اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تبریک کشورهای منطقه و همسایه به «سردار بردی محمداف»

رؤسای جمهور ایران، روسیه، ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی، پیروزی «سردار بردی محمداف» در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکمنستان را تبریک گفتند.

تبریک کشورهای منطقه و همسایه به «سردار بردی محمداف»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در پیامی‌ به «سردار بردی محمد‌اف» رئیس جمهور منتخب ترکمنستان، انتخاب وی به این سمت را تبریک گفت.

رئیسی در این پیام اظهار داشت: انتخاب جناب‌عالی به عنوان رئیس جمهور ترکمنستان را به شما و ملت شریف کشورتان صمیمانه تبریک می‌گویم.

رئیس جمهور ایران تصریح کرد: امیدوارم در دوره مسئولیت جدید جنابعالی نیز روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در ابعاد دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار گردد. اولویت جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با کشورهای همسایه است و کشور ترکمنستان در آن جایگاه ویژه‌ای دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور منتخب این کشور تلفنی گفت و گو کرد.

پوتین برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری را که به نقطه عطف مهمی در تاریخ معاصر ترکمنستان تبدیل شد، صمیمانه به رهبر ترکمنستان تبریک گفت.

در این گفت وگوی تلفنی، طرفین بر تعهد دو کشور به روابط سنتی دوستی، حسن همجواری و همکاری‌های متقابل سودمند که منافع مشترک را تامین می‌کند، مجدداً تاکید کردند.

روسای جمهور با ابراز اطمینان از اینکه روابط سازنده بین دولت‌ها با رشد قوی‌تر و سودمندتر به نفع دو کشور ادامه خواهد یافت، بهترین آرزوهای خود را برای یکدیگر و مردم هر دو کشور بیان کردند.

پوتین پیروزی قاطعانه رئیس جمهور جدید ترکمنستان در انتخابات را تبریک گفت و برای وی در این پست مهم و پر مسئولیت آرزوی موفقیت کرد.

رئیس جمهور منتخب ترکمنستان نیز با ابراز قدردانی صمیمانه از تبریک و آرزوهای صمیمانه رهبر روسیه، آمادگی خود را برای ادامه مسیر آغاز شده توسط «قربانقلی بردی محمداف» در جهت گسترش تدریجی مشارکت سودمند دوجانبه با روسیه ابراز کرد.

در این راستا خاطرنشان شد که سنت‌های حسنه دوستی و همکاری در طول تاریخ بین دو کشور شکل گرفته است که منافع متقابل بلندمدت را تامین می‌کند و همچنین با استراتژی روابط بین دولت‌ها مطابقت دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور منتخب این کشور گفت و گوی تلفنی داشت.

در این گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور سابق ترکمنستان اظهار داشت که به کار و فعالیت خود ادامه خواهد داد ولی در سمت رئیس مجلس خلق مصلحتی، فعالیت خواهد کرد.

 رئیس جمهور ترکیه نیز به نوبه خود برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری را به رهبر ترکمنستان تبریک گفت که گواه روشن دیگری از تحولات دموکراتیک گسترده در ترکمنستان شد.

اردوغان ضمن تبریک صمیمانه به رئیس جدید دولت ترکمنستان به مناسبت پیروزی قانع کننده در انتخابات، برای وی در این پست مهم و مسئولانه آرزوی موفقیت کرد.

«سردار بردی محمداف» ضمن تشکر صمیمانه از «رجب طیب اردوغان» برای تبریک و آرزوی بهترین‌ها تاکید کرد که قصد دارد مسیر آغاز شده توسط «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور کشور را ادامه دهد و گام‌های بیشتری برای توسعه همه جانبه روابط بین ترکمنستان و جمهوری ترکیه بردارد.

همچنین «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان در پیامی انتخاب «سردار بردی محمداف» به سمت ریاست جمهوری ترکمنستان را تبریک گفت و برای وی در بالاترین پست دولتی آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز با ارسال تلگرافی ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ترکمنستان از زمان استقلال در 30 سال پیش، پیشرفت‌های چشمگیری در دولت سازی و احیای ملت ترکمن داشته است، چین به عنوان یک همسایه دوست و شریک استراتژیک ترکمنستان از این بابت صمیمانه خوشحال است.

وی در ادامه افزود: برای توسعه روابط چین و ترکمنستان اهمیت زیادی قائل است و آماده است با «سردار بردی محمداف» به عنوان رئیس جمهور جدید همکاری کند و سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را به عنوان نقطه شروع دولت جدید جشن بگیرد و یک استراتژی دو جانبه‌ای را با دولت جدید برقرار کند.

همچنین «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان با «قربان قلی بردی محمداف» همتای ترکمنی خود و «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور منتخب ترکمنستان گفت و گو کرد.

 رئیس جمهور آذربایجان با تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات که مهمترین اقدام اجتماعی و سیاسی که مرحله جدیدی در توسعه ترکمنستان مستقل است، برای «قربانقلی بردی محمداف» در عرصه سیاسی جدید به عنوان ریاست خلق مصلحتی صمیمانه آرزوی موفقیت کرد.

وی ابراز اطمینان کرد که جانشین وی جانشین شایسته‌ای برای دستاوردهای بزرگ دوران جدید تاریخی خواهد شد.

طرفین ابراز اطمینان کردند که سطح بالای اعتماد و درک متقابل که در سال‌های اخیر ایجاد شده است، همراه با تجربه گسترده به دست آمده در کار مشترک، همچنان به عنوان پایه‌ای محکم برای تعامل سازنده بیشتر در همه زمینه‌های کلیدی همکاری خواهد بود.

روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان نیز ضمن تماس تلفنی و تبریک پیروزی «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور منتخب ترکمنستان، از وی دعوت کردند تا از این دو کشور رسما بازدید کند.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان ضمن این گفت و گوی تلفنی بر اراده قاطع «دوشنبه» جهت تحکیم و گسترش مناسبات و همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های دوجانبه و چندجانبه تاکید کرد.

وی همچنین از رئیس جمهور منتخب ترکمنستان دعوت کرد که در زمان مناسب به طور رسمی از تاجیکستان دیدار کند.

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز ضمن تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب ترکمنستان به وی در این سمت پر مسئولیت و موفقیت را آرزو کرد.

تاکایف و بردی محمداف با پیروی از روح دوستی طولانی مدت، حسن همجواری و حمایت متقابل بین مردم دو کشور، تعهد قاطع خود را برای تقویت بیشتر مشارکت راهبردی قزاقستان و ترکمنستان ابراز کردند.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری از تداوم مسیر راهبردی ریاست ترکمنستان برای ایجاد یک کشور قوی و موفق ابراز اطمینان کرد.

«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز در پیامی انتخاب «سردار بردی محمداف» به عنوان رئیس جمهور ترکمنستان را تبریک گفت.

در این پیام آمده است: پیروزی مطمئن شما مؤید اعتماد بالای مردم ترکمنستان به شماست. من مطمئنم ترکمنستان تحت رهبری شما در مسیر توسعه خود به موفقیت‌های بزرگی دست خواهد یافت. همچنین ابراز امیدواری می‌کنم که مشارکت استراتژیک بین قرقیزستان و ترکمنستان به تعمیق ادامه یابد و روابط در سازمان‌های بین المللی در راستای منافع دو ملت تقویت شود.

در پایان پیام نیز جباراف از رئیس جمهور منتخب در زمان مناسب برای سفر به قرقیزستان دعوت کرد.

همچنین «عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان در گفت‌وگویی تلفنی با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور منتخب انتخاب وی را تبریک گفت. 

بردی محمد اف یادآوری شد که از این پس فعالیت خود را عنوان رئیس مجلس خلق مصلحتی ادامه خواهد داد.

همچنین وی از کمک رئیس جمهور پاکستان در توسعه گفت و گوی بین دولتی و همکاری‌های مثمر ثمر میان دو کشور تشکر کرد.

« سردار بردی محمداف» بر تعهد ترکمنستان به دوستی و برادری با پاکستان تاکید کرد.

طرفین اذعان کردند که همکاری‌های سازنده ایجاد شده در سال‌های اخیر شایسته تداوم در آینده نزدیک خواهد بود.

قابل ذکر است که سردار بردی محمداف در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکمنستان که در 12 مارس برگزار شد، با کسب 72.97 درصد آرا پیروز شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول