ در همه مناطق، چه سوریه، چه یمن، چه لیبی، منطقی و درست است. این سیاست اصولی جمهوری اسلامی بر صلح و ثبات و آرامش استوار است، ضمن اینکه در حوزه اوراسیا، به دخالت‌ها و تحریم‌های آمریکا انتقادهای جدی داریم، اما جنگ را راه‌حل نهایی نمی‌دانیم و این موضع رسمی جمهوری اسلامی است و این سفر این موضع را در حوزه عملی به دنیا اثبات می‌کند، پس می‌توان گفت آن موضع سیاسی و این اقدام عملی وزیر امور خارجه نشان‌دهنده فعال بودن، کنشگری و موثر بودن در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول